סוד העלאת הדירוג

איך קרה שברגע כה מעורער, הוקפצה ישראל בדרגה? אז זהו, שיש ל-S&P סיבה ממש טובה

דווקא ביום שישי שעבר, כשהעולם מנסה עדיין לעכל את משמעויות נאום נשיא ארה"ב אובמה,את סיכויי ההצלחה של תכניתו לשיקום הכלכלה האמריקאית ואת המסרים החשובים מועידת שרי האוצר של מדינות ה-G7, מגיעה חברת הדרוג סטנדרט אנד פור'ס (אותה חברה שהפחיתה לא מזמן את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב ואותם אנליסטים שהעניקו דרוג אשראי מושלם לבנקים למשכנתאות, רגע לפני משבר הסאב פריים) ומעלה את דרגת האשראי של מדינת ישראל לדרגת A+.

קשה מאד שלא לתהות לגבי התזמון המוזר של קבלת ההחלטה. אם הייתה מתקבלת החלטה כזו לפני שנה ואפילו לפני ששה חודשים, אף אחד לא היה מתפלא. נתוני צמיחה מרשימים, יחס חוב תוצר סביר, מסגרת תקציב סגורה, חוסן יחסי לנוכח המשבר העולמי, עודף משמעותי בחשבון השוטף ויצוא פורח.

אולם מאז עבר העולם בחודשים האחרונים טלטלות עזות הן במישור הכלכלי והן במישור המדיני. המשבר הכלכלי בעולם גרם לירידה משמעותית בצמיחה, לפגיעה ביצוא, לגרעון מסחרי גבוה ולצמצום משמעותי בעודף בחשבון השוטף של ישראל.

הכנסות המדינה ממסי הגז שהיוו משקל בהחלטת חברת הדירוג, ישפיעו על הכלכלה אולי בעשור הבא. המסקנה שהמחאה החברתית לא תשפיע ולא תגרום לפריצת מסגרת התקציב היא מרחיקת לכת ומעידה במקרה הטוב על חוסר הבנה. מספיק שהמחאה תגלוש למישור פוליטי שיאיים על המשך שלטונו של נתניהו והסיכוי לפריצת מסגרת התקציב יעלה משמעותית.

האבסודר הגדול ביותר הוא שההחלטה התקבלה כשרקע התמורות מרחיקות לכת בעולם הערבי בכלל ובשכנותינו מצרים וסוריה בפרט, כשהיחסים עם טורקיה מדרדרים לשפל מאיים וחסר תקדים, ערב לפני הכרזה פלשתינאית על מדינה עצמאית וביום בו מחולצים מאבטחים השגרירות שלנו בקהיר מלינץ' בדקה ה-90.

לדעתי, האנליסטים המסקרים את ישראל ממש לא מבינים עד כמה עלולות ההשלכות של מה שקרה בסוף השבוע במצרים להיות חמורות ולהשפיע על האזור, שגם כך סובל מחוסר יציבות בחודשים האחרונים. אפשרות אחרת שאני מוכן להציע היא שזהו ניסיון חילוץ קלאסי של בנקים להשקעות וקרנות גידור גדולות שהפכו בשנים האחרונות את השקל למטבע החזק בעולם תוך התעלמות מוחלטת מכל מאפייני הסיכון ומכל תמרורי האזהרה.

עכשיו הם "תקועים" כאן בהשקעה שהיקפה 20 ואולי 30 מיליארד דולר, ואף אחד אינו רוצה לקנות מהם את השקלים. היצוא קטן בגלל המשבר העולמי ועל כן עודפי ההמרות שנתנו רוח גבית להשקעה בשקל הצטמצמו. יצואנים רבים כבר המירו את תקבוליהם העתידיים לחודשים הקרובים והיחיד שיכול להיחלץ לעזרת הספקולנטים שהשקיעו בשקל וירצו לממש את השקעתם הוא בנק ישראל שרכש מהם את כל הדולרים שהביאו ארצה.

סטנלי פישר יושב עכשיו מרווח בכיסאו ואיננו מתכוון לשחרר את יתרות המט"ח, בודאי לא בשערים הנוכחיים. ההתדרדרות במצב הגיאו פוליטי רק מחזקת את טענת בנק ישראל לגבי הצורך ביתרות גבוהות לתקופות משבר והמשבר הנוכחי, כך נראה כרגע, מאיים עלינו מכל כיוון אפשרי.

הטריגר היחיד שיכול לעודד את פישר למכור מט"ח הוא התפרצות אינפלציה, אולם בשלב זה לפחות, נראה כי הקיפאון בשוק הנדל"ן והמחאה החברתית עושים את שלהם, ומהווים משקל נגד ללחצים אינפלציוניים כתוצאה מהיחלשות השקל.

בסופו של דבר אנחנו מקבלים בברכה את העלאת הדרוג. משמעותה לעתיד הינה ירידה בעלות גיוס ההון של מדינת ישראל וכניסתה למועדוני משקיעים חדשים.אבל חשוב מאד להבין שהדגש הוא על העתיד. במצב הנוכחי גם דרוג גבוה יותר לא ימשוך השקעות לישראל עד שתתבהר העננה.

על מנת שהעלאת הדירוג תיצור אפקט חיובי דרושה הכרה של ציבור המשקיעים בתכניות ההבראה בארה"ב ובגוש האירו (אובמה הפתיע אותי בכך שייעד את כספי התמיכה ליצירת מקומות עבודה ולא לחגיגות פיננסיות, אבל השוק עדיין סקפטי ולא רואה אותו מיישם את הצעותיו בגלל המשבר בקונגרס) שתרגיע את השווקים ואת המצב הביטחוני.

נכון להיום זה נראה רחוק ועל כן ספטמבר עדיין שחור, הבורסות אדומות והדולר ירוק מתמיד.

  1. יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס.
  2. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי.
  3. החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.