נעילה במגמה מעורבת באירופה לאחר ההצבעה בגרמניה

למרות אישור הפרלמנט הגרמני את הסיוע ליוון - המשקיעים הגיבו גם לפרסום מדד אמון הצרכנים בגוש האירו - שנמצא בשפל של שנתיים ■ שוב ביקושי חסר בהנפקת אג"ח באיטליה

המסחר באירופה התנהל לאורך היום (ב') בתנודתיות רבה: המדדים המרכזיים נסחרו לאורך מרבית היום בעליות שהתחזקו לאחר שהפרלמנט הגרמני (בית תחתון) אישר, כצפוי, את הרחבת קרן הסיוע של גוש האירו למדינות שנקלעו למשבר (European Financial Stability Facility). אולם, עם פרסום אמון הצרכנים בגוש האירו עברו המדדים לירידות, וננעלו בסיום במגמה מעורבת בנטייה לעליות, לאחר פרסום נתוני מאקרו חיוביים בארה"ב ועם פתיחת המסחר בוול סטריט במגמה ירוקה.

כאמור, האישור להרחבת קרן הסיוע הושג ברוב מרשים של 523 צירים בעד לעומת 85 מתנגדים. כעת יעלה חלקה של גרמניה בקרן מ-123 מיליארד אירו לכ-211 מיליארד אירו. בסך הכל תורחב הקרן לאחר כל האישורים לכ-440 מיליארד אירו ותוכל לרכוש אגרות חוב של מדינות במשבר, לספק קווי אשראי לממשלות ולתמוך בתוכניות ארגון מחדש בבנקים או בתאגידים אחרים. נציין כי עד היום אישרו יותר ממחצית בתי הנבחרים ב-17 מדינות גוש האירו את הרחבת הקרן.

עוד בעניין משבר החוב, בפעם איטליה: ממשלת איטליה ממשיכה לגייס הלוואות, ולא בהצלחה רבה כמצופה. היום הודיע משרד האוצר האיטלקי כי הנפיק בהצלחה אג"ח ממשלתיות ל-10 שנים, בהיקף של 7.86 מיליארד אירו. למרות זאת, סבלה איטליה (שוב) מביקושי-חסר, והתשואות על האג"ח האיטלקיות ל-10 שנים הגיעו היום לשיא כל הזמנים מאז הוקם גוש האירו - ברמה של 5.86%. (לסיפור המלא)

בוחנים מחדש את תוכנית החילוץ השנייה ליוון

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הציעה אתמול לפתוח מחדש את ההסכם שהושג עקרונית ביולי ולבחון חלקים ממנו שוב, במסגרת תוכנית החילוץ השנייה של יוון: "עלינו להמתין לממצאי בדיקת הטרוקיה, להמתין לבשורה משם ואז לברר אם אפשר לדון מחדש בהצעה או לא", אמרה מרקל לטלוויזיה ביוון ולא הרחיבה בדבר. על פי עמדתה של גרמניה, הדיון בפרטים לגבי תוכנית הצלה שנייה ליוון, יכול להתחיל רק אחרי שה"טרוקיה" תודיע כי יוון עומדת בדרישותיה ויכולה לקבל את הסיוע.

נזכיר כי במסגרת ההצעה של גרמניה וצרפת מלפני מספר שבועות, גובשה ליוון תוכנית חילוץ שנייה בהיקף 159 מיליארד אירו, אשר 109 אירו מתוכם הינם "גלגול אג"ח" על ידי המוסדיים והסקטור הפרטי, המחזיקים באג"ח של יוון. מדובר במחזור חוב, שדורש, כך על פי מתווה התוכנית, הסכמה של 75% מהנושים.

שפל של שנתיים באמון הצרכנים

בזירת המאקרו, היום דווח כי שיעור האבטלה בגרמניה ירד בחודש ספטמבר זה החודש ה-27 ברציפות. מספר המובטלים הצטמק בכ-26 אלף לעומת צפי כלכלנים לירידה של כ-8,000 בלבד. שיעור האבטלה ירד ב-0.1% לרמה של 6.9%.

עוד בגוש האירו, פורסם היום מדד אמון הצרכנים באירופה - אשר נפל לרמה של 95 נקודות בספטמבר, בהשוואה ל-98.4 נקודות באוגוסט. מעבר לכך שרמת הנפילה של המדד הינה מתחת לציפיות האנליסטים בשוק ולפיכך מהווה אכזבה, מדובר ברמת שפל של כמעט שנתיים באמון הצרכנים באירופה.

נציין כי ירידות חדות נרשמו במחירי מניות הכרייה על רקע החולשה במחירי הסחורות ובעיקר המתכות התעשייתיות והיקרות. נציין את Xstrata וריו-טינטו .

נעילה מעורבת באסיה

באסיה התאפיין היום המסחר במגמה מעורבת, לאחר ירידות בפתיחה בעקבות הצניחה בוול סטריט בשעתיים האחרונות של המסחר אתמול. בהונג-קונג הבורסה הייתה סגורה עקב סופת טייפון.

כאמור, בוול סטריט ננעל אתמול המסחר בירידות, לאחר שנפתח בעליות שערים. הסיבה לשינוי המגמה הייתה, בין השאר, הודעת הנציבות האירופית מוקדם יותר על כוונתה להטיל מס חדש על עסקאות פיננסיות החל משנת 2014, והירידות התחדדו לקראת סיום המסחר. הסגירה האדומה קטעה ראלי שנמשך בשלושת הימים האחרונים. באירופה המסחר נסגר בירידות שערים, לאחר שבמהלך המסחר נרשמו עליות בכל המדדים.

בחזרה לאסיה. בורסת טוקיו סגרה בעלייה קלה, בסיאול נרשמו עליות חדות ואילו בשנחאי ירידות. היום פורסם בבלומברג סקר, לפיו 59% מהמשקיעים בעולם מעריכים שהצמיחה בסין תתכווץ לקצב של פחות מ-5% בתוך 5 שנים לעומת קצב של 9.5% היום. כ-12% מהמשיבים העריכו שירידה חדה בצמיחה תתרחש כבר בטווח של 12 חודשים ו-47% העריכו שהאטה בסדר גודל כזה תתרחש בטווח של 2-5 שנים.

הסיבה העיקרית - ההאטה החריפה בשווקי הייצוא של סין, בעיקר בארה"ב ובאירופה, תגרום גם לירידה חדה בייצוא הסיני. עם זאת, כשנשאלו 1,031 מנהלי ההשקעות, הסוחרים והאנליסטים שהשתתפו בסקר לגבי השוק המועדף עליהם להשקעות ב-12 החודשים הקרובים ענו כ-23% כי הם מעדיפים את בורסת שנחאי, וכ-30% ענו כי וול סטריט הוא השוק המועדף (מקום ראשון בסקר).

עוד עולה מהסקר כי 75% מהמשתתפים מעריכים שכלכלת גוש האירו תשקע במיתון במהלך 12 החודשים הבאים. כ-72% מעריכים כי מדינה אחת לפחות תפרוש מגוש האירו ב-5 השנים הקרובות.

עוד באסיה, ביפן דווח היום כי המכירות הקמעונאיות רשמו ירידה של 2.6% באוגוסט לעומת אוגוסט אשתקד. זאת לאחר עלייה של 0.6% ביולי.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]