40 בכירים לשעבר בבנק ישראל יחזירו מיליוני שקלים

בין המשיבים: ויקטור מדינה ומאיר סוקולר, שיחזירו מיליוני שקלים לקופת האוצר ■ ההסכם התגבש במשך שנה בחשאי

כ-40 בכירים שכיהנו באמצע שנות ה-90 בהנהלת בנק ישראל ייאלצו להשיב כספים שהתקבלו ללא אישור הממונה על השכר באוצר. כמו כן, הפנסיה שלהם תופחת לצמיתות, כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי כבר בימים הקרובים הם יקבלו מכתבים ובהם הדרישה להשבת כספים.

בין הבכירים שיקבלו את המכתבים: גליה מאור, מנכ"ל בנק לאומי שכיהנה כמפקחת על הבנקים; דוד קליין, נגיד בנק ישראל הקודם; ויקטור מדינה, יו"ר מזרחי טפחות וחבר הנהלת הבנק; מאיר סוקולר, משנה לנגיד בנק ישראל לשעבר; יואב להמן, המפקח על הבנקים לשעבר; גדעון שור, לשעבר בכיר בבנק לאומי; ליאו ליידרמן, מנהל חטיבת המחקר של בנק ישראל וכלכלן ראשי של בנק הפועלים; אבי בן-בסט, לשעבר מנהל חטיבת המחקר של הבנק, ליאורה מרידור, מנהלת מחלקת המחקר של בנק ישראל לשעבר; וורדה לוסטיג, היועצת המשפטית של הבנק לשעבר.

בכירים אלה הם הקבוצה האחרונה אשר לגבי הפנסיה שלה נמצאו חריגות שלא טופלו עד כה ואשר לא נכללה בהסכם הקיבוצי שנחתם בסוף 2007, על אף ניסיונות האוצר במשך 15 שנה ויותר. חלק נכבד מחברי קבוצה זו לא ידע כי הם קיבלו הטבות מיוחדות שלא אושרו על-ידי הממונה וזו תקופה ארוכה מבקשים להחזירם.

מדובר בעיקר בשלוש הטבות עיקריות. הראשונה היא הענקה אוטומטית של 40 שנות ותק בעת פרישה, ללא קשר לוותק האמיתי; הענקת דרגת "פרישה מיוחדת" שלא הונהגה ולא הייתה מקובלת במגזר הציבורי; וחישוב לפנסיה של 4% לכל שנת שירות, הטבה שהופסקה בשאר המגזר הציבורי אך לא בבנק ישראל. הסכום שאותו מתבקשים הבכירים להחזיר עומד על כמה מיליוני שקלים, ולא צפויה התנגדות מצדם להשבת הכספים.

מדובר במהלך שכרוך בשני שלבים: השבת כספים של ממש והפסקת הנהגת הטבות מיוחדות, הכרוכות בירידה בתנאי הפנסיה מכאן והלאה. ההסכם התגבש בין הנהלת בנק ישראל לבין הממונה על השכר באוצר, מורכב מפשרות בין שני הגופים שכן האוצר פעל לעמדות מחמירות יותר ומנגד, בנק ישראל, דגל בגישה רכה יותר. הפשרות הושגו גם לצורך ריכוך המעבר, שכן במקרים מסוימים, מדובר בהפחתות ובהשבות משמעותיות ליחיד.

בעבר מנכ"לי הבנק הם אלו שטרפדו כל ניסיון להשיב מכספי הפרישה שנלקחו שלא כדין. אולם המנכ"ל הנוכחי, חזי כאלו, מבקש לשים קץ לכל אי הסדרים שהתנהלו בבנק - 200 גמלאים כבר השיבו את הכספים שהוענקו שלא כחוק וכעת 40 הבכירים צפויים להביא את הסאגה הזו לסיומה. לפי ההסכם שמתגבש מזה שנה בחדרי חדרים, החישוב לפנסיה ייעשה לפי 3% לשנת שירות (האוצר ביקש 2% לשנה, בנק ישראל דרש 4%); הוותק המקסימלי לבכיר לצורך חישוב הפנסיה יעמוד על 30 שנה, לעומת 40 שנה כיום.

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "בתיאום עם הממונה על השכר ישוגרו בימים הקרובים מכתבים לכ-40 חברי הנהלה בדימוס ובהם פרטי ההשבות הנדרשות. לשיגור המכתבים קדמה עבודה מאומצת וממושכת, משותפת לאוצר ולבנק ישראל, במטרה להגיע לסיכום הוגן באשר להשבות הכספים". גורמים באוצר אישרו את דבר ההסכמה סביב העניין.