היי-טק: העובדים מעדיפים לעבוד בחברות "תוצרת חוץ"

ברשימת 5 מקומות העבודה הנחשקים בקרב עובדי ההיי-טק נמצאות רק שתי חברות ישראליות, כשבראש צועדת גוגל בפער עצום מהמתחרים ■ שכר, איך לא, הוא שם המשחק

עובדי ההיי-טק הישראלים נחשבים בהרבה מקרים כמחוזרים על-ידי המעסיקים הפוטנציאלים. הביקוש למתכנת טוב מאפשר לעובד להיות בררן, כשהוא הולך לחפש את מקום העבודה הבא שלו. סקר של חברת "פילת" ו"גלובס" בדק מי חברות ההיי-טק הנחשבות לנחשקות ביותר בשוק.

התוצאה העולה מהסקר היא ברורה וחדה - גוגל היא חברת ההיי-טק המבוקשת ביותר, כאשר 43% מהנשאלים בסקר העדיפו אותה. מדובר בנתון לא מפתיע במיוחד - הסקס אפיל של גוגל זוכה לביקוש בישראל וגם בעולם, כשהתנאים שהחברה מספקת לעובדיה הם מושא לקנאה. כ-300 עובדי גוגל ישראל, היושבים במרכזי הפיתוח של החברה בחיפה ובת"א, נהנים מפינוקים שונים - חלקם הפכו כבר לכמעט סטנדרט בתעשייה - משתייה קלה חופשית ועד חדר משחקים, חדר מוזיקה, בו מנגנים העובדים, וקפיטריה עמוסה באוכל וגלידות.

גוגל ישראל ממוקמת בסקר בפער עצום ממתחרותיה בשוק ההיי-טק, כאשר היא גורפת כמעט כפול מהקולות שקיבלה חברת אינטל, שהגיעה למקום השני עם 22%. הפער העצום נרשם גם בין אינטל למדורגת אחריה - אלביט מערכות, שדורגה על-ידי 6% מעובדי ההיי-טק כחברה האטרקטיבית ביותר.

מפתיע לגלות שרק 5% מהנשאלים בחרו במיקרוסופט כמקום עבודה נחשק, והביאו אותה למקום הרביעי. מרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בארץ נחשב כמקום עבודה אטרקטיבי, אולם התחרות על העובדים בין גוגל ומיקרוסופט עדיין לא הצליחה להשפיע על עובדי התעשייה בישראל. את החמישייה הראשונה סוגרת חברת רפא"ל עם 3.4% מהקולות.

קל להבחין שברשימת חמשת הגדולים נמצאות רק שתי חברות ישראליות, כאשר במקום הראשון והשני מדורגים ארגונים בינלאומיים. אלביט ורפא"ל, הישראליות שבצמרת, הן חברות היי-טק ביטחוניות, בשונה משאר החברות ברשימה. ניב פלדמן, מנכ"ל משותף ב"פילת", מנסה להסביר את הסיבות לחוסר הנוכחות של החברות המקומיות בפסגת הרשימה. "עובד היי-טק שנכנס לתכנת בחברה בגיל 24 לא חושב על הפנסיה. לכן, יכול להיות שבסיבוב הראשון הוא יעבוד בחברות כמו גוגל, ואז נושא השכר יהיה יותר חשוב לו. לאחר מכן, הוא יתחיל לחשוב על נושא היציבות, ואז חברות כמו אלביט ורפא"ל יתאימו מבחינתו כמקום תעסוקה לטווח ארוך יותר", הוא מסביר.

שכר או יציבות

הבחירה של מקום העבודה בהיי-טק מושפעת משני פרמטרים, אליהם מייחס העובד חשיבות רבה, מסביר פלדמן ומציין כי "מדובר בתנאי השכר והיציבות של מקום העבודה". ואכן, לפי תוצאות הסקר, 58%

מהנסקרים שבחרו בגוגל ציינו את תנאי שכר והתנאים הנלווים כפרמטר המוביל בבחירתם, כאשר גם באינטל ובמיקרוסופט זכה פרמטר השכר לשיעורים גבוהים: 56% ו-39% בהתאמה.

"אתגר מקצועי" הגיע למקום השני בסיבות לבחירת גוגל כמקום עבודה מועדף עם 23%, ואילו היציבות ואפשרויות הקידום אינן מהוות כלל סיבה להיי-טקיסט המעדיף את גוגל - רק 1% מהנסקרים השיבו כי יציבות היא השיקול העיקרי בבחירתם, ורק 2% בחרו בחברה בשל אפשרויות הקידום. במיקרוסופט, שיעור הנסקרים שציין את פרמטר היציבות כבר עלה ל-17%.

לעומת זאת, רק 16% מהנשאלים שבחרו באלביט כמקום העבודה המועדף ו-12% מאלו שבחרו ברפא"ל, ציינו שבחרו בחברה בשל תנאי שכר טובים. בשתי חברות אלו הפרמטר המוביל משמעותית בבחירתן כמקום העבודה המועדף הוא היציבות - עם 59% ברפא"ל ו-31% באלביט.

ונקודה מפתיעה לסיום: הפרמטר שזכה לשיעורים הזעומים ביותר כסיבה לבחירתן של חמש החברות המובילות בסקר הוא "יחסי עבודה טובים". 5% מאלו שבחרו את גוגל כמקום העבודה הנחשק ציינו את יחסי העבודה כסיבה לבחירתם, ובאלביט ורפא"ל לא ציין איש מהנסקרים פרמטר זה. למעשה, בשוק ההיי-טק קיבל פרמטר זה את השיעורים הנמוכים ביותר בהשוואה לענפים האחרים שנבדקו, אבל זה כבר אולי אומר משהו על אופיים של ההיי-טקיסטים.

הייטק עשרת מקומות העבודה הנחשקים
 הייטק עשרת מקומות העבודה הנחשקים

הייטק הסיבות לבחירת החברה כנחשקת ביותר
 הייטק הסיבות לבחירת החברה כנחשקת ביותר