NBC: "איראן זממה להתנקש בחיי שגריר ישראל בארה"ב"

דיווח: מייקל אורן היה מטרה נוספת להתנקשות, אחרי שגריר סעודיה בוושינגטון ■ בדיווחים קודמים נטען, שהאיראנים סימנו את שגרירויות ישראל בוושינגטון ובבואנוס-איירס כמטרה ■ החרפה עיצומים: ארה"ב מתכננת סנקציות נגד המרכזי של איראן

איראן זממה להתנקש בחיי שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן. ההתנקשות היתה אמורה להיות חלק מתכנית רחבה יותר, שבמרכזה עמד חיסול שגריר סעודיה בוושינגטון. הקשר האיראני סוכל השבוע, עם מעצרו של אזרח אמריקני-איראני, מנסור ארבאבסיאר, שמואשם בניסיון לגייס שכיר-חרב מארגון סמים מקסיקני לביצוע התכנית.

הידיעה על המזימה להתנקש בשגריר אורן פורסמה אמש (ה') במהדורת החדשות המרכזית של NBC ויוחסה ל"פקידים אמריקניים". בדיווחים קודמים על התכנית האיראנית, ברשת ABC וב"ניו יורק טיימס", נמסר ששגרירויות ישראל בוושינגטון ובבואנוס-איירס סומנו כמטרות לפיגועים ע"י כוח קודס, חטיבה במשמרות המהפכה האיראניים, שמשמשת זרוע לפעילויות טרור במדינות זרות וחוליית הקישור של שלטונות איראן לחיזבאללה ולחמאס. בדיווחים הקודמים לא נאמר דבר על קשר להתנקש בחיי אורן.

דובר שגרירות ישראל בוושינגטון, ליאור ויינטראוב, נמנע אמש מלהתייחס לפרטים. הוא ציין כי השגרירות עומדת בקשר טוב ורציף עם כל הגורמים הרלוונטיים בממשל והפנה השאלות לסוכנויות חקירה, לרבות FBI.

התבטאויות פומביות של שר המשפטים האמריקני, אריק הולדר, וראש אף.בי.איי., רוברט מולר, שהודיעו ביום ג' על חשיפת הפרשה במסיבת עיתונאים בוושינגטון, לא נגעו כלל בתכנית לפגוע בשגרירויות ישראל. דבריהם התמקדו במזימה לרצוח את השגריר הסעודי, עדל אל ג'ובאייר, בפיגוע במסעדה בבירה, ובקשר לפוצץ את השגרירות הסעודית. הולדר ומולר לא השמיעו אף מילה על מזימה לפגוע בשגרירויות. גם בכתב האישום שהוגש נגד החשוד ארבאבסיאר אין שום סעיף על תכנון פיגועים נגד שגרירויות ישראל בוושינגטון ובבואנוס-איירס.

בשלב זה, נכון לבוקר יום ו', שעון ישראל, אין שום אישור רשמי אמריקני לידיעה שנחשף קשר לרצוח את אורן, או לדיווח הקודם על סימון שתי השגרירויות הישראליות כמטרות לפיגועים. האיראנים, או שלוחיהם, חשודים בשני מעשי טרור נגד מטרות יהודיות / ישראליות בבואנוס-איירס בשנות ה-90: בפיגוע בשגרירות ישראל ב-1992 נהרגו 29 אנשים, ובפיגוע במרכז הקהיליה היהודית ב-1994 נהרגו 95.

תכנית לחיסול דיפלומט במדינה זרה עשויה להיות עילה להכרזת מלחמה (קזוס בלי) הן של המדינה המארחת והן של המדינה שאותה מייצג הדיפלומט. ההתנקשות בחייו של שלמה ארגוב, שגריר ישראל בלונדון, ביוני 1982, שהסתיימה בפציעתו האנושה, דחפה את ישראל לצאת למבצע "שלום הגליל" בלבנון, אחרי תקופה ממושכת של ירי קטיושות לעבר ישובי הגליל. (ארגוב נפטר בפברואר 2003 בבית-החולים הדסה בירושלים; הוא היה מאושפז שם במשך 21 שנה, למן פציעתו).

בראיון לערוץ החדשות MSNBC, ששודר ביום ד', לפני פרסום הידיעה על הקשר נגד אורן, אמר שגריר ישראל, כי ירושלים מתייחסת ברצינות למזימה לחסל את השגריר הסעודי ולאפשרות ששגרירות ישראל בוושינגטון סומנה כמטרה לפיגוע.

