רפאל: כך נפתור את בעיית השמיים הצפופים בשדה הקרב

מערכת השליטה החדשה של רפאל, שמסוגלת לנהל כמה סוגי נשק בד בבד, תנהל אותם במרחב אווירי מצומצם ועמוס בכלי טיס, רקטות וטילים

מערכת שליטה אחת שמסוגלת לנהל כמה סוגי נשק בד בבד - זו התשובה שמציגה חברת רפאל לבעיית השמיים הצפופים, שעשתה לחיל האוויר כאב ראש גדול במלחמת לבנון השנייה ובמבצע עופרת יצוקה: תנועה ערה של כלי טיס בלתי-מאוישים שחגים כל העת בתווך אווירי מצומצם לצד מטוסי קרב, מסוקי תקיפה ותובלה; רקטות ארטילריות שנורות משטח ישראל עמוק אל שטח האויב ובדרך אל המטרה גם עלולות להפיל בטעות מטוס שחזר מגיחת הפצצה; טילים נגד רקטות שנורים באופן שוטף לפי מידת האיום של המטח האחרון ששיגר האויב - וזאת רק ההתחלה.

בשנים הקרובות יתווספו לארסנל הנשק הישראלי מערכות הגנה אקטיביות נוספות, לצד הרחבת יכולות התקיפה באמצעות רקטות מדויקות, וכל אלה יהפכו את המרחב האווירי לצפוף הרבה יותר. "עם המערכת הזאת, סביבת הפעילות שלי הרבה יותר טובה, עם תמונת שמיים עדכנית ורלוונטית לכל זמן", אומר אל"מ (במיל') מאיר בן שיה, מנהל השיווק והפיתוח העסקי של חברת רפאל, ובעבר מפקד מערך הבקרה האווירית של חיל האוויר.

"כל המערכות שמשמשות כיום את הצבא פועלות באופן נפרד, ואין ביניהן תקשורת. הרעיון של מערכת השליטה החדשה הוא שיחידות אוויריות יתחילו לדבר זו עם זו. כשמטוס F-16 ישראלי טס מעל לבנון, ומסביב עפים טילי יירוט של כיפת ברזל או רקטות שכוחות אחרים יורים לעומק השטח, נוצרת בעיית בטיחות ועולה הצורך לנהל את הכוח בצורה אחרת", מחדד בן שיה.

הגישה משתנה

המערכת החדשה, MIC-AD , מציגה על מסך אחד את כל האיומים שבהם נדרשות לטפל כלל המערכות האוויריות שפזורות בתא שטח מוגדר - בין השאר, סוללות פטריוט המשמשות ליירוט טילים או מטוסי אויב; מערכת יירוט הרקטות כיפת ברזל; מערכת היירוט לרקטות לטווח בינוני שעתידה להיקלט בעתיד בחיל האוויר, שרביט קסמים; מערכת הנ"מ ספיידר ומטוסי קרב ומטוסים ללא-טייס שפועלים בעת ובעונה אחת באותו מרחב.

"בזכות תמונת שמיים ברורה תתאפשר אופטימיזציה של כל המערכות באזור הלחימה, כך שלא יהיה חשש שכמה מערכות ינסו להגיב בד בבד לאיום אחד, ולעבר רקטה מאיימת ישוגרו מיירט של כיפת ברזל ומיירט של שרביט קסמים. המערכת תזהה את האיום, ותכוון את התגובה אליו ליחידה הרלוונטית, שאנשיה ינהלו את הירי", הסביר בן שיה בשיחה עם "גלובס".

המערכת החדשה - ובמרכזה חדר שליטה ובקרה עתיר מסכים שמאפשרים קבלת תמונת שמיים עדכנית - הוצגה אתמול (ג') בראשונה בישראל בתערוכת נשק המתקיימת לצד כנס לטרון החמישי שנפתח הבוקר. חיל האוויר עדיין לא החליט אם הוא מצייד את כוחותיו במערכת החדישה, או ממשיך להסתפק בשלב הזה ביחידות לבקרה אווירית שהוא מפעיל. עם זאת, צבאות זרים כבר גילו עניין ב-MIC-AD. "התווך של הלחימה האווירית משתנה, ואנו מחויבים לגישה שמרנית פחות בבואנו להפעיל את הכוח במרחב אווירי מצומצם", אמר בן שיה.