מנה מנה

מחליטים מראש איזו תשואה רוצים להשיג, ויוצאים לדרך

איש אינו יודע לתזמן את השוק, ולכן אחת האסטרטגיות הנפוצות ביותר בעולם ההשקעות היא רכישה במנות קבועות (Dollar Cost Averaging): בוחרים 3-4 תעודות סל ורוכשים יחידות מכל אחת מהן בסכום קבוע, אחת לתקופה (נניח אחת לחודש-חודשיים). מאחר שהמדדים נמצאים במגמת עלייה בטווח הארוך, אם נתמיד בזה מספיק זמן, נשיג את תשואת המדד. החיסרון הוא שאיננו יודעים כמה יעלה המדד לאורך תקופת ההשקעה, ולכן אין באפשרותנו לדעת איזו תשואה נקבל. אבל מתברר שיש אסטרטגיה שתסייע לנו לדעת מראש איזו תשואה נשיג בסוף הדרך. השיטה פשוטה: גם כאן משקיעים סכום כספי מדי חודש - אולם מקצים סכום גבוה יותר כשהתיק עולה פחות מהמתוכנן, וסכום נמוך יותר (ואפילו מושכים כסף מהתיק) כשהוא צומח מהר מדי. כך, בכל נקודת זמן אנו מבטיחים שהתיק יניב את התשואה שבה אנו חפצים.

איך עושים את זה? קודם כל עליכם להחליט מראש על הסכום שתרצו בסוף הדרך (למשל במועד הפרישה לפנסיה). כעת, בהתבסס על הסכום החודשי שאותו באפשרותכם להשקיע, תוכלו לדעת מה התשואה השנתית שעליכם להשיג. לדוגמה: אם אתם חפצים במיליון שקלים בעוד 25 שנים ובאפשרותכם להשקיע 1,000 שקלים בחודש, תצטרכו להשיג תשואה של כ-8% בשנה. בחודש הראשון אתם משקיעים את 1,000 השקלים ביחידות מתעודות הסל שבחרתם. עברה שנה, השוק היה במגמת ירידות, וכעת התיק שלכם עומד על 12,000 שקלים במקום לעמוד על 12,500 שקלים (על פי תוכנית הצמיחה של 8% בשנה). כדי לסגור את הפער, באותו חודש עליכם להשקיע 500 שקלים נוספים. באופן דומה, אם בשנה שלאחר מכן השוק תיקן למעלה בחדות והתיק עומד כעת על 28,000 שקלים כאשר לפי התוכנית הוא היה צריך להיות שווה רק 26,000 שקלים, עליכם למכור יחידות בשווי 1,000 שקלים מהתיק באותו חודש (אם זה נראה לכם מסובך, אתם מוזמנים לשלוח לי מייל ואשלח לכם מחשבון שיעשה עבורכם את כל החישובים המוצגים בכתבה). את הכספים שאתם מושכים מהתיק עליכם להחזיק בפקדונות קצרי טווח או מק"מ, כי יכול להיות שתצטרכו להכניס אותם שוב לתיק בעתיד.

היתרון הגדול של האסטרטגיה הזו הוא שאתם יודעים מה תקבלו בסוף, ולאורך הדרך התיק שלכם לא יסבול מתנודתיות. אבל יש לה גם כמה חסרונות. ראשית, מובן כי עליכם לכוון לתשואה שנתית מתקבלת על הדעת - משהו בין 8% ל-10%, התשואה הממוצעת של שווקי המניות בעולם. אם תכוונו לתשואה גבוהה מדי, כזו שהמדדים לא ישיגו, תצטרכו להכניס סכומי כסף הולכים וגדלים מדי חודש. שנית, במקרה של ירידות חדות וממושכות בשוק המניות תידרשו להגדיל את סכום ההשקעה החודשית בשביל לפצות על הירידות; יכול להיות שחלק מהסכום יהיה בידכם היות ומשכתם אותו מהתיק בעבר, אבל יכול להיות גם שתידרשו להביא כסף חדש, משהו שלא תמיד יהיה אפשרי.

אז מה עדיף? סביר להניח שאסטרטגיית הקנייה במנות קבועות תתאים יותר למרבית המשקיעים, אבל לא לכולם. ההחלטה באיזו מהאסטרטגיות לבחור תלויה בעיקר במידת נכונותכם להשקיע סכומי כסף שונים מדי חודש.

הבהרה: אין לראות באמור לעיל המלצה לפעולה בניירות הערך המוזכרים או בניירות ערך אחרים. הכותב מנהל בלוג בכתובת: www.bursa4u.com