סטיב ג'ובס ידע יותר טוב מכולנו

מיליונים בעולם יהיו אנשים שמחים יותר, שיזכו לחוויות, לריגושים ולהישגים בזכותו

כולנו נתקלים מדי פעם באנשים שחושבים שהם מבינים יותר טוב מאיתנו מה נכון ומה טוב לנו. בדרך כלל, אנחנו מתייחסים אליהם בכעס או בביטול. לסטיב ג'ובס התייחסנו אחרת, כי הוא באמת ידע.

ג'ובס הבין מהי חווית משתמש אמיתית ולא היסס להמציא אותה בשבילנו, אוכלוסיית העולם, כשנוכח לדעת שהחוויה המושלמת עליה חלם עדיין לא קיימת. פעם אחר פעם ג'ובס הוכיח שהוא חולם נכון ובכל פעם מחדש הוא התעקש להפוך את החלום שלו למציאות, שמשפיעה על מאות מיליונים.

ג'ובס היה ממציא ענק. תרומתו להפיכת טכנולוגיות התקשורת והמיחשוב לחוויה צרכנית מהנה ומועילה תמשיך להשפיע על כולנו עוד שנים רבות אחרי לכתו. חשוב גם לזכור, שג'ובס היה יזם מדהים, איש אמיץ ואדם חושב. דרכו היזמית יכולה להוות דוגמה ומופת. כבחור צעיר הוא החליט לעזוב את ספסל הלימודים משנוכח לדעת שהוריו המאמצים מכלים את חסכונותיהם, כדי אפשר לו את החינוך שהבטיחו לאימו הביולוגית. אבל הוא המשיך לרכוש השכלה לא פורמלית, נכח רק בהרצאות שנראו לו מעניינות ועל פי עדותו שנים לאחר מכן, אלו היו ההרצאות שנתנו לו את ההשראה הראשונית לתפיסת העיצוב החדשנית שלו.

הוא חי מהיד לפה, הלך קילומטרים כל יום כדי לזכות בארוחה חמה בבית תמחוי ועבד למחייתו. את אפל הוא הקים עם שותף ושניהם עבדו מתוך הגראז' שלהם על המחשב הראשון של החברה, שיום אחד עתידה היתה להיות חברת הטכנולוגיה הגדולה והמשפיעה בעולם.

זו היתה גם החברה שפיטרה אותו כשהיה בן 30, כי הדירקטוריון שלה החליט שהוא מיצה את יכולותיו הניהוליות. אבל ג'ובס, יזם אמיתי, לא בזבז זמן על רחמים עצמיים ורגשות נקמה. להיפך, הוא פנה ליוזמות חדשות. שנים לאחר מכן הוא נהג לספר, שהצלחותיו בחיים נבנו על כשלונותיו.

ואכן, הכישלון של פיטוריו באפל דחף אותו להקים חברת מחשבים חדשנית עוד יותר, נקסט, ולא פחות חשוב מזה - לחבור לצמד היזמים הצעיר והיצירתי שנפלט מתעשיית האולפנים השמרנית של הוליווד וביחד איתם להקים את אולפני פיקסאר, לחולל מהפכה בעולם סרטי האנימציה ולהעניק למליוני משפחות מסביב לעולם את אחת מיצירות האנימציה הענקיות בכל הזמנים - "צעצוע של סיפור".

בזכות בובות הקאובוי הציני ולוחם החלל החייכן, הפך סטיב ג'ובס למליארדר וזכה בהכרה רשמית וסופית ביכולותיו הניהוליות, כמי שחזונו תורגם להצלחה כלכלית גדולה. השילוב הזה גם סלל חזרה את דרכו לאפל. החברה, שזרקה את המקים שלה מספר שנים קודם לכן, קראה לו עכשיו לחזור הביתה כמציל ומושיע. והוא, יזם אמיתי, עם מוטיבציה אדירה וחזון שיכלו לפרנס כמה וכמה חברות בו זמנית, נענה לאתגר, חזר לאפל והתחיל לשנות את העולם.

הנאום המרגש שלו בפני סטודנטים בסטאנפורד לפני כמה שנים ממשיך לעורר השראה ומן הסתם ימשיך להדהד שנים רבות בליבם של אנשים צעירים, שיחפשו משמעות אמיתית לחייהם. ג'ובס קרא אז לכולנו לחיות כל יום את חיינו כאילו היה זה יומנו האחרון ולנצל כל יום שכזה על מנת להשפיע בדרכנו על העולם. אין ספק, שהוא עצמו ידע להפנים את המסר הזה ומצא דרכים רבות להפוך את העולם שבו אנחנו חיים למהנה יותר וטוב יותר לחיות בו.

ג'ובס השאיר מאחוריו מורשת שתמשיך ללוות אותנו ולהשפיע על חיינו עוד זמן רב. ליום אחד, העולם היה היום עולם עצוב יותר, אבל מחר ומחרתיים ובעתיד הנראה לעין, בזכותו של ג'ובס, מיליונים רבים ברחבי העולם יהיו אנשים שמחים יותר, שיזכו לחוויות, לריגושים ולהישגים בזכותו של יזם ענק שלא רצה לסיים אף יום אחד בחייו בתחושה שזה היה יום מבוזבז. אני חושב שגם בזה הוא הצליח.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל