להגן על האפליקציה: תוכנות מקוריות ייחשבו כיצירה ספרותית

חוק זכויות יוצרים מאפשר לשדרג את ההגנה על תוכנות - מעניק לבעל הזכויות את הזכות לנצל בצורה בלעדית את התוכנה - כולל הפצה, פרסום, העתקה ויצירות נגזרות

יזמים נוטים לראות ברישום פטנט את האמצעי העיקרי שמסייע להם לשמור על זכויותיהם הקנייניות בתוכנה או באפליקציה אותה הם מפתחים. מעבר לשיקולים הכלכליים שכרוכים ברישום פטנט, יכול להיווצר לפעמים ספק לגבי פטנטים בתחום התוכנה.

המצאה אמורה להיות חדשה, מועילה, ניתנת לשימוש תעשייתי וחדשנית. פסקי דין שפורסמו באחרונה בארה"ב העלו דרישה נוספת: על התוכנה להיות קשורה או משולבת באופן ייחודי במכונה ספציפית. איזה אמצעים נוספים עומדים בפני מפתח התוכנה כדי להגן על יצירתו?

עו"ד אביטל שינקאי, שמשמשת ראש תחום טכנולוגיה וקניין רוחני במשרד עוה"ד שנהב, קונפורטי שביט ושות', אומרת שרבים אינם מודעים לכך כי תוכנה נכנסת תחת הגדרת חוק זכויות יוצרים (כיצירה ספרותית). יצירה זו כוללת לא רק את קוד המקור (כטקסט של היצירה) אלא גם אלמנטים חזותיים כגון ממשק המשתמש והמסכים של האתר או האפליקציה.

חוק זכויות היוצרים מעניק לבעל הזכויות את הזכות לנצל בצורה בלעדית את התוכנה. הניהול כולל הפצה, פרסום, העתקה ויצירות נגזרות.

"רישום זכויות יוצרים הפך בשנים האחרונות לנשק עוצמתי להתמודדות עם העתקות או חיקויים מטעים של תוכנות מחשב. הוא משמש כלי להרתעה מפני מפרים פוטנציאליים", אומרת שינקאי.

ללמוד מהקונגרס האמריקני

בישראל אין פנקס רשמי לרישום זכויות יוצרים, להבדיל מנכסי קניין רוחני אחרים, כדוגמת פטנטים, סימני מסחר ודגמים, ולכן אחד המכשולים שנדרש בעל זכות היוצרים להתמודד איתו הוא הצורך להוכיח שהתוכנה בבעלותו.

להבדיל מישראל, ארה"ב מנהלת מאגר זכויות יוצרים אשר מכיל מיליוני יצירות השמורות בספריית הקונגרס. רישום זכות יוצרים בספריית הקונגרס מעניק תעודה רשמית בדבר רישום זכות היוצרים. הרישום בספריית הקונגרס אינו בוחן את מקוריות היצירה אלא רק מאשר כי התוכנה נרשמה בתאריך מסוים.

"אחד היתרונות הבולטים של רישום זכות יוצרים במאגר, הוא בכך שהוא מסייע ליוצר להוכיח תיארוך ברור כי היצירה נרשמה במרשם זכויות יוצרים רשמי ומהווה ראיה לכאורה לבעלות ולתוקפה של זכות היוצרים", אומרת שינקאי.

למרות שלמרשם זכויות היוצרים בארה"ב אין מעמד חקיקתי מחייב בישראל, הוא נחשב בעיני בתי המשפט בארץ כמהימן והם נותנים לו משקל ראייתי נכבד.

בנוסף, בארה"ב למי שרשם את הזכות במאגר, מוקנית הזכות לקבל פיצויים מיוחדים של עד 150 אלף דולר עבור הפרה, מבלי הצורך בלהוכיח איזה נזקים נגרמו לו ובנוסף לקבל תשלום עבור הוצאות משפטיות.

מעבר לתעודת ביטוח כזו מפני הפרה באמצעות רישום זכות יוצרים במרשם בארה"ב, תעודה רשמית כזו יכולה אף לסייע בהרתעת מפרים פוטנציאליים להעתיק את תוכנת המחשב או להרשים משקיעים פוטנציאליים כי בבעלות יוצר התוכנה נכס קנייני בעל אסמכתא רשמית.