סגן החשכ"ל לשעבר איציק כהן ואיש העסקים רביב רז יואשמו בשוחד

‎‎לטענת הפרקליטות, השניים קשרו לנצל את תפקידו של כהן באוצר ליצירת מקורות פרנסה עבורם, ויש ראיות לכך שרז הציע שוחד לכהן, ששימש כראש פרויקט המחשוב הממשלתי מרכב"ה

סגן החשב הכללי באוצר לשעבר, איציק כהן, ששימש ראש פרויקט המחשוב הממשלתי "מרכב"ה", ואיש העסקים רביב רז יועמדו לדין בעבירות של שוחד, קבלת דבר במירמה וכן מירמה והפרת אמונים - כך החליטה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. עם זאת, ההחלטה עדיין כפופה לשימוע, שייערך לכהן לרז ול-4 חשודים נוספים בפרשה זו.

‏חקירת המשטרה בפרשה זו התקיימה ביאח"ה, והתמקדה בחשד כי כהן ניהל במהלך כהונתו באוצר מערכת יחסים פסולה עם רז. חומר החקירה בפרשה זו הועבר למחלקה הכלכלית בפרקליטות לפני כחודשיים, ולאחר שנבחן הוחלט כי יש בו תשתית ראייתית לכך שרז הציע לכהן שוחד.

לטענת הפרקליטות, "השניים קשרו לנצל את תפקידו הבכיר של כהן באוצר ואת השפעתו במשרדי הממשלה ליצירת מקורות פרנסה עבור שניהם".

‎‎תפירת מכרזים

‏לפי טיוטת האישום שגובשה, חברו כהן ורז לאהרון אהרונוב, ששימש בזמנו כחשב משרד האוצר, והקימו יחדיו חברה שנועדה לספק שירותים בתחום המחשוב לאוצר. מעורבותם של כהן ואהרונוב בחברה זו הוסתרה על-פי הטענה, והשניים ניצלו את בכירותם באוצר כדי לקדמה במירמה.

נחקרו גם חשדות שלפיהם איתן מלמד, מי ששימש מנהל מערכות המידע של משרד הבריאות, שיתף פעולה עם רז במטרה לקבל במירמה את זכייתו במכרזים של משרד הבריאות.

בחומר החקירה נמצאה גם תשתית ראייתית לכך שמלמד ורז התאימו קריטריונים של מכרזי משרד הבריאות בתחום המחשוב, כדי להבטיח את זכייתו של רז בהם.

אהרונוב ומלמד יועמדו לדין בכפוף לשימוע בעבירות של מירמה והפרת אמונים.

החקירה לוותה על-ידי עורכי הדין גלעד סוקולובר ויונתן קרמר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. ‏

‎‎פריוקט שנוי במחלוקת

‏טיוטת כתב האישום והאפשרות להעמדתו של כהן לדין בעברת שוחד היא פרק נוסף בהשתלשלות הדברים סביב פרויקט המרכב"ה, שלא ידע רגע נחת מאז יצא לדרך. הפרויקט, שנועד להעביר את כל יחידות התפעוליות של הממשלה לדיווח באמצעות תוכנה ארגונית אחידה, היה שנוי במחלוקת עוד לפני שהחלו לעבוד עליו בתחילת העשור הקודם.

‏כהן, אז סגן החשב הכללי והאחראי על המחשוב הממשלתי, היה האיש החזק של שוק המחשוב הישראלי, והפרויקט היה המבצע האישי שלו - לטוב ולרע.

מהר מאוד הגיע הפרויקט לשולחנו של מבקר המדינה, שבשנת 2005 דן בחוסר השקיפות, תהליך התקצוב ואופן העסקת היועצים החיצוניים - מה שגם נוגע להאשמות הנוכחיות - ושנתיים לאחר מכן, בדוח ל-2007, ביקר המבקר את העמידה ביעדים של מנהלי הפרויקט והחריגות בתקציב ובזמנים.

‏הפרויקט יצא לדרך עם תקציב של 100-200 מיליון שקל, ולפי המבקר עמד ב-2007 על קרוב ל-700 מיליון שקל, ועדיין היה רחוק מלהסתיים.

התוכנה שנבחרה כתשתית לפיתוח הפרויקט סופקה על-ידי חברת ‏SAP‏, ולא מעט ביקורת הועברה בשוק המחשוב המקומי על המחירים הגבוהים שנגבו עבור התוכנה ופיתוח המודולים המתאימים.

‏הרבה גורמים חזקים בשוק המחשוב הישראלי יגניבו היום חיוך. הקולות שיטענו כי "הכתובת הייתה על הקיר", למרות שכהן חף מפשע עד שלא יוכח אחרת, יישמעו בכל מסדרון של ספקית מחשוב במדינה.

הביקורת אינה לחינם. כהן, שפרש בספטמבר 2007, דחף את פרויקט מרכב"ה, ופרויקטים אחרים שהוא ואנשיו הגו, באגרסיביות, וצבר לאורך הדרך עימותים רבים על רקע אישי ומקצועי.

אם נוסיף לכך את הסכומים הגדולים והתחרות הקשה בשוק המחשוב הישראלי, נקבל איש שהרבה ישמחו במפלתו. ‏‎‎‏