ההורים דורשים להיות מעורבים בבחירת הצהרונים לילדיהם

הילדים מבלים בצהרונים מאות שעות בשנה, אך לרוב ההורים ממודרים מתהליך הבחירה של המסגרות האלה ■ כעת נאבקת הנהגת ההורים הארצית על הזכות להתערב בבחירת הצהרונים

אלפי השקלים שמשלמים ההורים בארץ על מסגרות חינוכיות לילדים החל מגיל 3 חודשים הפכו סוף-סוף לנושא שמגיע לכותרות. הנחת המוצא שמדובר בגזירה משמיים השתנתה, וההורים מגלים כי יש להם יכולת להפעיל לחץ כדי לשנות סוגיות שמפריעות להם בכל הנוגע להשגחה על הילדים.

לא רק העלויות הכבדות הנוגעות לטיפול בגיל הרך מטרידות הורים רבים. גם היעדר פתרונות הולמים בגיל הגן והכיתות הנמוכות מדיר שינה מעיניהם, ורבים רושמים את הילדים לצהרון שמספקת הרשות המקומית בהמשך יום הלימודים בגן או בבית-הספר.

ואולם, בחירת ספק הצהרון בבתי-הספר נעשה על-ידי הרשויות המקומית או על-ידי המוסד החינוכי מבלי לערב את ההורים - מה שלעתים גורר טרוניות. למעשה, ההורים הם בהרבה מקרים בבחינת קהל שבוי, שמתפשר על צהרון שלא עולה בקנה אחד עם דרישותיהם.

בחלק מהמסגרות מאבקי ההורים להחליף את מפעיל הצהרון, שלא העניק לטענתם ערך מוסף לילדים, נשאו פרי; באחרים ההורים הם שאחראים על הפעלת צוות הצהרון, לדוגמה באשכול גנים בתל-אביב.

בימים אלה מתנהל מאבק של הנהגת ההורים הארצית, בשיתוף עם ועדי ההורים בשרון, על זכותם של ההורים להיות מעורבים בבחירת הצהרון עבור ילדיהם, ובתוך כך לחזק את גישת הניהול העצמי בבית-הספר. מנהלי בתי-ספר ברחבי הארץ תומכים במאבק.

כיצד נבחרים הצהרונים?

אמנם, במקומות רבים בארץ מתירות הרשויות המקומיות לבתי-הספר, במסגרת גישת הניהול העצמי ובשיתוף ועדי ההורים, לבחור את מפעילי הצהרון, אך ברשויות אחרות נמנעת מההורים זכות הבחירה, היות והצהרון נבחר מתוקף מכרז שעורכת העירייה, שלפיו כל בתי-הספר והגנים ביישוב מחויבים לעבוד רק עם המפעיל שנבחר ובתנאים שקבעה הרשות.

עיריות אלה טוענת כי היות והבעלות על מבני בתי-הספר היא של הרשות המקומית, מחובתן לערוך מכרזים לבחירת העוסקים במבנים.

למותר לציין כי המחיר הוא סוגייה מובילה בזכייה במכרז, שהרי מפעילי הצהרונים מנסים להציע את המחיר הנמוך ביותר האפשרי כדי להיות אטרקטיביים יותר מבחינת הרשות המקומית.

מכאן נפתח צוהר לבעייתיות כפי שמעלים ההורים בדבר איכות הצהרון.

ההורים המנהלים את המאבק טוענים כי לא מדובר בעוד "מבנה עירוני" אלא במבנים שנבנו מכוח חוק חינוך חובה, שחובתם לשמש בראש ובראשונה את הילדים ואת ההורים, ומכאן שקביעת אופי השימוש של מבני בתי-הספר נתונה בידי שר החינוך.

במכתב שהעביר לשר החינוך גדעון סער ד"ר ניסן משכיל, יו"ר ועד ההורים העירוני בהרצליה, בשם ועדי הורי השרון, הובעה דרישת ההורים לשנות את המצב הקיים ולחזק את גישת הניהול העצמי, ולאפשר למנהלי בתי-הספר להיות מעורבים ישירות בבחירת הצהרון המהווה המשך ישיר ליום הלימודים במוסד החינוכי שבניהולם.

