340 מתמחים התפטרו: "בתיה"ח במרכז ובחיפה עובדים במתכונת חירום בלבד עד להודעה חדשה"

(עדכון) - מתמחים: "אילן לוין בריון - אנחנו מתפטרים; במדינה שבה בריונים לא מכבדים הסכמים - איש הישר בעיניו יעשה" ■ סגן שר האוצר: "הם רוצים רק לסחוט כסף; אין להם מוסר" ■ בכיר ברמב"ם לגל"צ: "אנשים ימותו; אל תבואו לבית-חולים"

הרופאים המתמחים מבתי-החולים מימשו היום (ב') את האיום ולא הגיעו לעבודה: באיכילוב התפטרו 105 מתמחים, ברמב"ם 77, בבני ציון 18, במאיר 71, בוולפסון 20, בשיבא 42 ובאסף הרופא 7. במילים אחרות, 340 התפטרו היום; לשם ההשוואה, בבתי-החולים במרכז מועסקים כ-450 מתמחים. המיון ברמב"ם נמצא בקריסה וכך גם מחלקת היולדות במאיר. לגלובס נודע כי בחלק מהמקרים המומחים סירבו לתגבר את המחלקות במקום המתמחים

במסיבת עיתונאים שכינסו הבוקר בתל-אביב,הודיעו הרופאים המתמחים להודיע על מימוש מכתבי ההתפטרות של מאות מהם נוכח כשלון המשא ומתן עם האוצר. זאת, לאחר שפגישה נוספת בין נציגי האוצר למנהלי בתי-החולים איכילוב, שיבא ורמב"ם - אתמול בשעות הערב הסתיימה ללא תוצאות. בשעה 11:00 יכנסו הרופאים הבכירים מסיבת עיתונאים, בה הם צפויים להתייחס לנושא התפטרות המתמחים.

ד"ר אורן פלדמן, מתמחה מבית-החולים רמב"ם בחיפה, פתח את מסיבת העיתונאים וכינה את ההסכם שנחתם בין האוצר להסתדרות הרפואית, "הסכם שנחתם בגניבה". המתמחים קראו לראש הממשלה נתניהו להתערב ואמרו כי הם מוכנים לדון אך ורק עימו, ולא עם האוצר. "קיבלנו יחס של פושעים", אמרו המתמחים.

"לאחר שסיים להשפיל ולרמוס את העובדות הסוציאליות, אילן לוין התפנה לטפל ברופאים", אמר אחד מנציגי המתמחים, שכינה את לוין "בריון". "הקרבנו את היקר לנו מכל - החלטנו להתפטר כבר היום. נבקש מנשיאת בית המשפט שלא להוציא צווי מניעה. אילן לוין והמדינה הביאו אותנו למצב הזה - ולוין צריך לקבל אחריות. במדינה שבה בריונים לא מכבדים הסכמים - איש הישר בעיניו יעשה".

מתמחה אחר שנכח במסיבת העיתונאים אמר: "כולם שכחו מה הוביל למצב הזה. ביקשנו להתפטר וחיכינו 30 יום ואז ביטלו את ההתפטרות וחיכינו עוד 30 יום כדי להתפטר באופן אישי ואז הוציאו לנו צווי מניעה וגם ראש הממשלה דיבר איתנו... אנו נאבקים מאבק צודק על דמותה של הרפואה הציבורית".

הרופאים הבכירים: לא נחליף את המתמחים

סגן שר האוצר, יצחק כהן (ש"ס), תקף את המתמחים ואמר: "אנו שומעים את השקט מכיוון בתי-החולים בפריפריה ומבינים כי יצא המרצע מן השק. המנהלים והמתמחים בבתי-החולים במרכז אבדו את המוסריות שלהם. לצערי הם אינם מונעים ממניעים טהורים ואני חושש שאנו מובלים למצב של אנרכיה במדינת ישראל. המתמחים בעטו בכל המוצע להם על ידי המדינה ובחרו לעשות שימוש בכלים של סחיטה ואיומים ולקחו את החולים כבני-ערובה על מנת להשיג עוד כסף. מכל הפגישות שנערכו עם נציגי המתמחים עולה כי בין דרישותיהם ובין חיזוק הרפואה הציבורית אין ולא כלום, נהפוך הוא. כל אשר מעניין אותם זה כסף כסף כסף, ולכן האחריות על הפגיעה בחולים היא של אלה אשר בחרו לנטוש כדי לסחוט עוד כסף. אבוי לנו שאלה הן פני העתיד של הדור הבא במדינתנו".

