ארה"ב מודיעה רשמית: "נטיל וטו על מדינה פלסטינית"

בפעם הראשונה גורמים רשמיים מודיעים על כוונתה של ארה"ב ■ הפלסטינים פנו היום לאו"ם בבקשה להכרה בהקמתה של מדינה עצמאית ופתחה בכך רשמית את "קמפיין ההכרה"

מהצהרות - למעשים: הרשות הפלסטינית שלחה היום פנייה רשמית ראשונה לאו"ם בבקשה להכיר בהקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית - כך מדווחת סוכנות הידיעות AP. בכך, פתחה הרשות הפלסטינית רשמית את "קמפיין ההכרה במדינה" באו"ם.

אולם, גורמים רשמיים בארה"ב מודיעים לראשונה על כוונתה של ארה"ב להטיל וטו על ההחלטה להקמת מדינה פלסטינית. "ארה"ב בודאות תטיל וטו על מדינה פלסטינית", כך הודיעה וונדי שרמן, בכירה בממשל האמריקני המשמשת כנציגה של מחלקת המדינה האמריקנית. "ההחלטה מאוד ברורה, כאשר ההחלטה תתקבל מועצת האו"ם, נטיל עליה וטו", אמרה שרמן.

גורמים בכירים ברשות הפלסטינית ופעילים ברשות הודיעו היום רשמית על השקת הקמפיין, במכתב שנשלח למזכ"ל האו"ם באן קי מון ברמאללה. במכתב נקרא מזכ"ל האו"ם "להשקיע את כל המאמצים האפשריים למען הגשמתן של הדרישות הצודקות הפלסטיניות".

על פי המכתב, הקמפיין הפלסטיני יהיה שקט, וייפתח באו"ם ב-21 בספטמבר, עם פתיחת מושב העצרת הכללית של האו"ם. אבו מאזן עצמו יהיה נוכח במושב יומיים לאחר מכן.

היום התכנסה הנהגת אש"ף ברמאללה, בהשתתפותו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. על פי הדיווחים בכלי התקשורת הפלסטיניים, ההחלטה הסופית בעניין הפנייה לאו"ם בבקשה להכיר בהקמתה של מדינה פלסטינית צפויה להתקבל בכינוס הזה.

אמש דחה אבו מאזן ניסיון אמריקני נוסף, אחרון אולי, למנוע מהרשות לגשת לאו"ם. במהלך פגישתו עם השליח האמריקני דיוויד הייל, סירב אבו מאזן לבקשת ממשל אובמה שלא להגיש פנייה רשמית בטענה כי זו תפגע במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

היום דיווחו כלי תקשורת פלסטיניים כי עבדאללה מלך ירדן שלח בימים האחרונים אגרת רשמית לאבו מאזן, בה הוא קורא לו בשמה של ירדן ובשמן של מדינות ערביות נוספות - שלא לפנות לאו"ם. לטענת הירדנים, פנייה מוקדמת לאו"ם במסלול "עוקף מו"מ" עלולה לפגוע בסיכוי להשיג את זכות השיבה במסגרת השיחות עם ישראל.