מסתמן: אינטל תוותר על ההשקעה בקריית-גת

אינטל בוחנת שדרוג של אחד ממפעליה באירלנד, בהשקעה של כ-5 מיליארד דולר ■ החברה הייתה אמורה לקלוט 1,300 עובדים במפעל בדרום ■ גורמים ממשלתיים: פתיחת מפעל ההרכבות בבית-שאן - עדיין על הפרק ■ אינטל: "עדיין לא התקבלה החלטה סופית"

ענקית השבבים האמריקנית אינטל מתכוונת למקד את ייצור הדור הבא של מוצריה באירלנד - ולא בקריית-גת. ל"גלובס" נודע כי החברה נוטה להעדיף את אירלנד כמדינה שבה ישודרג אחד מאתרי הפעילות שלה ובו ייוצרו מעגלים אלקטרוניים שמוטבעים בפרוסות סיליקון בעובי 15 ננומטר (מיליארדית המטר). כיום אינטל משדרגת את המפעל שלה בקריית-גת, כך שייצר שבבים בסדר גודל של 22 ננומטר.

בתחילת יוני האחרון, הנהלת אינטל ישראל פנתה למרכז ההשקעות שבמשרד התמ"ת בבקשה לבחון היתכנות לקבלת מענק מהמדינה בהיקף של כ-600 מיליון דולר לשדרוג והרחבה של המפעל בקריית-גת, המכונה FAB-28. אינטל הדגישה כי במסגרת ההרחבה המתוכננת, המפעל המתוכנן יהיה המתקדם ביותר של החברה מבין כל אתרי הייצור שלה בעולם, והיא מצדה תשקיע עוד כ-4.8 מיליארד דולר. בתמורה למענק ממרכז ההשקעות, אינטל תקלוט עוד 1,300 עובדים במפעל הדרומי.

הפנייה של אינטל לבחינת קבלת מענק עבור הפעילות בקריית-גת היא הרביעית במספר, מאז אמצע שנות ה-90. את המענק האחרון היא קיבלה בתחילת השנה הנוכחית, והיקפו כ-200 מיליון דולר. מנגד, החברה השקיעה בהרחבת המפעל בקריית-גת כ-2.7 מיליארד דולר.

העניין של אינטל במענק מדינה נוסף, זכה לכתף קרה מצד גורמים במשרד התמ"ת ומשרד האוצר וזאת על רקע התדירות שבה החברה מבקשת ממרכז ההשקעות הון על התבססותה בקריית-גת. גורמים ממשלתיים אמרו אז בשיחות עם "גלובס" כי מוטב שהמדינה תבדוק את מדיניות המענקים שלה ואם היא נכונה להניח על השולחן מענק עתק נוסף לאינטל, סביר יהיה לפתוח אותו למכרז בין חברות גלובליות נוספות - בתמורה להשקעה נרחבת בישראל.

בחודש יולי האחרון משרדי התמ"ת והאוצר הגישו לאינטל ישראל הצעה: בתמורה להשקעה נוספת בקריית-גת, החברה תקבל מענק זעום יחסית, של מיליארד שקל, כשרובו הגדול (כ-700 מיליון שקל) יופנה לפעילות בבית-שאן והשאר (כ-300 מיליון שקל) יופנה לשדרוג המפעל בקריית-גת. באינטל פתחו בבדיקה של ההצעה, גם על-ידי סיורים בשטח שעשו ראשי החברה בישראל ובהם המנכ"לית מקסין פסברג, תוך בחינת תשתיות של הולכת מים וחשמל ודרכי גישה לאזור.

גורמים ממשלתיים בכירים המקורבים למגעים עם אינטל, ידעו לספר היום (ה') ל"גלובס" במסגרת המגעים עם ראשי החברה בארץ מהשבועות האחרונים, כי ניכר שהיא בחרה לשדרג את הייצור שלה דווקא באירלנד: "ההחלטה הרשמית באינטל העולמית תתקבל רק בסוף השנה אבל הבנו מרוח הדברים שזה הולך לכיוון אירלנד", אמר ל"גלובס" בכיר המקורב לנושא.

בכירים המקורבים לנושא ידעו לומר עוד כי למרות העדפה של אינטל בשדרוג מפעל הייצור באירלנד, ההצעה להקים את מפעל ההרכבות של החברה בבית-שאן לא יורדת מהפרק וממילא, מרכז ההשקעות לא כרך אותה מעולם עם ההצעה לשדרג ולהרחיב את הפעילות של המפעל בקריית-גת: "נהפוך הוא", אמר ל"גלובס" גורם ממשלתי המקורב למגעים עם החברה: "מהדברים שאנחנו שומעים בשבועות האחרונים מצד החברה, ניכר שהיא מגלה עניין רב באפשרות הזו ורוצה להתקדם מאד במשא ומתן לקראת סיכומים בנוגע לפעילות עתידית אפשרית בבית-שאן".

מאינטל נמסר כי "החברה עדיין מעריכה את השקעותיה ברחבי העולם ובישראל, ועדיין לא התקבלה החלטה סופית. כאשר תתקבל החלטה כזו תימסר הודעה בנושא".

אינטל
 אינטל