S&P מורידה הדירוג ל-IDB: "נזילות הקבוצה פחות ממספקת"

חברת הדירוג הפחיתה בשתי רמות את דירוג החוב של חברות ההחזקה המשתייכות לקבוצה ■ מידרוג הורידה את דירוג החוב של דסק"ש

מניות חברות ההחזקה של קבוצת אי.די.בי סובלות זה כחודשיים מירידות חדות, על רקע הפסדי העתק שהסבה להן ההשקעה במניות קרדיט סוויס . שתי חברות הדירוג המקומיות - S&P מעלות ומידרוג - הגיבו היום להתפתחויות הללו, והורידו את דירוגי החוב של חברות הקבוצה.

במעלות עדכנו כלפי מטה בשתי רמות את דירוג החוב של אי.די.בי פיתוח, דסק"ש , כלל תעשיות וכור , מ-A חיובי ל-A שלילי, והכניסו את הדירוג לרשימת מעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל עלייה חדה במינוף.

במעלות ציינו כי "יחס החוב לשווי הפורטפוליו (LTV מצרפי) של קבוצת אי.די.בי המשיך לעלות בשבועות האחרונים, וזאת משיעור גבוה מלכתחילה". במעלות מעריכים את נזילות הקבוצה "כפחות ממספקת, בשל התלות הגבוהה בהשלמת עסקת מכתשים אגן ומכירת נכסים נוספים לצורך פירעון חוב ולהגדלת המרווח מול מספר התניות פיננסיות".

עוד נכתב בהתייחסות להורדת הדירוג, כי "למרות מכירת נכסים בהיקף של כ-3 מיליארד שקל בחודשים האחרונים, והפחתת החוב הפיננסי נטו של הקבוצה בכ-2 מיליארד שקל, שיעור המינוף של הקבוצה נותר גבוה מאוד, גם ביחס לחברות החזקה מדורגות אחרות באירופה".

כמו כן ציינו במעלות, כי "דירוג הקבוצה מוגבל בשל המינוף הגבוה, מבנה החזקות מורכב והמשך אי-הוודאות בנוגע לכיוון שוקי ההון בכלל, ומניות הפורטפוליו בפרט. חולשות אלו מתקזזות בחלקן עם הפורטפוליו המפוזר של הקבוצה, המורכב בעיקר מנכסים סחירים, אשר מעניקים גמישות פיננסית הולמת ותקבולי דיבידנדים גבוהים".

במעלות הסבירו כי הם מתייחסים לחמש חברות המטה של אי.די.בי כמקשה אחת, בהתאם לתפיסה שלפיה "הסבירות לחדלות פירעון בטווח הארוך אינה שונה באופן מהותי בין חברות ההחזקה השונות במבנה".

"קרדיט סוויס: גורם עיקרי"

בחברת מידרוג החליטו, לעומת זאת, להסתפק בהורדת דירוג האג"ח של דסק"ש בלבד, וברמה אחת, מ-Aa3 ל-A1, באופק שלילי. לדסק"ש שש סדרות אג"ח נסחרות, שתיים שקליות והיתר צמודות מדד, ולפי נתוני מידרוג יתרתן הכוללת בספרים עומדת על 5.4 מיליארד שקל.

העדכון של מידרוג מגיע כחודשיים לאחר שהכניסה את אג"ח דסק"ש והחברה הבת כור לרשימת מעקב, בעקבות הצניחה בשווי מניות הבנק השוויצרי.

במידרוג ציינו כי "הירידה החדה בשווי מניות קרדיט סוויס המוחזקות על-ידי כור היוותה גורם עיקרי בירידת שווי ההחזקות של דסק"ש ובעליית המינוף".

כמו כן הם כותבים, כי "הורדת הדירוג הושפעה מאסטרטגיית ההשקעות הנוכחית, שקיבלה ביטוי בהשקעה במניות קרדיט סוויס ובתמיכה בהשקעה זו במהלך שנת 2011, על רקע מגמה מתעצמת של ירידה במחיר המניה, באופן שדרש עיבוי בטוחות באמצעות הגדלת החוב הפיננסי". מניות קרדיט סוויס מהוות כ-13% משווי תיק האחזקות של דסק"ש.

במידרוג סבורים, כי "רמת הנזילות של דסק"ש היא סבירה, אף כי פחות טובה מבעבר", וכי יתרות הנזילות שלה "מכסות את חלויות קרן החוב עד לרבעון הראשון של 2013 (מבלי להתחשב בהחזר ההלוואה מכור) - יחס נמוך בהשוואה לעבר".

"מצב אי.די.בי פתוח נלקח בחשבון"

עוד ציינו, כי "הורדת הדירוג נובעת מהשחיקה במיצוב העסקי והפיננסי של אחזקות הליבה של דסק"ש, ובהן כור, סלקום ושופרסל, וכן נוכח עלייה מתמשכת ברמת המינוף של החברה, בעיקר על רקע שחיקת שווי האחזקות".

לפי מידרוג, "הורדת הדירוג הביאה בחשבון גם את השחיקה במיצובה הפיננסי של החברה האם אי.די.בי פתוח, אשר רשמה בשנה החולפת עלייה חדה ביחס המינוף, למרות יציבות בהיקף החוב נטו, וזאת בשל ירידה בשווי האחזקות.

נזילותה וגמישותה הפיננסית של אי.די.בי פתוח נחלשו בשנה החולפת להערכתנו".

מנגד מציינים, כי "דירוג החברה נתמך בתיק אחזקות מגוון מבחינה עסקית ובמיצוב עסקי ופיננסי טובים של המוחזקות, ובראשן סלקום, שופרסל ונכסים ובנין. התיק נפרס על פני ענפי כלכלה דפנסיביים ברובם".

להערכת מידרוג, "התזרים השוטף מדיבידנדים צפוי להישחק נוכח הירידה ברווח ובתזרים של סלקום, אשר אחראית למחצית מהדיבידנדים לדסק"ש".

כור מצדה עדכנה היום על דחיית מועד האסיפה הכללית שתוכננה לשבוע הבא לתחילת נובמבר, ועל סדר יומה כוונת החברה למכור לחברה האחות נכסים ובנין את החזקותיה בבניין HSBC בניו יורק, תמורת כ-240 מיליון דולר. בכור ציינו, כי לבקשת רשות ני"ע, בכוונת החברה לפרסם בימים הקרובים דוח עסקה מתוקן הכולל הבהרות.

עיקרי הנימוקים להורדת הדירוג:

■ עלייה נמשכת ברמת המינוף

■ היחלשות בנזילות ובגמישות הפיננסית

■ שחיקה במיצוב העסקי והפיננסי של החזקות הליבה של דסק"ש

■ תלות גבוהה בהשלמת עסקת מכירת השליטה במכתשים אגן