במאבקם מסתמכים ההורים על כ-800 בתי-ספר ברחבי הארץ, שבהם הנהלת בית-הספר הוסמכה לבחור את הצהרונים בשיתוף עם ועד ההורים, מה שהוביל לבחירת צהרונים איכותיים המעסיקים אנשי צוות מקצועיים, המעבירים לילדים פעילויות ותכנים איכותיים ומגישים להם מזון טרי ובריא - מה שכרגע לא קיים במרבית הצהרונים הפועלים בבתי-הספר ברחבי הארץ, שהרשות המקומית בוחרת בהתאם לאינטרסים כלכליים, "כשהנפגעים העיקרים מכך הם ילדינו".

משרד החינוך לא מפקח על הצהרונים

משרד החינוך מדגיש, גם באתר האינטרנט שלו, כי התקצוב, ההפעלה והפיקוח על הצהרונים נמצאים באחריות הרשויות המקומיות. ההסבר הוא כי הצהרון הוא כחוג במסגרת פרטית אחרי שעות לימודי החובה, ומכאן היעדר הפיקוח.

המשרד מעניק לרשות המקומית את המשמורת ואת האחריות על המבנים, לרבות השימוש בהם לצרכים חינוכיים, ומכאן שהפעלת הצהרונים - כמו גם חוגים הנערכים אחר בשעות אחר-הצהריים - היא באחריות של הרשות המקומית.

גני הילדים מתוקצבים כיום עד שעה 14:00, במקום עד השעה 13:00 כפי שנהוג היה עד כה.

כיצד ניתן לבטל הרשמה לגנים, לחוגים ולצהרונים? (באדיבות המועצה לצרכנות)

חוגים: עד סוף מארס

במהלך השנה עשויה ההתלהבות של הילדים מהחוג להתפוגג, עד כדי רצון להפסיק את החוג. במועצה לצרכנות מבחינים בין חוגים הנערכים במסגרת של מתנ"סים לבין חוגים פרטיים, הקובעים את מדיניות הביטול בעצמם.

מדיניות הביטול במתנ"סים זהה לזו של צהרונים: עד סוף מארס דמי הביטול שווים לתשלום חודשי. לאחר מכן לא ניתן לקבל החזר כספי.

צהרון: דמי ביטול בגובה תשלום של חודש אחד

רבים מהילדים עד כיתה ד' נמצאים במסגרת של צהרון, אחרי שעות הלימודים. מסגרות אלה עשויות להיות בתוך בית-הספר או הגן (כשמופעלים על-ידי גוף נפרד) או במתנ"ס.

מדיניות הביטול משתנה בהתאם לחוזה ולמדיניות של מפעילת הצהרון:

עד לפתיחת שנת הלימודים מדובר בקנס של 200 שקל. ביטול עד סוף מארס, בהודעה של חודש מראש. דמי הביטול הם בגובה תשלום של חודש אחד.

אחרי חודש מארס, דמי הביטול הם 100% מהתשלום. צהרונים פרטיים קובעים לעצמם את המדיניות, ולכן מומלץ לבדוק מה היא מראש.

גני ילדים: יש לבדוק סעיפי החוזה

ההרשמה לגנים הפרטיים מתחילה כבר בינואר, כשההורים משלמים דמי רישום או שכר לימוד של חודש אחד מראש. בחלק מהגנים גובים בשלב זה צ'קים עבור כל שנת הלימודים.

הסכמי ההתקשרות מתירים את ביטול ההרשמה בדרך-כלל עד חודש מאי - וההורים מקבלים החזר כספי חלקי או החזר מלא. במקרים מסוימים אין קנס ביטול.

הבעייתיות מתחילה כשההרשמה מתבטלת בסמוך לפתיחת שנת הלימודים או אחריה. לפי חלק מהחוזים, על ההורים לשלם את מלוא שכר הלימוד עבור כל שנת הלימודים. במועצה לצרכנות מספרים על הורים שלא נמסר להם כל מידע בדבר "מדיניות" ההנהלה בעניין ביטול ההרשמה, או לא נמסר להם חוזה בכתב המפרט מידע חשוב זה.

בחלק מהמקרים החוזה מאפשר ביטול העסקה במהלך השנה (עד יולי), המותנה במתן הודעה מוקדמת של חודש מראש (שישולם) ותשלום פיצוי בגובה שכר לימוד של חודש נוסף.