הקלפים בידי אבו מאזן: לא ידוע אם יגיע למועצת הביטחון

אובמה הבהיר לנשיא הרשות הפלסטינית: אם תדרוש הצבעה, אטיל וטו ■ בתשובה לשאלה האם עבאס ידרוש הצבעה במועצה, מחר, אומר דיפלומט ישראלי: "כן ולא, וגם זה הפיך"

נשיא ארה"ב ברק אובמה הזהיר אמש (ה') את נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, כי ארה"ב תטיל וטו במועצת הביטחון על כל פניה לקבל מדינה פלסטינית כחברה מלאה באו"ם. כך מסר דובר המועצה לביטחון לאומי, בן רודס, בתדרוך לכתבים בניו-יורק.

בפגישה חזר אובמה והדגיש את תמיכתו בהקמת מדינה פלסטינית, אך אמר, כי הקמתה שלא אמצעות מו"מ ישיר עם ישראל אינה קבילה.

לפי הערכות, העובדה שאובמה נאלץ להזהיר שוב את עבאס מפני וטו אמריקני מעידה על כך שנשיא הרשות לא התחייב לקבל הצעת פשרה שלפיה הוא, עבאס, יפקיד במועצה בקשה לקבלת מדינה פלסטינית לאו"ם, אך לא ידרוש לקיים הצבעה מיידית על כך. דחיית ההצבעה היתה מאפשרת לארה"ב ולקוורטט להכשיר את הקרקע לחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים והיתה חוסכת מארה"ב הטלת וטו, אופציה שצפויה להרע את יחסיה עם העולם הערבי.

יחד עם זאת, אין ודאות כיצד ינהגו הפלסטינים. דוברים של המשלחת הפלסטינית בניו-יורק אמרו אתמול במפורש שהם מבינים שתהליך ההצבעה במועצת הביטחון עלול להימשך זמן רב, שבועות אפילו חודשים. דיפלומטים ישראלים, שעד לפני זמן קצר היו משוכנעים שעבאס יתקפל ויסכים לפשרה, בגלל איום של סנקציות ישראליות קשות, לרבות ביטול הסכמי שת"פ בכל תחומי החיים האזרחיים, שוב אינם בטוחים כל כך.

גורם בפמליית רה"מ אמר אמש, בתשובה לשאלה האם עבאס ידרוש הצבעה במועצה: "התשובה היא כן ולא, וגם זה הפיך".

שרת החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון, נפגשה אמש עם רה"מ נתניהו ועם עבאס, אך לא פורסם כל מידע תוצאותיה. גם פגישתו של נתניהו עם אובמה, כמה שעות קודם לכן, נותרה לוטה בערפל. נתניהו לא קיים, כהרגלו, תדרוך לכתבים ישראליים אחרי הפגישה, ודוברים אמריקניים לא שחררו כל מידע על הפגישה.

לפני פגישת נתניהו-קלינטון, הסביר רה"מ לעיתונאים מדוע ישראל לא תקפיא שוב את הבניה בהתנחלויות, למרות שהקפאה כזו עשויה לסלול את הדרך לחידוש השיחות עם הפלסטינים: "עשיתי משהו שאף ממשלה ישראלית אחרת לא עשתה. הקפאתי בפועל את הבניה לעשרה חודשים, חיכיתי תשעה חודשים ושבוע אחד; ואז הפלסטינים באו ואמרו, תמשיך להקפיא".

"לכן הגענו למסקנה, יחד עם האמריקנים, שמה שאנו באמת צריכים לעשות הוא להתקדם עם הסוגיות האמיתיות ולשבת ולנהל מו"מ על הסוגיות האלה כדי להגיע לשלום... איננו יכולים לנהל מו"מ על ניהול מו"מ", אמר רה"מ.

נתניהו ועבאס מתוכננים לנאום לפני העצרת הכללית מחר בערב, לפי שעון ישראל. עבאס אמר שיגיש את בקשתו למועצת הביטחון לאחר הנאום.