משיח לא בא

חיכינו, קיווינו, התפללנו, אך הוא לא בא - אין אייפון "5" ואין גם סטיב ג'ובס

אחרי ציפייה אדירה שרק הלכה והתגברה בשבועות האחרונים, הושק דור חמישי למכשיר האייפון של אפל: iPhone 4s. כן, אתם קוראים נכון, אני מגדיר אותו כדור חמישי, כי איני מאמין שיהיה מכשיר בשם אייפון 5, לפחות לא בשנה הקרובה.

והנה 13 מילים שיסכמו את המכשיר הטוב ביותר, בתחום הסלולר, שיש לאפל להציע ושיהיה לה להציע, עד סוף 2012: מעבד מהיר יותר, יכולות גרפיות טובות יותר, מצלמה איכותית יותר ומערכת הפעלה משודרגת.

זה אמנם שדרוג בהשוואה לדור הקודם, אייפון 4, אבל לא בשביל זה חיכינו 14 חודשים. ציפינו ליותר מחברה שמושגים כמו "חדשנות", "קסמים" ו"מהפכנות" זורמים בעורקיה. אז ציפינו. ביהירותה, ובביטחון מלא שנקנה כל מה שתארוז בקופסה מעוצבת, סיפקה לנו אפל שידור חוזר של המעבר בין האייפון 3G ל-3Gs, לפני כשנתיים.

אלא ששוק הסלולר השתנה מאוד מאז.

לפני שנתיים יכלה אפל להרשות לעצמה לשמור את התותחים הכבדים שלה מאחורי הקלעים ולסחוב עוד שנה עם שינויים מינוריים באייפון. האנדרואיד, מערכת ההפעלה המתחרה מבית גוגל, עדיין לא הייתה מספיק בשלה לאיים אז על אפל והאייפון שלה.

היום המצב שונה לגמרי. על אף ההצלחה אדירה שגרף אייפון 4 בשנה החולפת, אנדרואיד הפכה למערכת ההפעלה הנפוצה ביותר בקרב סמארטפונים, והדרך היחידה שנשארה לאפל לחזור לקדמת הבמה הייתה השקת אייפון חדש לחלוטין, כזה שהאייפון 4 המוצלח מחוויר לידו. אז זהו, שזה לא קרה. כמה שעות אחרי האירוע המדובר כל כך נדמה ששנת 2012 הולכת להיות השנה שבה אפל תהיה לשחקנית ספסל, בשעה שהחברות סמסונג, HTC, סוני-אריקסון ומוטורולה יפגינו ביצועים מרשימים על המגרש.

למעשה, המשחק בלעדיה כבר התחיל, השחקן המרכזי הוא כבר מכשיר הדגל של סמסונג: גלאקסי S2, שעשרה מיליון יחידות ממנו נמכרו בתוך פחות מחמישה חודשים, וזה עוד לפני שהגיע באופן רשמי לאדמת ארה"ב, וכאשר צרכנים רבים חיכו עד אתמול בשביל לראות האם לאפל יהיה משהו טוב יותר להציע. לי קשה להאמין שמישהו, להוציא את מעריצי אפל האדוקים, יחכה לאייפון החדש במקום לבחור בגלאקסי.

אייפון 4, טוב ככל שהיה, לא החזיק יותר מחצי שנה בתואר "המכשיר הטוב ביותר בשוק", שניתן לו פה אחד על ידי כל אתר טכנולוגיה שבדק אותו. השדרוג המאכזב מאוד לאייפון 4s, לא הוסיף לו דבר.

בעוד חודשיים תיפתח בלאס-ווגאס תערוכת האלקטרוניקה הבידורית הגדולה בעולם, CES 2012, וחודש אחריה תתקיים בברצלונה תערוכת הסלולר הגדולה בעולם, MWC. יצרניות הסלולר המתחרות יציגו בהן מכשירים חדשים וטובים אפילו יותר.

להתראות סטיב, שלום טים

החדשנות האופיינית של אפל לא נעדרה רק ממוצר או תכונה כזו או אחרת שהוכרזה אמש, אלא מהאירוע כולו. שלוש דקות בלבד חלפו מרגע שהחל טים קוק את המצגת הראשונה שלו כמנכ"ל אפל, עד שהבלוגרים ואתרי הטכנולוגיה תיארו אותו כ"מאוד עדין, שקט ורגוע". בנוסף, על האייפון החדש הכריז סמנכ"ל השיווק של אפל, פיל שילר, ולא המנכ"ל קוק.

מאז הודיע סטיב ג'ובס על פרישתו מתפקיד המנכ"ל לפני כחודש, ניסו אנליסטים רבים להרגיע את הרוחות וטענו כי מורשתו מושרשת ולא צפויים זעזועים משמעותיים בעתיד החברה. הרושם שנותר בסיומו של אירוע האייפון אמש (ג'), הוא שאפל כבר לא אותה אפל. זו הפעם הראשונה מאז תחילת שנות 2000 שאפל נמצאת במקום שבו אנחנו לא רגילים לראות אותה - רחוק מאחורי מתחרותיה. כדאי לקוות שיש לה עוד כמה שפנים בכובע - אייפד 3, מחשבי מק חדשים וגם דור שישי לאייפון, כי אם לא, זו בעיה, הפעם לא יהיה לה סטיב ג'ובס שיושיע אותה.