מוזיאון ישראל מוכר 38 יצירות אמנות המוערכות ב-17 מיליון דולר

המכירה תיערך באמצעות בית המכירות הפומביות סותבי'ס, במכירות יוקרתיות בניו-יורק ובלונדון

מוזיאון ישראל יעמיד למכירה בצעד נדיר 38 יצירות אמנות, המוערכות בכ-17 מיליון דולר. המכירה נועדה להניב הכנסות שישמשו להשבחת אוסף המוזיאון. היצירות יוצעו למכירה באמצעות בית המכירות הפומביות סותבי'ס, במספר אירועי מכירה, שהראשון בהם יתקיים ב-2 בנובמבר בניו-יורק והאחרון בחודש פברואר 2012 בלונדון.

בין היצירות שייצאו מאוסף המוזיאון: עבודתו של רנה מגריט מהזרם הסוריאליסטי, המוערכת ב-2.5-3.5 מיליון דולר, יצירות של קאמי פיסארו ומארק שאגאל המוערכות ב-1.5-2.5 מיליון דולר כל אחת, יצירות של חיים סוטין ושל פיקאסו ועוד אמנים חשובים.

זהו צעד יוצא דופן והוא צפוי לעורר הדים בשוק האמנות הבינלאומי. מוזיאונים ממעטים ביותר למכור עבודות אמנות מתוך אוספיהם. פעולתו של מוזיאון ישראל מחזקת את ההכרה שכיום קשה להשביח אוספי אמנות מוזיאליים באמצעות תרומות ותקציבי רכישה. בין הסיבות לכך יש למנות את המשבר הכלכלי המתמשך מאז 2008, המעיב על נכונותם של תורמים להשקיע סכומים גדולים בתרומה לאמנות. עוד קודם לכן, הקשתה על הרכישות העלייה הניכרת במחיריהן של עבודות אמנות איכותיות, במיוחד בעשור האחרון.

מוזיאון ישראל הקים קבוצות רכישה המסייעות לו לקיים מערכת רכישות סדירה. אך זהו הליך מסורבל למדי. לעתים יש להתחרות על רכישת עבודות בזמן שהן מזוהות כחשובות לראשונה, ולא רק לאחר שערכן כבר הוכח והאמיר. מוזיאונים, הנתונים בסד תקציבי מתמיד, מתקשים לעשות זאת. כך למשל, פורסם כי ה-MOMA בניו-יורק רוכש את היצירה החשובה "השעון" של כריסטיאן מרקליי, המוצגת בימים אלה במוזיאון ישראל.

באוסף המוזיאון כחצי מיליון חפצים ויצירות אמנות, שהצטברו מאז הקמתו ב-1965. את היצירות שעומדות כעת למכירה בחרה ועדה מקצועית מיוחדת, וההכנסות מהמכירות יועברו לקרנות הרכישה של המחלקה לאמנות מודרנית במוזיאון. מנכ"ל המוזיאון, ג'יימס סניידר, מסר: "מטרת המהלך להשביח את אוספי המוזיאון. ההכנסות מהמכירה יאפשרו לרכוש יצירות שידגישו היבטים מסוימים וימלאו פערים שנוצרו באוסף".