נשיא נציבות האיחוד האירופי: "לא צופים מיתון נוסף"

לעומתו, מנהלת קרן המטבע סבורה כי הכלכלה העולמית ניצבת בפני "סחרור מאיים כלפי מטה" ■ נשיא הנציבות טוען "שהאיחוד האירופי והאירו חזקים ובעלי כושר התאוששות טוב"

מנהלת קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, ונשיא נציבות האיחוד האירופי, חוסה מנואל בארוסו, מתנגשים בסוגיית עתיד כלכלת אירופה. לגארד הזהירה שהכלכלה העולמית ניצבת בפני "סחרור מאיים כלפי מטה", וקראה לאירופה ולארה"ב לנטוש את צעדי הצנע הפיסקליים שמגבילים צמיחה, ולנקוט במקומם צעדי המרצה.

ואולם בארוסו, שנמצא בדרכו לניו זילנד, מכחיש שגוש האירו נמצא בדרכו למיתון נוסף, למרות ההאטה בשתי הכלכלות הגדולות באזור, גרמניה וצרפת. עם זאת, הוסיף בארוסו כי "תחזיתה האחרונה של נציבות האיחוד האירופי מצביעה על צמיחה צנועה".

דבריו נאמרו לאחר שבשבוע שעבר אמרה חברת דירוג האשראי S&P שההאטה ברבעון השני הגדילה את הסיכוי למיתון בעל תחתית כפולה באירופה, אך אירופה אמורה להינצל מתרחיש כזה ולרשום צמיחה איטית בלבד בשנה הנוכחית. S&P הנמיכה את תחזית הצמיחה שלה לגוש האירו מ-1.9% ל-1.7%, לנוכח הנתונים על האטה בכמה מהכלכלות החזקות ביותר בגוש האירו.

בארוסו הוסיף שהאיחוד האירופי והאירו "חזקים ובעלי כושר התאוששות טוב. אנו עושים כל מה שצריך, החל בהתמודדות עם בעיות תקציב בסיסיות וכלה בחיזוק מנגנוני הבקרה בגוש האירו: מהידוק הפיקוח הפיננסי ועד שיפור הנכונות הכוללת שלנו".

"יש משבר אמון ברור שהחריף משמעותית את המצב", אמרה לגארד. "יש צורך לנקוט צעדים כדי להבטיח שמעגל הקסמים הרע הזה יישבר", הוסיפה. "מגוון הצעדים הזמינים קטן יותר מכיוון שנעשה שימוש בהמון תחמושת ב-2009. אבל אם הממשלות, המוסדות והבנקים המרכזים ישתפו פעולה, נימנע ממיתון", אמרה לגארד לשבועון הגרמני "דר שפיגל".

האם יוון תצליח לקצץ?

השווקים כבר מתוחים לאחר ש"טרוייקת" האיחוד האירופי-קרן המטבע יצאה במפתיע מיוון ביום ו', והאשימה את ממשלת יוון באי-ציות לתנאי חבילת ההצלה.

בארוסו אמר כי עדיין מוקדם מדי להעריך אם יוון תעמוד בהתחייבויותיה לקצץ את חובה בן 340 מיליארד האירו. "אנו בקשר עם ממשלת יוון, וממש עכשיו הם יצאו בכמה הערות חשובות, ואמרו כי יעמדו בהתחייבויותיהם. זה בוודאי חשוב מאוד ליוון. זה חשוב גם לאיחוד האירופי", אמר בארוסו.

ביום ו' הודה שר האוצר של יוון, אבנגלוס וניזלוס, שארצו תצטרך לתקן את יעד הגירעון הציבורי שלה לשנה הנוכחית - תנאי מפתח להמשך המימון במסגרת תוכנית ההצלה בת 110 מיליארד האירו שעליה הוסכם השנה עם האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק האירופי המרכזי (ECB).