חביב הקהל: עידן חביב מספר על השילוב שבין יוצר ללוחם

עידן חביב - לוחם לשעבר בשייטת 13, בוגר "הישרדות" ומי שאלבום הבכורה שלו "כל פעם קצת" ביסס אותו כאחת התגליות המרעננות במוזיקה הישראלית בשנה האחרונה - מספר בראיון ל"גלובס" על השילוב הטבעי בין לוחם ליוצר

אם השיר 'מחכה' מזכיר לאנשים את אביתר בנאי אני רואה בזה מחמאה גדולה", אומר הזמר- יוצר עידן חביב על הלהיט שביסס סופית את מעמדו כאחת התגליות הבולטות במוזיקה המקומית בשנה החולפת. חביב (31), גדל ברעות ובעברו שירת כלוחם קרבי בשייטת 13, שחקן (הסדרה "אבודים באפריקה"), תרמילאי בדרום-אמריקה ומתמודד בעונה השנייה של "הישרדות". עדיין, המוזיקה הייתה ונשארה אהבתו הגדולה, למרות שדרכו לאלבום הבכורה "כל פעם קצת" (שממנו זכו להצלחה גדולה גם הסינגלים "אצבעות דקות" ו"אין פה מקום") לא הייתה קלה בלשון המעטה.

"במבט לאחור אני הכי שלם עם ההחלטה לעשות הכול לבד, בדרך שלי ובלי חוזה דרקוני עם חברת תקליטים גדולה, כשנציג מטעמה מסתובב לי בין הרגליים באולפן", הוא אומר. "זה היה כרוך בהרבה סבלנות והקרבה, בעיקר כלכלית. ל'הישרדות' הלכתי בזמנו כי רציתי את המיליון שקל כדי להתחיל להקליט. לא זכיתי, אז לקחתי במקום הלוואה מהבנק, ובסופו של דבר החשיפה ההיא לא ממש קידמה אותי כמוזיקאי. אולי אפילו קלקלה קצת. בכל זאת עברו כמה שנים משידור התוכנית ועד שהתחילו לצאת סינגלים לרדיו, כך שלא רבים עשו את ההקשר".

דמעות של לוחמים

חדור מוטיבציה יצר חביב קשר עם המתופף-מעבד מוזיקלי גלעד שמואלי, העובד בין השאר בקביעות עם עידן רייכל, ושכנע אותו להפיק את האלבום. ההקלטות נמשכו כשנתיים, בהתאם למגבלות הזמן והתקציב של השניים, אך התגובות האוהדות לסינגלים היו כמעט מיידיות. הגדיל לעשות "מחכה", שהפך לאחד הלהיטים העבריים הגדולים של השנה החולפת. שמואלי גם קישר בין חביב ועידן רייכל, שביקש ממנו לבצע את "אבא, אמא וכל השאר". טקסט פרי עטו של סמל ראובן פוליטי ז"ל, שנהרג במלחמת יום הכיפורים, שאותו הלחין לפרויקט הזיכרון השנתי "עוד מעט נהפוך לשיר" של גלי צה"ל.

אתה ועידן עמדי מהווים שתי דוגמאות עכשוויות לחיילים קרביים שהתגלו כיוצרים רגישים. מניסיונך, עד כמה התופעה של לוחמים קשוחים שבסתר כותבים שירה נפוצה?

"לא יודע כמה כותבים שירים, אבל אני יודע בוודאות שמתחת לקשיחות ולחספוס נמצאים ביחידות קרביות החבר'ה הכי רגישים בעולם. כשרייכל נתן לי לקרוא בפעם הראשונה את 'אבא, אימא וכל השאר' הייתי המום. הזדהיתי עם כל מילה".

- עברת שנה מצוינת. מה החלום הבא?

"להמשיך להופיע וליצור, ולהגיע למצב שבו אוכל לחיות רק ממוזיקה. אני לא רואה את עצמי הולך כרגע בשום דרך אחרת".

עידן חביב יופיע הלילה (ה-2 באוקטובר) ב-22:00 במועדון זאפה ברמת החי"ל. הופעות נוספות יתקיימו ב-30 בחודש בפאב ג'מס באר פקטורי בפתח-תקווה, וב-1 בנובמבר במועדון ברבי בתל-אביב.