נתניהו מגיע לאו"ם: האם תבוטל ההצבעה במועצת הביטחון?

גורמים מדיניים בכירים ל"גלובס": סיכוי של 90% לעסקה, שלפיה יבקשו הפלסטינים מהמועצה לקבל מדינה פלסטינית לאו"ם, אך לא ידרשו לקיים הצבעה ■ "מצב של WIN WIN לכולם: עבאס יוכל להכריז על ניצחון, אך יימנע מעימות עם ישראל וארה"ב ולא יפסיד הסיוע האמריקני; ארה"ב לא תצטרך להטיל וטו, שהיה מעיב על יחסיה עם הערבים

כשראש הממשלה, בנימין נתניהו, ינחת היום (ד') בניו-יורק, תמתין לו זירה מדינית שונה לחלוטין מזו שהיתה קיימת כאשר החל לארוז את מזוודותיו, לפני יום, יומיים. לאחר מאמצים דיפלומטיים אינטסיביים לשלול מהפלסטינים רוב בהצבעה במועצת הביטחון על קבלת מדינה פלסטינית כחברה מלאה באו"ם, הולך ומתברר עתה, כי לא תהיה כלל הצבעה במועצה, וממילא לא יהיה צורך גם בווטו אמריקני, לרווחתו הגדולה של ממשל אובמה.

מטוסו של נתניהו צפוי לנחות בערך ב-2 אחה"צ. רה"מ מתוכנן להיפגש עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ב-6 בערב ולאחר מכן יקיים שורת פגישות עם ראשי מדינות אחרים. בערך בחצות ייפגש אובמה עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס. זאת, לאחר שדוברי הבית הלבן אמרו באחרונה, כי לאובמה לא מתוכננות כל פגישות עם עבאס. נשיא ארה"ב ינאם בעצרת היום ב-5 אחה"צ. נתניהו ועבאס ינאמו בעצרת ביום ו' בערב. (כל הזמנים לפי שעון ישראל).

מקורות מדיניים בכירים אמרו אמש ל"גלובס" כי בימים שחלפו גובשה עסקת חבילה שמשרתת את האינטרסים של השחקנים הראשיים בדרמה הישראלית-פלסטינית שהשתלטה על האג'נדה של מושב 2011 של העצרת הכללית בניו-יורק: הישראלים, הפלסטינים והאמריקנים.

המקורות המדיניים אמרו, כי לפי העסקה, יגישו הפלסטינים למועצת הביטחון בקשה לקבלת מדינה פלסטינית כחברה מלאה באו"ם, אך הם לא ידרשו לקיים עליה הצבעה. במקביל, יוגש למועצה מסמך של הקוורטט (נציגי ארה"ב, רוסיה, או"ם והאיחוד האירופי), שישרטט את הפרמטרים לחידוש המו"מ הישיר בין ישראל לפלסטינים. המשמעות היא, שהפלסטינים יוכלו לדרוש הצבעה במועצה בעתיד, בעד שבועות או חודשים, אם יגיעו למסקנה, שהמו"מ עם ישראל, לפי הפרמטרים של מכתב הקוורטט, אינו זז.

במילים אחרות: עסקת החבילה מעניקה לארה"ב ולישראל פסק זמן ארוך שבו הן יוכלו להיערך לחידוש המו"מ הישיר בין ישראל לפלסטינים.

"יש סיכוי של 90% שהתרחיש הזה אכן יתממש", אמר אחד מהמקורות. ההערכות בוושינגטון ובניו-יורק הן, שעסקה כזו יוצרת מצב של win win לכל הצדדים. מחמוד עבאס יוכל להכריז על ניצחון גדול, אך יימנע מעימות הרסני עם ארה"ב ועם ישראל, שהיה מסכן את הסיוע האמריקני לרשות. בכירים פלסטיניים פיזרו באחרונה רמזים שהם שואפים להגיע לפשרה דיפלומטית.

סדקים בהנהגה הפלסטינית

כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", החלו להסתמן סדקים בהנהגה הפלסטינית לגבי התבונה שבפניה למועצת הביטחון על אפן ועל חמתן של ארה"ב וישראל. סלאם פיאד, ראש ממשלת הרשות, עומד בראש מחנה המתנגדים. הוא חושש מקריסת ההסכמים בין ישראל לרשות, שמהווים משענת חשובה לכלכלת הפלסטינית.

לאחר ההתקדמות הרבה שרשמו הפלסטינים בבניית מוסדות שלטון והנחת יסודות לתשתית כלכלית, חוששים המתנגדים שכל ההתקדמות הזו תיפגע, או אפילו תימחק, בהעדר שת"פ עם ישראל ותמיכה חזקה מארה"ב.

כזכור, הזהירו באחרונה סגן שר-החוץ, דני איילון, ושגריר ישראל באו"ם, רן פרושאור, כי ישראל תתנער מכל הסכמיה עם הרשות, אם זו אכן תפנה למועצה. במקביל, איימו מחוקקים בושינגטון כי יפעלו לקיצוץ בסיוע האמריקני לרשות אם הפלסטינים היו כופים הצבעה במועצת הביטחון. יתר על כן, הפלסטינים הביאו בחשבון סיכוי, שייתכן שלא היה עולה בידם לגייס רוב במועצה, בגלל הלובי האינטנסיבי של ארה"ב נגד יזמתם.

במקביל, תאפשר העסקה הזו לארה"ב לחמוק מהמצב המביך של הטלת וטו על הצעה לצירוף מדינה פלסטינית לאו"ם, למרות שוושינגטון היא מראשי התומכים בהקמת מדינה כזו. וטו אמריקני היה גורם להרעה משמעותית ביחסי ארה"ב עם העולם הערבי. סעודיה הזהירה לפני כמה שבועות שווטו במועצה יניע אותה לבטל את יחסיה המיוחדים עם וושינגטון.

נתניהו מגיע לזירה מדינית חדשה

מישראל נמנע מצב שבו היא היתה חייבת "לפצות" את ארה"ב על הטלת הווטו. אין ספק שהאמריקנים היו מגבירים את לחציהם על ישראל לחידוש המו"מ. מכל מקום, העובדה שבידי מועצת הביטחון מופקדת עתה בקשה לצרף מדינה פלסטינית לאו"ם תשמש זרז לחידוש המגעים בין ישראל לפלסטינים.

בשלב זה נראה שהמכשול האחרון בדרך למימוש עסקת החבילה הוא השגת הסכמתה של רוסיה, אחת מחברות הקוורטט. שרת-החוץ, הילארי קלינטון, נפגשה אתמול עם עמיתה הרוסי, סרגיי לאברוב, במאמץ לשכנעו להצטרף.

גם אם הרוסים יסרבו, יש אופציה אחרת להימנע מהצבעה במועצה: בעלות בריתה האירופיות של ארה"ב במועצה מתכננות להצביע נגד הצבעה חפוזה והן מתכנות להפנות את הבקשה הפלסטינית ל"וועדה מיוחדת", שתבחן אותה לעומקה.

רה"מ מגיע אפוא היום לזירה מדינית חדשה בניו-יורק.