סקר של מכון היצוא: יצואני ישראל חוששים מחרם בעולם

סקר של מכון היצוא: 63% מהיצואנים מעריכים שפגיעה במעמד הבינלאומי של ישראל תפגע ביצוא ■ כ-30% מהיצואנים משוכנעים שעם הכרה בינלאומית במדינה פלסטינית, מוצר תעשייתי שיזוהה ב"כמיוצר בישראל" יהווה חסם ליצוא בשווקים רבים בעולם

כשבניו יורק נמשכת ההיערכות של המשלחת הפלסטינית לקראת בקשה מהאו"ם להכרה במדינה, היצואנים הישראלים עוקבים אחר הדיווחים וכוססים ציפורניים: סקר מקיף שעשה בימים האחרונים מכון היצוא חושף כי 63% מהיצואנים בארץ חוששים שירידה במעמד הבינלאומי של ישראל תוביל לפגיעה בהיקפי היצוא.

מנתונים שמסר היום (ד') מכון היצוא, עולה כי היצואנים הגדולים חוששים יותר מחרם, מיצואנים בינוניים וקטנים. עוד עולה מהסקר כי כ-30% מהיצואנים בישראל משוכנעים שעם הכרה בינלאומית במדינה פלסטינית, מוצר תעשייתי שיזוהה ב"כמיוצר בישראל" יהווה חסם ליצוא בשווקים רבים בעולם.

הסקר נעשה בקרב 530 יצואנים באמצעות מכון המחקר שווקים-פנורמה שבניהול יוסי ודנה, במסגרת הכנת תוכנית העבודה של מכון היצוא לשנת 2012. זאת, על רקע השינויים הגיאו-פוליטיים במזרח התיכון, התנודות והמשברים בשוקי העולם - שעשויים להשפיע על הביקוש לתוצרת ישראלית וליצור ליצואנים חסמים חדשים.

37% מהיצואנים הגדולים חוששים מהכרזה פלסטינית ומהתערערות במעמד הבינלאומי של ישראל. לעומתם 27% מהיצואנים הבינוניים ו-21% מהיצואנים שנחשבים קטנים, הביעו חשש כזה.

הפגנות מול "טבע נאות"

בהתבסס על הנתונים שעולים מהסקר, אומר מנכ"ל מכון היצוא, אבי חפץ, כי יש להפנות משאבים לחיזוק הפעילות השיווקית של חברות יצוא בחו"ל: "ההתפתחות הכלכליות העולמיות מצביעות על הצורך לעשות מאמץ מיוחד בשוקי דרום מזרח אסיה ואמריקה הלטינית".

מנכ"ל חברת דלתות הביטחון שריונית-חוסם, אבי שקד, אומר כי המשבר המדיני על רקע המהלכים של הפלסטינים כבר ניכר בקרב כלל העוסקים ביצוא תוצרת ישראלית: "אנחנו בתוך נחשול אדיר ומחכים לראות היכן ואיך הוא יתנפץ ומה יהיה לאחר מכן. אין ספק שאנחנו בעין הסערה. אני מקווה שבסוף השבוע דברים יתבהרו יותר ונדע לאן כל זה הולך", אמר היום (ד') בשיחה עם "גלובס". לדברי שקד, הוא מזהה את דעת הקהל במדינות מערב אירופה כבעייתית יותר מכל אזור אחר בעולם עבור ישראל: "אין ספק ששם קשה מאד להיות בימים אלה יצואן ישראלי. יש לא מעט צעירים שלומדים בכל מיני מסגרות אקדמיות שמשוכנעים בכל לבם שישראל היא הגורם המחולל של כל תחלואי העולם ובלעדיה, הכול היה נפלא וטוב", אמר.

גם מנכ"ל טבע נאות, מיכאל אילוז, מעיד על יחס עוין מצד קבוצות פרו פלסטיניות, שמנסות לשווק את הפעילות העסקית של החברה בחו"ל. כך, זה שלושה חודשים שהצוות שמפעיל את חנות הנעליים של החברה במונטריאול שבקנדה, נאלץ להתמודד מדי שבת בהפגנות מחאה של פעילים פרו פלסטינים: "הם מגיעים אל פתח החנות, מניפים את דגלי פלסטין ובשעות המחאה האלה אנשים מדירים את רגליהם מהחנות ויש ירידה במכירות", סיפר אילוז ל"גלובס".

עם זאת, אילוז מתעקש שהחנות במונטריאול לא תיסגר וגם סימון הייצור של הנעליים בישראל לא יוסווה: "אנחנו גאים בעצמנו ואין לנו שום כוונה להתחיל להסתתר", אמר.