BDI: כ-70 אלף מצרים יפוטרו בשל ההידרדרות עם ישראל

החברה מעריכה כי מצרים תהיה המפסידה העיקרית מהידרדרות יחסי ישראל-מצרים, וכי היא תפסיד כמיליארד דולר

הפסד של מיליארד דולר ו-70 אלף מובטלים - זהו הנזק שייגרם למצרים כתוצאה מההידרדרות ביחסים עם ישראל, לפי הערכה שמפרסמת היום (ג') BDI.

"הסחר בין ישראל למצריים הוא קטן יחסית", מציינים ב-BDI. "בשנת 2010 היקף היצוא מישראל למצריים עמד על 148 מיליון דולר כשמוצרי היצוא העיקריים של ישראל למצריים הם: כימיקלים לתעשיית הטקסטיל, דשנים, מוצרי פלסטיקה, נייר וקרטון ובדים. לעומת זאת, היקף היבוא ממצרים לישראל עמד על 355 מיליון דולר כשמוצרי היבוא העיקריים של ישראל ממצרים הם: גז ומוצרי נפט (כ-75%)".

מנתוני BDI COFACE עולה שבשבעת החודשים הראשונים של שנת 2011 עולה כי היקף היצוא מישראל למצרים ירד ב-18% ביחס לשנת 2010 והוא עמד על 78 מיליון דולר בלבד, כך גם בהיקף היבוא ממצרים לישראל שירד ב-16% ל-137 מיליון דולר בלבד.

אך ב-BDI מסבירים שה"בטן הרכה" של הסכמי הסחר בין ישראל למצריים עבור המצרים הוא בעיקר בהסכם ה-QIZ שנחתם בשנת 2004 המאפשר לחברות מצריות לייצא מוצרים לארה"ב פטורים ממכס, בתנאי ש-10.5% מהמוצר הסופי, מקורו בתשומות ישראליות. בשנת 2010, היקף היצוא המצרי דרך הסכם ה-QIZ עמד על כמיליארד שקל, כש-70 אלף עובדים מצריים תלויים בו.

"אני סבור כי רוב החברות הישראליות יצליחו לשרוד גם אם הסחר אל מול מצרים יפסק באופן גורף", אמר איל ינאי, מנכ"ל משותף ב-BDI. "לעומת זאת, המפגינים המצריים שמנסים בכל דרך אפשרית לגרום להפסקת הקשרים המדיניים והכלכליים עם ישראל כנראה שלא מודעים לאובדן ההכנסה שנאמדת בכמיליארד דולר וכניסה של כ-70 אלף עובדים למעגל האבטלה, שעומד כרגע על כ-12% כתוצאה מהסכם ה-QIZ. זאת, מעבר למאות מיליוני הדולרים בסחר הישיר בין ישראל למצרים".