מלשכת ראש הממשלה נתניהו נמסר כי ראש הממשלה מבקש מהמתמחים להשהות את ההתפטרות בשבועיים וכי הוא מנסה למצוא פתרון לבעיה.

זמן קצר לאחר מסיבת העיתונאים של המתמחים, כינסו נציגי הרופאים המומחים מסיבת עיתונאים ומסרו כי "אנו ניתן את שירותי הבריאות אבל מערכת הבריאות במרכז הארץ עובדת כעת במתכונת חירום. בדיקות וניתוחים אלקטיביים לא יבוצעו. כל הדברים שאינם דחופים, כמו חדרי לידה או טיפולים נמרצים - לא יתבצעו בבתי-החולים הגדולים במרכז הארץ ובחיפה".

הרופאים המומחים הבהירו כי אין בכוונתם להחליף את המתמחים בעבודה השוטפת.

"אנשים פשוט ימותו"

דורון נורמן, מנהל מחלקה אורטופדית ב' בבית-החולים רמב"ם, התראיין הבוקר לגלי צה"ל ונשמע פסימי למדי: "אנחנו על סף קטסטרופה. המתמחים לא הגיעו הבוקר לעבודה ואלה שנשארו הם מתורנויות לילה, והם יעזבו בקרוב. בעוד כמה דקות אני אמור להיכנס לניתוח ואני אמור לבצע את הניתוח ללא עוזרים. מי יטפל בחולים? אין שום אופציה שבעולם לפתור את זה. גם אם אני אשב בחדר מיון כל היום וכל הלילה - אני רק בן אדם אחד. בדרך-כלל יש מומחה אחד ו-4 מתמחים בתורנות לילה. אני מציע לאנשים לא להגיע לבית-החולים. האוצר מטפל בטבלאות אקסל אבל אנחנו מטפלים בבני אדם. אנשים ייפגעו וימותו. הם פשוט ימותו או שיישארו נכים. ניאלץ לסגור את המיון האורטופדי ברמב"ם. אני מציע לאנשים לא להגיע לבית-החולים".

אמש פוצץ המשא-ומתן בין ראשי האוצר לנציגי המתמחים. זאת לאחר שבאוצר המשיכו לדבר על "חבילת פתרונות" למתמחים ומומחים בלי לפרוץ לכאורה את ההסכם שנחתם, ואילו המתמחים דרשו לקצר את תקופת ההסכם, לקבל תוספת שכר של 7,000 שקל לרופא ולבטל הסעיף בהסכם שמחייב גם מומחים מהמרכז בביצוע מספר תורנויות. המתמחים זעמו על כך שהאוצר הציע תוספת שכר רק עבור הארכת ההסכם.

המתמחים מסרו בתגובה: "המשא-ומתן עם האוצר הופסק לאחר שהסתבר כי האוצר אינו מתכוון להציע פתרון ומתעקש להביא את המשבר להקצנה ולנהל משא-ומתן למראית-עין במטרה לעמוד טכנית בהחלטת בית הדין. מתוך אחריות ביקשנו לעצור את מצג-השווא של המשא-ומתן ואנו קוראים לראש הממשלה לנצל את הזמן שניתן על-ידי בית הדין ולהתערב אישית בפתרון המשבר. צר לנו כי גם במקרה זה אין הבנה של המציאות מצד נציגי הממשלה והם אינם קולטים שאת ייאושו של רופא לא ניתן לפתור, גם לא בצווי ריתוק".