החשמל יתייקר? "ים תטיס" מתרוקן מהר מהצפוי

קצב הפקת הגז מ"מארי B" ירד בימים האחרונים ב-30% עקב חדירה של מי ים לאחת מבארות הקידוח ■ ישראל תלויה היום לחלוטין ב"ים תטיס", עד שיזרום הגז ממאגר "תמר" בשנת 2013

האם אנחנו בדרך להתייקרות נוספת בתעריפי החשמל? הידלדלות מהירה מהצפוי של מאגר מרי B של ים תטיס מעוררת דאגה במשק החשמל. ל"גלובס" נודע כי קצב הפקת הגז מהמאגר ירד בימים האחרונים ב-30% עקב חדירה של מי ים לאחת מבארות הקידוח. בים תטיס טענו כי מדובר בירידת קצב זמנית, אולם ל"גלובס" נודע כי הקבוצה עשויה להפסיק לספק גז ללקוחות מזדמנים על מנת להבטיח שיישאר די גז ללקוחות החתומים עמה על הסכמים ארוכי טווח.

הלקוחות המזדמנים של החברה הם מפעלי נשר ומכתשים אגן. בקבוצת ים תטיס שותפים קבוצת דלק של יצחק תשובה (53%) ונובל אנרג'י (47%). הידלדלות המאגר מוקדם מהצפוי עלולה לגרום להתייקרות נוספת במחירי החשמל לצרכן, משום שחברת החשמל תיאלץ להגדיל עוד יותר את היקף רכישות הסולר והמזוט כתחליף לגז לייצור החשמל.

תעריף החשמל התייקר באוגוסט בקרוב ל-10% כתוצאה מירידה של 80% בכמות הגז ממצרים. מאז אותה התייקרות, הופסקה הזרמת הגז ממצרים לחלוטין, וכעת צפויה גם כמות הגז הישראלי לרדת.

מאגר מרי B של ים תטיס, הפעיל מאז 2004, הוא מקור אספקת הגז היחיד שנותר למשק הישראלי עד שיושלם פיתוח מאגר נועה, ובעיקר מאגר תמר. בעבר סיפק המאגר כשני שלישים מצריכת הגז, אך לאחר תחילת השיבושים בהזרמת הגז ממצרים הועלה קצב ההפקה ב-30%-25%. לפי תחזיות מעודכנות קצב ההפקה יתחיל לרדת כבר בתחילת 2012, שנה לפני המועד המתוכנן.