דב ילין: "התוצאות בקופות הגמל ישתפרו עד סוף השנה"

בית ההשקעות ילין לפידות מוסיף להוביל את טבלאות תשואות קופות הגמל גם בחודש קשה כמו אוגוסט ■ בראיון ל"גלובס" מסביר ילין, אחד מצמד המנכ"לים, איך מגיעים לתוצאות כאלה ומה הוא צופה להמשך

חודש אוגוסט הציב אתגר גדול למנהלי החסכונות של הציבור. הם נדרשו להתמודד עם מפולת אמיתית בשווקים בה לא נתקלו כבר קרוב לשלוש שנים, ובהתאם לאמרה הידועה לפיה רק כשהשפל מגיע מגלים מי שחה בעירום, הסביבה המאתגרת במיוחד הדגישה את הפערים ביכולות הניהול של מנהלי קופות הגמל. השונות שנרשמה בין התשואות שהשיגו המנהלים במהלך החודש הזה הייתה גדולה מאוד, ואלה נעו בין 2%- ל-4%-.

בממוצע רשם ענף הגמל תשואה שלילית של כ-3%, כלומר הוא איבד כ-10 מיליארד שקל, וירד מתחת לרף ה-300 מיליארד שקל נכסים. מתחילת השנה מדובר בתשואה שלילית של כ-5%, או תשואה שלילית של לא פחות מכ-10% אם מכניסים לחישוב גם את דמי ניהול והשחיקה האינפלציונית. במונחים של כסף מדובר באובדן של כ-30 מיליארד שקל מנכסי הענף.

על רקע הירידות החדות, מיהרו גופים רבים להתגאות במדיניות ההשקעה המתוחכמת שלהם, שכללה הקטנה של רכיב המניות, בטענה שהם צפו את המפולת. הבעיה היא שרוב כספי הגמל דווקא מושקעים בשוק האג"ח, ואפיק האג"ח הקונצרניות איבד באוגוסט כ-1.5%. כך שגם אם גוף כזה או אחר אכן הקטין את רכיב המניות בחודשים שקדמו לאוגוסט, הוא לא הצליח לחמוק מהירידות באג"ח הקונצרניות ובשווקים בחו"ל. למעשה, רק מי שהיה חשוף לרכיב גבוה של אג"ח ממשלתיות ומזומן יכול היה ליהנות מירידות מתונות יותר.

בדירוג התשואות לחודש אוגוסט, מובילות קופת הגמל וקרנות ההשתלמות של ילין-לפידות. קופת הגמל של בית ההשקעות השיגה תשואה של 3.8% ב-12 חודשים האחרונים, כאשר הקופות הגרועות ביותר, דש גמל וגפן של כלל ביטוח רשמו תשואות שליליות בתקופה זו. בדירוג בולטת גם הקופה הקטנה של אלטשולר-שחם, עם תשואה של 4% בשנה.

גם בקרנות ההשתלמות המצב דומה, כשילין לפידות ואלטשולר שחם בראש. כן נציין את מגדל השתלמות ומיטב משתלם שהניבו לחוסכים בהן 3.5% ו-3.2% ב-12 חודשים, בהתאמה.

כבר לא קטנים

מביצועי ילין-לפידות, שמוביל דרך קבע את טבלאות התשואות, ניתן להבין כי כדי להשיג תוצאות טובות נדרש הרבה יותר מלחלק את התיק לאפיקים. "הגישה של מנהלי ההשקעות שלנו היא אופורטוניסטית", מסביר דב ילין ל"גלובס" את מדיניות ההשקעות בבית ההשקעות שבניהולו המשותף, יחד עם יאיר לפידות. "אנחנו לא משקיעים בחברה לעד, וכשמחיר הני"ע שלה יראה לנו גבוה מדי, נמכור אותו. אם אגלה שהשקעתי בני"ע מסוים וטעיתי, לא אתבייש למכור אותו. אנחנו נטולי אגו".

