אובמה לרפובליקנים: "בלי משחקים, לאשר את התוכנית"

אובמה בנאום בבית הלבן משיק קמפיין לקידום "חוק העבודה" וקורא לקונגרס לאשרו מיד ■ "זה החוק שיחזיר אנשים לעבודה" ■ האמריקנים מביעים סלידה גוברת מההתנגדות האוטומטית של הרפובליקנים לכל צעד של אובמה

כשהוא מוקף בשוטרים, כבאים, מורים ועובדים אחרים, אמר היום (ב') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי הקונגרס חייב לאשר מיד את חוק העבודה, התכנית הכלכלית שהבית הלבן הניח היום על שולחן הקונגרס.

"בלי משחקים, בלי פוליטיקה, בלי דיחוי, הקונגרס חייב לאשר את החוק מיד", אמר אובמה בנאום בגן הוורדים בבית הלבן. "זה החוק שיחזיר אנשים לעבודה", אמר. "האם נותיר הטבות במס לעשירים, על חשבון העובדים"? - הכריז הנשיא. "אנו יודעים מה הדבר הנכון שצריך לעשות".

הוא הוסיף: "החוק ימנע העלאות מסים למשפחות של המעמד הבינוני. אם הקונגרס לא יפעל, כמעט כל משפחה באמריקה תצטרך לשלם יותר מיסים וזה יהיה גול עצמי שהכלכלה שלנו פשוט אינה יכולה לרשות לעצמה לספוג. אז בואו נעביר את החוק הזה וניתן למשפחה ממועצת קיצוץ במס בשווי 1500 דולר.

בביקורת קשה על מחוקקים רפובליקנים אמר אובמה, שבוושינגטון יש אנשים שמעדיפים יתרון קצר טווח למפלגה שלהם על חשבון האומה. "למה שנעזור לאובמה כשמהלך כזה רק יזיק לנו, הם שואלים".

הוא הדגיש, כי הדבר היחיד שבולם את החוק הזה הוא משחקים פוליטיים. "במקום לדבר על על יצירת מקומות עבודה חדשים, בואו באמת נעשה משהו כדי ליצור מקומות עבודה חדשים".

בחוזרו על המוטיב המרכזי של נאומו לפני הקונגרס, בשבוע שעבר, אמר אובמה: "לעם בארה"ב אין יכולת ליהנות מהמותרות של ציפיה לבחירות בעוד 14 חודשים. אנשים חיים משבוע לשבוע, מתלוש משכורת לתלוש משכורת".

זה היה בעליל נאום פופוליסטי. אובמה ציין מגזרים שונים - מורים, כבאי, שוטרים, והסביר כיצד כל מגזר יוכל להפיק תועלת מהחוק החדש: מורים שפוטרו יכולו לחזור למקומות העבודה שלהם, וחרב הפיטורים שמאיימת על עובדי ציבור אחרים - תוסר. הוא צפוי לשאת גרסאות שונות של הנאום בעצרות מתוכננות ברחבי ארה"ב בשבועות הבאים.

קודם לכן, בראיון ל-NBC, אמר אובמה, כי כלכלנים תמימי דעים שהתכנית הכלכלית החדשה שהוא מניח היום על שולחן הקונגרס, תהיה חיסון מפני גלישה למיתון חוזר ותביא לצמיחה כלכלית וצמצום האבטלה.

"תוכנית התעסוקה תמנע מיתון, תסייע לצמיחת הכלכלה האמריקנית ותחזיר את האנשים חזרה לעבודה", אמר אובמה בריאיון. "התפקיד שלי כנשיא הוא לא לדאוג למקום העבודה שלי אלא למקום עבודתם של ההמונים ולמצב הכלכלי של העם", אמר אובמה. אובמה הזהיר כי ללא קבלת התוכנית העומדת על הפרק, מצבה של הכלכלה האמריקנית עלול להיות גרוע יותר. "איני דואג לסקרים, הכלכלה האמריקנית היא במצב הגרוע ביותר מאז המיתון הגדול ב-2008, אם לא ננקוט באמצעים אלה המחייבים, המצב יהיה גרוע יותר", אמר.

הלחץ המתמיד של הנשיא, שחוזר שוב ושוב על המנטרה החדשה שלו, "אשרו את החוק עכשיו", מעמיד את הרפובליקנים לפני דילמה קשה: מצד אחד, הם מודעים לנתוני הסקרים העדכניים שמציבים מחוקקים רפובליקניים בתחתית מידרג האהדה הציבורי. אמריקנים מביעים סלידה גוברת מההתנגדות האוטומטית של הרפובליקנים לכל צעד של אובמה, לרבות צעדים שהרפובליקנים עצמם תמכו בהם בעבר.

מצד אחר, המשמעות של שיתוף פעולה עם הבית הלבן פירושה חיזוק במעמדו של הנשיא, בשנת בחירות. בה בעת, גרעין התמיכה של המפלגה הרפובליקנית מתנגד לכל פשרה של נציגו בקונגרס. בשלב זה, לפחות, הרפובליקנים לא דחו על הסף את התכנית החדשה של אובמה. באווירה ששוררת עתה בוושינגטון גם זה הישג.