נדחתה בקשת עו"ד לבטל את הכרזתו כפושט-רגל כדי שישוב לעבוד כעו"ד

השופט דוד מינץ קבע כי מאחר שהעיסוק בעריכת דין דורש אחריות רבה ומהימנות כלפי הזולת ורכושו - יש הצדקה לכך שמי שלא פרע את חובותיו לאחרים לא יוכל לשמש כעורך דין

"דווקא בעיסוק בעריכת דין, שהוא במהותו משרה הדורשת אחריות רבה ומהימנות כלפי הזולת ורכושו, ובמסגרתו עורך הדין עשוי להחזיק כספים רבים שאינם שלו בנאמנות, לייצג אנשים בנושאים הרי-גורל, ומשמש גם כ'קצין בית המשפט' - יש הצדקה רבה לכך שמי שלא עמד בהתחייבויותיו לפרוע את חובותיו לאחרים עד כדי הכרזתו פושט-רגל, לא יוכל לשמש בעיסוק זה".

זה המסר שיצא מאולמו של שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, דוד מינץ, בהחלטה בה הוא דחה בקשה של עורך דין לבטל את הכרזתו כפושט-רגל.

באמצעות עו"ד חנן בן-עמרם, טען מאיר שינדלר כי מאחר שעמד בהסדר הנושים, אליו הגיע במסגרת הליכי פשיטת-הרגל שלו, ניתן ליתן צו הפטר בעניינו ולבטל את הכרזתו כפושט-רגל. את בקשתו לביטול ההכרזה נימק שינדלר ברצונו לשוב ולעסוק בעריכת דין לצרכי פרנסתו.

נסביר: החוק קובע כי עם הכרזתו של עורך דין כפושט-רגל, תופקע חברותו בלשכת עורכי הדין. מילים אחרות: הכרזה על פשיטת-רגל של עורך דין כורתת את מטה לחמו של אותו עורך דין. חד וחלק.

ואכן, טעם זה הביא את הכונס הרשמי להודיע כי הוא אינו מתנגד לביטול ההכרזה. הוא נימק את עמדתו בכך שמדובר במטה לחמו של שינדלר ובפרנסת משפחתו.

שבירת מטה לחמו

נימוק זה לא הרשים את השופט מינץ. אדרבא, הוא ראה להטעים מדוע מקצוע עריכת הדין הוא כזה שמי שעוסק בו ומוכרז פושט-רגל - אינו זכאי לחזור לעסוק בו.

תחילה סקר מינץ את סעיפי החוק המסמיכים את בית המשפט להורות על ביטול פשיטת-רגל של חייב, ופסק: "לבקשה לביטול הכרזת החייב פושט-רגל במקרה זה אין מקור סמכות בפקודה, ולכן חרף הסכמת הכנ"ר, בקשה זו נדחית".

הוא לא הסתפק בכך אלא ראה להדגיש כי גם לו היה מקום לסברה, לפיה יש מקום לעיין מחדש בהכרזתו של שינדלר פושט-רגל, התוצאה הייתה זהה. "אכן, הכרזה על עורך דין פושט-רגל עלולה להביא לשבירת מטה לחמו", אמר קליין. "ברם, בכך כשלעצמו, אין כדי להביא לביטול ההכרזה", המשיך.

את עובדת עיסוקו של חייב במקצוע שהכרזת פשיטת-רגל תמנע ממנו מלעסוק בו, יש להביא בחשבון, לדידו, בשלבי הדיון הקודמים להכרזה. למשל, בעת הדיון באישור הסדר נושים קודם להכרזה. לא אלה פני הדברים לאחר ההכרזה. "בשלב זה, העובדה שההכרזה תפגע במטה לחמו של החייב שייבצר ממנו להמשיך לעסוק בעיסוקו עובר להכרזה, אין בה כדי להביא לביטולה".

מינץ סקר מקצועות ועיסוקים שונים אשר הכרזת פשיטת-רגל פוגעת ביכולתו של העוסק בהם להמשיך בכך. "המשותף לכל אלה הוא שבכל המקצועות והמשרות הנזכרות, העוסק בהם נושא באחריות לכספי הזולת או לכספי הציבור, והמחוקק מצא פגם מהותי בכך שאדם שלא ידע לכלכל את צעדיו הכלכליים אל נכון עד שהגיע לפשיטת-רגל באופן שלא היה בידיו לשלם את חובותיו לנושיו, יעסוק בעיסוקים השונים או יכהן במשרות שפורטו", הטעים והוסיף: "לכן, קבלת הטענה כי אי-ביטול ההכרזה במקרה זה תפגע בחייב בכך שתמנע ממנו לעסוק בעריכת דין מאיינת ומסכלת את תכלית החקיקה".

הפר הסדר נושים

מינץ ראה להדגיש כי במהלך שנות היותו פושט-רגל, הפר שינדלר הסדר נושים קודם שנכרת עמו, ולא ניצל אף ארכות שהוענקו לו בין היתר בשל הרצון שלא לפגוע בעיסוקו כעורך דין.

"העובדה כי היום, בחלוף למעלה מ-5 שנים מפתיחת ההליך כנגדו, הגיע החייב להסדר עם נושיו לסילוק פחות ממחצית מחובותיו - אינה מצדיקה את ביטול ההכרזה ואף נוגדת את תקנת הציבור", אמר השופט.

על-פי מינץ, בעובדה שבין חובותיו של שינדלר, שהביאו לפשיטת הרגל-שלו, קיים גם חוב למס הכנסה בשל אי-תשלום מס על חלק מהכנסותיו, יש כדי לחזק עוד יותר את דחיית בקשתו. (פש"ר 2101/06).