תשכחו מקיצוץ בתקציב הביטחון

מיד ישביתו טנקים, יעצרו רכישת דלק מטוסים, יפסיקו אימוני טיס וייגמר הכסף לכיפת ברזל

אם מימוש המלצות ועדת טרכטנברג יתבסס בעיקר על מעבר כספים מתקציב הביטחון - אפשר כבר עכשיו לסגור את הוועדה ולשחרר את אנשיה. חבל על הזמן.

גם אם ייחתכו בקרוב 3 מיליארד שקל מהתקציב, או 2 מיליארד - זה הכל קוסמטיקה. על כל שקל שייחתך היום מתקציב הביטחון יוחזרו שני שקלים מחרתיים. ככה זה. עובדה. כל סכום שקוצץ עד היום מתקציב הביטחון הוחזר לשם בריבית דריבית.

רק השנה, אחרי שהאוצר התגאה בקיצוץ שכפה על תקציב הביטחון, הועברו 4 תקציבים נוספים למשרד הביטחון. זה כמובן קרה תחת הכותרת "התחשבנויות קודמות", או "התחייבויות/הבטחות עבר".

הבעיה אינה כספית ולא תקציבית. לכל ברור, גם לראש הממשלה, לפרופ' מנואל טרכטנברג, שהיה חבר בוועדת ברודט לתקציב הביטחון, לשר האוצר שטייניץ, לשר הביטחון ברק, והכי ברור וידוע זה בעיקר לאנשי מערכת הביטחון עצמם, שיש במערכת הזו הרבה מאוד כסף מיותר, לצד הרבה טריקים, שטיקים ומניפולציות, שנועדו לשמור את הכסף הזה בפנים.

כל מי שמכיר את המערכת, יודע שתחת הכותרת "התעצמות", "מלחמה", "סיכונים גיאו-פוליטיים", וגם "אחמדאיניג'אד", "טילים", ו"חמאס" - נעשה שימוש במיליארדי שקלים בשנה למטרות שאין בינם לבין מוכנות למלחמה כהוא זה.

הבעיה היא שברגע שמישהו מעז לקצץ במשהו - המקום הראשון שמקצצים בו זה החלק הקטן יחסית של ההוצאה בגין ההתעצמות. מיד משביתים טנקים, עוצרים רכישת דלקים לאימוני טייסים, מבטלים אימונים ומבשרים שנגמר הכסף לכיפת ברזל או למטוס הקרב החדיש. בדיוק כמו ראשי ערים שדורשים כסף נוסף, וכדי להפחיד מקצצים את האוכל לקשישים. אלה כאלה לעולם לא טורחים לעשות את מה שבאמת צריך.

ראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו, יודע את כל זה כמו שידעו כל קודמיו. הבעיה היא שהאיום על ראשי הממשלה הוא איום אמיתי. מ ל ח מ ה. אף ראש ממשלה בישראל עוד לא הודח בבושת פנים בגלל שילדים לא קיבלו אוכל, או בגלל משפחות בלי קורת גג. גם לא כשבכל שנה נקצרים 350 איש ואשה בכבישים, ובטח לא כשתלמידי ישראל נכשלים שנה אחר שנה במבחני פיז"ה הבינלאומיים.

לצבא יש תירוץ

אבל ראש ממשלה כן נזרק וכן ייזרק בגלל מלחמה כושלת או מבצע צבאי שייפגעו בו עשרות חיילים. שכן אז, כמו תמיד בכישלונות, הצבא יסמן את התירוץ - אין כסף. לקחתם לנו את הכסף.

לכן אין סיכוי שראש הממשלה הזה ילחץ לקיצוץ משמעותי ואמיתי בתקציב הביטחון, בטח לא קיצוץ רב-שנתי מתמשך. הוא אפילו לא יתנה את זה בהבטחה שהכל ישתנה אם חלילה תפרוץ מלחמה.

לכן התפקיד של ועדת טרכטנברג הוא לא להישען על הכרית השמנה של הביטחון, שכן זו, בכל מקרה לא תגיע לחברה. תפקיד הוועדה הוא להרחיב משמעותית את בסיס הכנסות המדינה, לטפל בהון השחור ובחורים השחורים משחור של הכלכלה, לסמן ולגעת בכל מוקדי ההון המעוותים, ממשלתי, ציבורי ועסקי. לנקות אותם מההפקרות והבזבוז שפשו בהם ולעשות שימוש נכון בכסף שיתפנה.