בחברת החשמל נושמים לרווחה: S&P הוציאה את החברה ממעקב שלילי

סוכנות הדירוג הבינ"ל S&P וכן S&P מעלות המקומית אישררו את דירוג האשראי לחברת החשמל, והסירו אותה מרשימת המעקב השלילית ■ התחזית לדירוג עלתה ל"יציבה"

בחברת החשמל נושמים היום לרווחה, לאחר שסוכנות הדירוג הבינ"ל S&P וחברת הדירוג הישראלית S&P מעלות, הדיעו היום (ב') במשותף כי הן מאשררות את דירוג האשראי המקומי (ilAA-) והבינלאומי (BB+) של החברה. כמו כן, הודיעו הסוכנויות כי הן מסירות את דירוגה של החברה מרשימת המעקב, עם השלכות שליליות ("CreditWatch Negative"), לשם הוכנסה ב-13 ביולי 2011.

חח"י הוכנסה למעקב על ידי שתי סוכנויות הדירוג על רקע מצוקת התזרימים אליה נקלעה, כאשר המשמעות האפשרית של המעקב הייתה הורדת דירוג החברה תוך 3 חודשים. זאת, לאחר שחברת החשמל הודתה כי נקלעה למצוקת מזומנים בשל השיבושים באספקת הגז הטבעי ממצרים והמעבר לייצור חשמל בסולר - שהוא יקר יותר מגז טבעי.

על פי שתי הסוכנויות, הדירוג המקומי של החברה נותר בעינו, ברמה של "-ilAA" עם צפי "יציב", בעוד הדירוג הבינלאומי נשאר על רמה "+BB" עם צפי "יציב" גם כן. לפי הודעת הסוכנויות, ההסרה מרשימת המעקב השלילית משקפת את "התמיכה שהעניקה לאחרונה מדינת ישראל לחברת החשמל, שלא רק פתרה את בעיית הנזילות המיידית של החברה, אלא אף מצביעה על שיפור אפשרי ביחסי החברה עם הרגולטור".

סבירות גבוהה לתמיכה ממשלתית

כמו כן מחברת החשמל נמסר כי לפי דוחות הדירוג, מוערך כי בסבירות "גבוהה מאוד" שמדינת ישראל תעניק לחברה "תמיכה יוצאת דופן, מספיקה ובזמן, בעת מצוקה פיננסית".

נזכיר כי לפי הערכות חברת החשמל ביולי, השיבושים מאספקת הגז ממצרים צפויים להימשך בעתיד הנראה לעין, כך שהיא עלולה לשאת בנטל התזרימי במימון הדלקים. ההיקף הכספי מוערך ב-3-3.5 מיליארד שקל בדין רכישת הדלקים החלופיים - סכום העולה על תקציב רכישת הדלקים שהקציבה החברה מבעוד מועד.

עוד ראוי לציין כי בחודש יולי הכניסה גם חברת מידרוג את דירוג האג"ח של החברה (סדרה 2022) לרשימת מעקב, וציינה כי "בבסיס דירוג החברה עומדת ההנחה כי בעת הצורך תתקיים התערבות משמעותית של המדינה, בהיקף הנדרש ובמועד הנדרש".

כמו כן, חברת הדירוג הבינלאומית מודי'ס הודיעה שתבחן מחדש את דירוג האשראי Baa2 של החברה, עם אפשרות להורדת דירוג, בעקבות הודעת החברה ביולי שהיא צופה "קושי במימון" העלות הנוספת של סל הדלקים, שנגרמה כתוצאה מההתקפות על הצינור להולכת גז ממצרים.