אירופה ננעלה בעליות; בורסת פרנקפורט פונתה לאחר איום על פיצוץ

הבורסה פונתה בעקבות איום לפיצוץ במתחם ■ גרמניה עלתה 4.9%, צרפת 4.3% ובריטניה 3.2% ■ הנציבות האירופית: שרי אוצר באירופה דנים בצעדים משמעותיים לגיבוי הבנקים באירופה ■ סוכנות מודי'ס הודיעה על הורדת דירוג האשראי של איטליה

המסחר באירופה ננעל היום (ד') בעליות שערים חדות, בהמשך לעליות בוול סטריט ועל רקע ההודעה אתמול של נציבות האיחוד האירופי שהודתה שהם לא עשו מספיק על מנת למנוע את ההתדרדרות באירופה, ושהם בוחנים צעדים משמעותיים להצלת אירופה מהמשבר. המדדים המובילים הוסיפו 3.2%-4.9% לערכם. נציין כי בשעה 16:30 לערך בורסת פרנקפורט פונתה בעקבות איום לפיצוץ במתחם, הבורסה הגרמנית קיבלה איום טלפוני לפצצה בבניין ובעקבות זאת פונתה.

כאמור החדשות העיקריות מגיעות מכיוון הנציבות האירופית שהודיעה אתמול על כוונתה לנקוט בצעדים משמעותיים על מנת להציל את אירופה מהמשבר שנקלעה אליו, ובעצם הודתה שמה שנעשה עד עכשיו לא היה מספיק. ההודעה של הנציבות הקפיצה אתמול את המדדים המובילים בוול סטריט לקראת סוף המסחר, ונראה שהאופטימיות מגיעה גם לאירופה.

על פי ההודעה שרי האוצר באירופה בודקים אפשרות להזרים כספים לבנקים על מנת למנוע קריסה של אחד מהם. בנוסף נבדקת האפשרות להגדיל את קרן הסיוע האירופית שעומדת כרגע על 440 מיליארד אירו. שלשום התבטא "נביא הזעם" נוריאל רוביני בנושא ואמר: "קרן הסיוע הנוכחית הינה בדיחה, צריכים קרן של כ-2 טריליון אירו על מנת שהמאמצים יישאו פרי".

"כולם חולקים בתפיסה המשותפת שאנו זקוקים לתוכנית פעולה אחידה, ולגישה שונה אצל כל החברות באיחוד האירופי", אמר אולי ראן, העומד בראש הנציבות הכלכלית של האיחוד האירופי. "יש תחושה אמיתית של דחיפות בקרב השרים, ואנו צריכים להתקדם".

סנונית ראשונה לשינוי התפיסה אצל שרי האוצר לגבי אופן הטיפול במשבר נראה אתמול עם הודעתם המשותפת של שרי האוצר של צרפת ובלגיה שהודיעו "שהם לא מתכוונים לתת לבנק דקסייה לקרוס, ושהם ייעשו הכל, יחד עם הבנקים המרכזיים, על מנת להציל את הבנק", וזאת בעקבות דיווחים שפורסמו שלשום על כך שהבנק הצרפתי-בלגי עומד בפני קריסה עוד לפני סוף 2011, מה שגרם להתרסקות במניה של הבנק שירדה בכ-33%.

"יש להגדיל את יתרות האשראי של הבנקים כדי להעניק מרווח ביטחון למקרה של החרפת המשבר", אמר ראן. "המהלך הזה חייב להיחשב כחלק אינטגרלי מהאסטרטגיה של האיחוד האירופי להשבת האמון בשווקים והתגברות על המשבר הזה".

ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח שבפגישה אתמול שנערכה בין שרי האוצר של אירופה בלוקסמבורג - אותה פגישה שבה נדון הרעיון להזרמת כספים נוספים לבנקים - הוחלט שהסקטור הפרטי צריך לספוג "תספורת" יותר גדולה על האג"ח של יוון. וזו בעצם הסיבה להחלטה להזרים כספים נוספים לבנקים באירופה כאמצעי מנע למקרה של משבר.

דיווח נוסף שמתקבל מאירופה מצביע על כך שקרן המטבע הבינלאומית מתכוונת לרכושת אגרות חוב ממשלתיות של ספרד ואיטליה על מנת לעודד את המשקיעים ולהחזיר את האמון שלהם בשווקים המדשדשים הללו. על פי הדיווח שהתפרסם בסוכנות בלומברג, אין עדין תוכנית ממשית שמונחת על השולחן בעניין הזה.

הבנק הגרמני דוייטשה בנק הודיע אתמול שהוא נאלץ למחוק 250 מיליון אירו בגלל הנפילה בשווי אגרות החוב של יוון. ההודעה באה כחלק מאזהרת רווח שפרסם הבנק ובה הודיע שהוא לא יגיע ליעד של רווח נקי של 10 מיליארד אירו לפני מס, היעד שתכנן הבנק להשיג השנה.

חדשות רעות הגיעו גם מכיוון איטליה. סוכנות דירוג האשראי מודיס הודיעה על הורדת דירוג האשראי של איטליה ברמה אחת לרמה של "A2" מרמתה הקודמת שעמדה על "Aa2" עם אופק "שלילי".

היום גם פורסם מדד מנהלי הרכש באירופה לחודש ספטמבר שהצביע על התכווצות באירופה כשנקבע על רמה של 49.1, לעומת רמה של 50.7 בחודש אוגוסט. בנוסף, הודיעה ממשלת ספרד כי היא צפוייה לפספס את תחזיות הצמיחה השנתיות שלה, כך העריך היום שר התעסוקה ולריאנו גומז (Valeriano Gomez), בריאיון לסוכנות CNBC.

משהו שקצת יותר קרוב לבית, הודיעה היום חברת סודה סטרים על רכישת 100% מהמניות של חברת CEM האיטלקית המתמחה בייצור רכיבים לתעשיית המשקאות.

אסיה יורדת למרות העליות בוול סטריט

אסיה לא מתרגשת מנעילה החיובית אמש בוול סטריט - והמדדים המובילים במזרח ננעלו היום (ד') ברובם במגמה שלילית. נציין כי המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו בעליות שערים חדות בתום יום מסחר תנודתי ברקע הודעה שפרסמו שרי האוצר של האיחוד האירופי, לפיה הם בוחנים, בין היתר, תוכניות להזרמת הון לבנקים, וכן צעדים נוספים עליהם עדיין לא החליטו סופית - בכדי לטפל במשבר. בסין ובהונג-קונג לא מתקיים היום מסחר לרגל חופשת חג.

מניות האנרגיה והכרייה האוסטרליות רשמו עליות שערים ברקע האופטימיות בוול סטריט, שכן החברות האלה רגישות מאוד לתנודות בצמיחה הכלכלית העולמית. נציין את Rio Tinto .

מניית מפעילת הכורים הפגועים בפוקושימה - Tokyo Electric Power - צנחה במסחר בטוקיו ברקע חוסר ודאות בנוגע לפיצויים לקורבנות פיצוץ הכורים והדליפה הרדיואקטיבית בעקבות רעידת האדמה הגדולה במארס השנה.

מניות האלקטרוניקה במזרח רשמו ירידות שערים בעקבות האכזבה המסתמנת מחשיפת האייפון 4S החדש של אפל. נציין את מניותיה של Foxconn, שבמפעליה במזרח מורכב הסמארטפון, שצונחות.