שבוע עגום במדד נדלן כחול-לבן: נכסים ובנין תמשיך לרדת?

מדד נדל"ן כחול-לבן ירד השבוע יותר ממדד הנדל"ן 15 הבורסאי בראשות נכסים ובנין ■ אלרוב נדל"ן ומבני תעשייה ממשיכות לרכוש את האג"ח שלהן

‎‎שבוע נוסף של ירידות עבר על מדד נדל"ן כחול-לבן, שהאפילו על הירידות במדד נדל"ן 15 הבורסאי לכשעצמו. המדד ירד חרף העובדה ששליש ממניותיו דווקא סיימו את השבוע בעלייה, ובראשן אמות.

‏את עיקר ההתרחשות השבוע ניתן לייחס בעיקר לשוק האג"ח. כך למשל, היורדת הגדולה השבוע, נכסים ובנין, זכתה אומנם לאשרור דירוג האשראי שלה ("‏A‏") מ-‏S&P‏ מעלות, אולם תחזית הדירוג הפכה שלילית. ברגע, מנמקים בחברת הדירוג, חשש מעלייה מרמת המינוף ומחלוקה אגרסיבית של דיבידנדים.

‏עוד צופים ב-‏S&P‏ מעלות כי בנייתו של פרויקט הפלאזה בלאס וגאס, אם יחל ב-2012, לא צפויה להשפיע להכביד בשנה הזו, אלא על ההון העצמי ויתרות המזומנים לאחר מכן - אך לא מן הנמנע כי הבנייה תידחה וההלוואה תמוחזר לאור אי-הוודאות הכלכלית. הדירוג הזה הקרין בתורו גם על החברה הבת גב ים, שחברת הדירוג נקטה לגביה מדיניות זהה, אם כי הדירוג שלה גבוה בדרגה אחת מלכתחילה ("‏AA‏-").

‏לצד נכסים ובנין דורגה השבוע באותה רמה גם אשטרום נכסים, ששמרה על תחזית יציבה. בחברת הדירוג שיבחו את תיק הנכסים, קטן אך יציב, של החברה ועל הגידול הניכר בו בשנים האחרונות; עם זאת, בחברה הפנו את תשומת הלב לחסרונות של תיק קטן - הן ביחס להשפעה של עזיבת שוכר גדול בגרמניה והן ביחס למחירי השכירות הנמוכים הנגבים מנכסים בפריפריה.

‏בצד כל אלו גייסה ביג 18 מיליון שקל באג"ח מסדרה ג' הצמודה למדד (שהתשואה לפדיון עליה עומדת על 4.27%). אלרוב נדל"ן בשליטת אלפרד אקירוב ומבני תעשיה בשליטת אליעזר פישמן המשיכו לרכוש את האג"ח שלהן בשוק. במקרה של אלרוב, למשל, מחזיקה החברה כבר למעלה משליש הסדרה שבמחזור.

‏מחוץ לשוק האג"ח, וילאר, שמובילה בביצועיה על פני מניות המדד, אישרה השבוע את תנאי הכהונה של המנכ"ל, היו"ר ובעל השליטה שלה, שלמה טיסר. הסכם השכר שלו זכה לאישור ברוב צנוע (55%) בעוד המשך כהונתו הכפולה אושר ברוב מוחץ (95%).