מה הניע את נתניהו להתערב במשבר המתמחים?

מנהלי מחלקות ורופאים בכירים במכתב לראש הממשלה ולשר האוצר: "אל תהפכו את היוצרות, ואל תהפכו ניירות כתובים לקדושים מחיי אדם"

האם מכתב של מנהלי מחלקות ורופאים בכירים הוא שהניע את ראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב במשבר הרופאים המתמחים? כזכור, נפגש אתמול נתניהו עם נציגי המתמחים וביקש מהם שלא להתפטר עד אחרי החגים על מנת לתת לו שהות לפתור את הבעיות מול משרדי האוצר והבריאות.

וכך כותבים מנהלי המחלקות ורופאים בכירים בבתי החולים איכילוב, שיבא תל השומר, רמב"ם, אברבנאל, מאיר, וולפסון, בני ציון, באר יעקב וטירת הכרמל לנתניהו ולשר האוצר יובל שטייניץ:

"טרם האסון בכרמל ביקשו ראשי מערך הכבאות להביא בפני ראשי המדינה עובדות קשות אשר ימנעו את האסון הבא, אך נבחרי הציבור בחרו להתעלם. טרם הכישלון החרוץ של מלחמת לבנון השנייה ביקשו קצינים וראשי מערכת הביטחון בדימוס להביא בפני שליחי הציבור מידע אשר ימנע את האסון, אך נבחרי הציבור בחרו להתעלם.

ערב יום הכיפורים 1973 הובאו בפני ראשי המדינה נתונים חד משמעיים על האסון העתיד להתרחש אך נבחרי הציבור בחרו להתעלם.

ערב יום הכיפורים 2011 אנו מוצאים את עצמנו, שורת רופאים בכירים, האמונים על התפקידים הרגישים ביותר במערכת הבריאות להביא בפניכם נתונים על האסון הממשמש ובא עלינו והנה שוב, כאילו לא ארע דבר, נבחרי הציבור בוחרים להתעלם.

חיי אדם קדושים מהסכמים כתובים על נייר. חיי אדם חשובים מהתעקשות המערבת שיקולי אגו ויחסי ציבור. מה תגידו אם האסון ממנו חוששים כולנו יתרחש. מה תגידו להורי הפג שמחלקתו תיסגר? מה תגידו לחולה הממתין לניתוח דחוף שיחרוץ את גורלו לחיים או למוות? מה תאמרו למשפחת הקשיש הממתין שעות ארוכות וגורליות לרופא בחדר המיון?

אנו פונים אליכם בתחינה: אל תהפכו את היוצרות ואל תהפכו ניירות כתובים לקדושים מחיי אדם. אך לפני שנה הורתה המדינה לפרופ' ששינסקי להכין חוות דעת חדשה המשנה הסכם חתום. במהלך הסערה הציבורית אמרתם לא פעם כי ישנם מקרים בהם ראוי ורצוי לשנות הסכמים חתומים, דיברתם על אחריות המדינה למשאבי הטבע, דיברתם על אחריות המנהיגים לקופה הציבורית - האם כל אלה חשובים מחיי אדם?

בימים האחרונים ביקשנו מספר פעמים לפגוש אתכם כדיי להציע את סיוענו בפתרון המשבר אך לא זכינו לקבל אף לא הודעה על קבלת המכתבים בלשכתכם. אין מדינה בעולם המערבי שבה נבחרי הציבור מזלזלים במקצוע הרפואה ובעוסקים בו כפי שזה בא לביטוי במקומותינו. מה הפלא שרבים מהמתמחים ומהמומחים מחפשים את עתידם מעבר לים?

האם במכלול השיקולים התדמיתיים, הכספיים, האישיים והפוליטיים לא נותר מקום גם לשיקול המוסרי? אנו מעמידים עצמנו לשירותכם כמי שמכירים טוב יותר מכל יועץ סביבכם את העתיד להתרחש, וכמי שנמצאים בקשר מקצועי יומיומי עם אלפי המתמחים. אנו מצפים שתפגינו מנהיגות, אנושיות, מוסריות ויחס של כבוד למקצוע הרפואה.

ההנחיה שנתתם לפרופ' ששינסקי ראוי שתקבל ביטוי ביתר שאת דווקא על רקע המשבר הנוכחי. היטבתם לומר כי אין הסכמים קדושים, ובוודאי לא קדושים מחיי אדם".