פרופ' יונה: "הטענה שהחברות יברחו מכאן היא אנטישמית"

צוות המומחים בראשותם של פרופ' יוסי יונה ופרום' אביה ספיבק קיים היום דיון ציבורי בדוח"ות הביניים של צוותיו ■ פרופ' יונה: "אנחנו לא נספק מתווה אוטופי שאינו ניתן למימוש"

צוות המומחים שבראשו עומד פרופסור יוסי יונה ופרופסור אביה ספיבק קיים היום דיון ציבורי בדוחות הביניים של הצוותים השונים הפועלים במסגרתו. אמנם לא מדובר במסקנות חדשות אלא במסמכים שכבר עמדו לרשות הציבור באתר האינטרנט של המחאה, אולם בצוות מדגישים כי חלקו של הציבור בקביעת המסקנות הסופיות שיוצגו ככל הנראה בשבוע הבא גדול מאוד.

"אנחנו מוגדרים כצוות מומחים אבל אנחנו לא יושבים במגדל השן ומגבשים דו"חות ומסקנות בעצמנו", אומר היום פרופסור יונה, "המונח מומחה מוליך שולל במקרה הזה. אני, וחברי הצוות קודם כל אזרחים שמונחים על ידי החרדה מהתדרדרות נוספת של החברה הישראלית. לציבור חלק משמעותי מאוד בגיבוש המסקנות אותן נציג בשבוע הבא. אני נפעם מרצון הציבור לסייע, לעזור ולהשתתף בדיונים ומדובר במפגן של סולידריות שלא ראינו כבר שנים בארץ".

יונה ממשיך ואומר כי הביקורים שלו ושל חברי הצוותים במאהלים השונים וניירות העמדה שקיבלו וההצעות ששמעו מהציבור הם החלק הארי של הדו"חות שגיבשו: "אני בעצמי ביקרתי מספר פעמים במאהל בג'סי כהן. שם למשל עלה נושא הדיור שהראה לנו חד משמעית שיש לשים את נושא מצוקת הדיור בראש סדר העדיפויות. לתת עדיפות מיידית למצוקה העכשווית של האנשים שפשוט אין להם איפה לגור. סדרי העדיפות מתחדדים משמיעת האנשים וזאת גם המטרה בדיון שיתקיים היום. אפשר להגיד שאנחנו למעשה מתרגמים את רצון הציבור למהלכים פרקטיים שללא ספק אפשר ליישם. אנחנו לא נספק מתווה אוטופי שאינו ניתן למימוש. אנחנו פועלים באחריות מקצועית מלאה. אם יהיה רצון פוליטי ליישום המסקנות שלנו הם בהחלט ברות יישום".

לדברי יונה, אין בצוות המומחים צפייה לבשורה אמיתית שתגיע ממסקנות וועדת טרכטנברג. "יהיה זה דו"ח שיופק לממשלה ולא לציבור. המסקנות של הוועדה יהיו תוצאה ישירה של הפרמטרים שהוצבו בפנייה מראש".

יונה מסביר כי החשיבות של הדיונים והמסקנות היא בראש ובראשונה כדי שהציבור יוכל להשוות את פרי עבודת צוות המומחים שבראשו הוא עומד למסקנות וועדת טרכטנברג הצפויות להתפרסם עוד כשבועיים: "אם המסקנות שלנו ישפיעו על המסקנות של וועדת טרכטנברג, מה טוב. אבל אנחנו כאן כדי להציג לציבור את מה שלדעתנו צריך לעשות ולא פחות חשוב מזה - גם אפשרי. אנחנו מבקשים מהציבור שיבחן את מסקנות טרכטנברג אל מול המסקנות שלנו המבקשות לערוך שינוי מבני במדיניות הכלכלית חברתית".

יונה מתייחס גם לאחת הטענות שעולות כל העת כנגד דרישות המחאה - שהעלאת מס החברות תבריח את החברות מישראל. לטענתו מדובר בטיעון מגוחך: "אני לא מבין מדוע מהרהרים בשינוי השיטה. הטענה שחברות יברחו מכאן היא לא פחות מאנטישמית. למה חברות לא בורחות ממדינות אחרות? האם הכסף הוא הדבר היחידי שמניע את אנשי העסקים והטייקונים? האם כל החברות יפנו עורף לכל הערכים האחרים? אני חושב שהטיעון הזה אווילי וגם לטייקונים שיקולים נוספים - הם נטועים כאן, הילדים שלהם כאן, המדינה חשובה גם להם. אני באמת מאמין שהכסף הוא לא הדבר היחידי שמניע את האדם גם אם הוא טייקון".