"אנחנו מכירים את המשטר באיראן", אמר אורן. "זה משטר שלא רק יוזם ארגוני טרור באזורנו, חמאס וחיזבאללה, ושלא רק שיגר אלפים ואלפים של רקטות לעבר האוכלוסיה האזרחית בישראל, אלא שגם פגע במטרות בחו"ל". הוא הזכיר שאיראן היתה אחראית לפיגועים בשגרירות ישראל בבואנוס-איירס ובמרכז הקהילה היהודית שם, וכן למותם של מאות חיילים אמריקניים, בסעודיה, בעיראק ובלבנון.

"אנחנו צריכים תמיד לעמוד על המשמר, כאשר מדובר בממשלת איראן", אמר אורן. הוא הגדיר את התכנית לחיסול השגריר הסעודי כ"הסלמה, בהחלט", אם כי פעולה זו אינה חריגה בהתחשב באופי המשטר בטהראן. "מדובר במשטר לא רציונלי", אמר אורן.

בינתיים, בשימוע בוועדת הבנקאות של הסנט בוושינגטון, אמר דייוויד כהן, סגן שר האוצר של ארה"ב לענייני טרור ומודיעין פיננסי, כי ממשל אובמה שוקל באופן פעיל להטיל סנקציות על הבנק המרכזי של איראן כגמול על תכנית הפיגועים האיראנית. צעד כזה עשוי להנחית מהלומה קשה על כלכלת איראן ואולי להניעה להגיב בחריפות. דוברים איראניים הזהירו בעבר, שטהראן תראה בנקיטת סנקציות נגד הבנק הממלכתי הכרזת מלחמה.

איראן "תשלם מחיר"

סנקציות מסוג זה יאסרו על כל ישות כלכלית שמנהלת מגעים עם הבנק המרכזי של איראן לעשות עסקים עם מוסדות פיננסיים אמריקניים. המשמעות תהיה בידוד גובר של איראן משווקים פיננסיים ברחבי תבל, דבר שיקשה על טהראן לייצא נפט, אחד ממקורות המימון החשובים ביותר של פעולות הממשלה. מכל מקום, הסנקציות יהיו יעילות רק אם כל המעצמות, לרבות רוסיה וסין, ישתפו פעולה.

לפי הערכות אנליסטים בוושינגטון, בונה עתה ממשל אובמה את המסד לפעולות עונשין נגד איראן במועצת הביטחון של או"ם ואולי אפילו בבית-הדין הבינלאומי בהאג. הממשל משוכנע, שהמזימה האיראנית מנוגדת לחוק בינלאומי, שאוסר על פגיעה בדיפלומטים. איראן חתומה על אמנה בינלאומית שמזכירה במפורש איסור זה.

אובמה עצמו אמר אתמול, כי וושינגטון תדאג לכך שאירן "תשלם מחיר" על הקשר נגד השגריר הסעודי. הוא הדגיש, כי ברור שגורמים בממשלת איראן היו מודעים למזימה, שאותה תיאר כ"התנהגות מסוכנת ופזיזה". הנשיא הוסיף, כי ארה"ב אינה מורידה שום אופציה מעל השולחן. אך פקידי ממשל אמרו, כי לא סביר שארה"ב תנקוט פעולה צבאית נגד איראן בשלב זה. הם אמרו, שהתגובה האמריקנית צריכה לשרת את האינטרסים של ארה"ב, והסתבכות בפעולות עוינות נגד מדינה מוסלמית שלישית, אחרי עיראק ואפגניסטאן, לא תשרת את האינטרסים האלה.

איראן עצמה מכחישה בתוקף את ההאשמות נגדה. היא טוענת שממשל אובמה פיברק את ההאשמות כדי להסיח את דעת הקהל ממצוקתה הכלכלית של ארה"ב ומתנועת המחאה "לכבוש את וול סטריט".

פרשן ב"וושינגטון פוסט" ציין, שפרוייקט הטרור האיראני בארה"ב משקף שינוי רדיקלי בהתנהלותה של איראן, שבדרך כלל מעדיפה להשאיר את העבודה המלוכלכת לשליחים, בלי להשאיר עקבות. גורמים בוושינגטון מציינים, שמזימת הטרור מצביעה על עזות מצח שגובלת בחוצפה. "לדעתי, כל העסק הזה מריח מיאוש", אמר מתיו לוויט, לשעבר סגן עוזר שר האוצר לענייני מודיעין וניתוח.

"המסקנה שלי היא, שהאיראנים חשים שהם לכודים בפינה". גורמים אחרים ציינו, שאיראן איימה באחרונה לשלוח ספינות קרב למים הטריטוריאליים של ארה"ב. כמה פרשנים אמרו, שמדובר אולי בתכנית נקם איראנית על חיסולים של מדעני גרעין והחדרת תלעת "סטאקסנט" למחשבי תכנית העשרת האוראניום של איראן.