ילין, מנהל השקעות ותיק ומוערך, משמש כמנהל ההשקעות הראשי של בית ההשקעות וכן כיו"ר קופות הגמל, והוא ממעט להתראיין. בפעמים שהוא עושה כן, אנו נזכרים שוב שמאחורי הביצועים המצוינים לא עומדים קסמים, אלא פשוט ניתוח קפדני ומוקפד של חברות.

עד לא מזמן ילין לפידות היה בוטיק השקעות קטן, אך הביצועים טובים תוך עלות נמוכה יחסית, הזרימו לניהולו מיליארדי שקלים מהמתחרים. "אנחנו כבר לא כל כך קטנים. רק צוות ניהול ההשקעות שלנו מונה כ-25 עובדים (מתוך 100- ת' ק'). אנחנו חברה עם אוריינטציה של ניתוח ובחירת השקעות יותר חזקה מהאוריינטציה השיווקית", אומר ילין.

מעדיף להשקיע בארץ

תמהיל התיק של ילין לפידות, כולל רכיב קטן יחסית (4%) של השקעות בחו"ל. "כשאני רוצה להשקיע בחברה מקומית, כמעט תמיד נזמין את החברה למשרדינו, ויבואו המנכ"ל ומנהל הכספים. בחו"ל לא אוכל להיפגש עם המנכ"ל ולכן אנחנו משקיעים במדדים הכי מרכזיים, מה שמשפר את הנזילות ומקטין את הסיכון", מסביר ילין.

* לאחרונה נשמעו בשוק טענות שהקופות שלכם כוללות רכיב גבוה של ניירות ערך מסוכנים.

"הרבה פעמים אומרים עלינו שאנחנו יותר מסוכנים. מניה היא עדיין נכס יותר מסוכן מאג"ח, אבל ברור שהקטנת רכיב המניות לא אומר שבגוף מסוים קטן הסיכון. השאלה היא לא אם גוף מסוים הוא פחות מסוכן, אלא איזה מחיר הוא ישלם על כך בטווח הארוך. מקובל לחשוב שמניות מניבות תשואה לאורך זמן, אבל אני סבור שתמיד צריך לגוון את התיק".

* אילו הזדמנויות אתה רואה היום, ואיפה?

"אם אני מוצא הזדמנויות אני משתדל לא להצהיר עליהן. אנחנו לא גוף אלטרואיסטי. יש ני"ע שאנחנו בתהליך איסוף שלהם, אבל אני לא מעוניין לחשוף אילו. ברגע שמישהו מצהיר על חברה שהיא זולה אני יכול ללמוד מכך שיש לו ניירות רבים שלה שישמח למכור".

* אתה מעריך שהשנה הנוכחית בענף הגמל תסתכם בתשואה שלילית חריפה יותר, או שהמצב ישתפר?

"קשה להעריך, אבל אני נוטה להאמין שהתוצאות בענף הגמל ישתפרו עד סוף השנה. מחירי ני"ע בארץ חשופים אמנם להשפעות הגיאו-פוליטיות, למחאה החברתית, ולמה שקורה בעולם. אבל התשואות בשוק האג"ח, למשל, הן כאלה שגם אם המצב הנוכחי ישמר, הזחילה הטבעית של התשואות הפנימיות אמורה לשפר את סך התוצאות".

תשואות קרנות ההשתלמות הגדולות ספטמבר 2010 אוגוסט 2011
 תשואות קרנות ההשתלמות הגדולות ספטמבר 2010 אוגוסט 2011

תשואות קרנות ההשתלמות הקטנות ספטמבר 2010 אוגוסט 2011
 תשואות קרנות ההשתלמות הקטנות ספטמבר 2010 אוגוסט 2011

תשואות קופות הגמל הגדולות ספטמבר 2010 אוגוסט 2011
 תשואות קופות הגמל הגדולות ספטמבר 2010 אוגוסט 2011

תשואות קופות הגמל הקטנות ספטמבר 2010 אוגוסט 2011
 תשואות קופות הגמל הקטנות ספטמבר 2010 אוגוסט 2011