אבו מאזן ותורת השלבים

ראש הרשות הפלסטינית מתון? מתון כמו עראפת, בערך...

נאומו של אבו מאזן הנוטף תחנונים מעוררי רחמים, שנועד להציג את הרשות הפלשתינאית כקרבן סדרתי, היה שזור באמירות מתוחכמות ארסיות למדי, שמאחוריהן הסתתרה האסטרטגיה האמיתית שלו ושל הרשות שהוא עומד בראשה.

אבו מאזן דיבר אמנם על שתי מדינות החיות בשלום זו לצד זו, אך נמנע באופן מופגן מלומר את הסיפא הקריטית 'לשני עמים'. שכן, אמירה כזו עלולה על פי סדר היום של הרשות, להתפרש כסוג של הכרה במדינה של עם אחר, היהודי.

אמש, בתכנית "פגוש את העיתונות" בהנחייתה של דנה ווייס, הציג מי שהיה ראש חטיבת המחקר באמ"ן, תת אלוף יוסי קופרווסר, פאן נוסף מטריד בנאומו של אבו מאזן. קופרווסר הקריא בערבית רהוטה, משפט שהיה שזור בנאומו של עבאס בזו הלשון "שתי מדינות, האחת נמצאת תחת שלטונו של הכובש הישראלי, והאחרת המדינה הכבושה", שהיא כמובן ישראל בגבולות 1967, לשיטתו של אבו מאזן.

משפטים כאלה מלמדים יותר מכל על היצמדותו של אבו מאזן לתורת השלבים של יאסר עראפת, המיועדת בסופו של יום, או ליתר דיוק בשלב האחרון שלה לגרום לחיסולה הפיזי והמדיני של ישראל.

סאיב עריקאת, שרואיין גם הוא על ידי דנה וויס, היה נדיב יותר ודיבר על שתי מדינות החיות זו לצד זו, האחת פלשתין, והשנייה ישראל, כמובן בלי להזכיר את המילה האסורה 'יהודי'. באותה נשימה אמר עריקאת, "הכרנו בזכות ישראל להתקיים ב-78% משטחי פלסטין ההיסטורית" - שוב אמירה שנועדה למחוק את הקשר של העם היהודי עם מולדתו.

אמירות כאלה, מייצגות תחכום רב, ובנויות על פי כל כללי המיתוג השלילי כחלק מתהליך הסברתי מוצלח של הרשות הפלשתינאית הנמשך שנים רבות, שנועד ליצור דיסקרטיציה של ישראל כמדינה יהודית.

זו גם הסיבה, שראש הממשלה בנימין נתניהו, עומד על כך שהרשות הפלשתינאית תכיר בישראל כביתו הלאומי של העם היהודי. אך אין די בדרישה זו. שכן האמירות החוזרות ונשנות של ראשי הרשות, הגובלות בהסתה ברורה, שמטרתן העיקרית היא יצירת דה-לגיטימציה של ישראל היהודית, אינן זוכות לתגובה מוחצת וחד משמעית של ראשי המדינה ואלה הממונים על ההסברה.

יתרה מכך: גם תגובות, יהיו אשר יהיו, לא יוכלו לשנות משמעותית את תדמיתה של ישראל בעולם, שכן הן ייתפשו תמיד כסוג של התגוננות. ללא מהלכי הסברה יזומים, שיפריכו את ההסתה השקרית המופצת על ידי הרשות הפלשתינאית, ילך ויישחק מעמדה ישראל גם במדינות הידידותיות.

הכותב הוא יועץ לשיווק