אילן בן-דב נמצא במו"מ למכור 15% מפרטנר

הערכות: המשקיע עשוי לאסוף מניות נוספות דרך הצעת רכש לציבור כדי להגיע לשליטה שווה בחברה ■ לפי גורמים בשוק ההון, פראנס טלקום, בעלת המותג אורנג', היא אחת החברות שמוזכרות ■ המטרה העיקרית של בן-דב: צמצום חובות

אילן בן-דב, בעלי פרטנר , בוחן אפשרות למכור 15% ממניות החברה, כך נודע ל"גלובס". בן-דב, המחזיק כ-45% ממניות פרטנר דרך חברת סקיילקס שבבעלותו, קיבל כמה פניות מגופים שונים שהביעו עניין להיכנס כמשקיעים בחברה. המשמעות של כניסת משקיע נוסף לפרטנר היא חלוקה בשליטה בחברה, שתהפוך להיות משותפת לבן-דב ולמשקיע החדש.

עם הגורמים שמביעים עניין להיכנס כמשקיעים נמנות קרנות השקעה ישראליות וזרות. לפי גורמים בשוק ההון, חברת פראנס טלקום, בעלת המותג אורנג', היא אחת החברות שמוזכרות כמי שדיבר איתן בן-דב.

גורם המקורב למגעים ציין שנשקלות כמה אפשרויות, ובהן האפשרות שבן-דב ימכור חלק מהמניות שברשותו וחלק אחר יימכר באמצעות הצעת רכש לציבור שהרוכש יבצע, כך ששני הצדדים יחזיקו פחות או יותר כמות שווה של מניות.

מחיר פרטנר כיום מגלם חלק ניכר מהגזירות שנחתו על החברות הסלולריות בשנתיים האחרונות, כך שערך ההשבחה הפוטנציאלי של החברה עשוי לייצר עניין בקרב המשקיעים. זאת גם לאור השינויים שמסתמנים בשוק התקשורת הקווי דווקא.

עם זאת, האתגרים שעומדים בפני פרטנר בשנה הבאה, עם כניסתם של מפעילים חדשים לשוק, עלולה להרתיע משקיעים שיעדיפו לחכות ולראות לאיזה כיוון יפנה השוק. נוסף לכך, רמת הסיכון בשוק גבוהה יותר כיום מאשר בעבר, ולכן המשקיעים צפויים לנקוט משנה זהירות בעסקה כזו, אם תצא לפועל.

המטרה: להקטין את החשיפה

בן-דב רכש את השליטה בפרטנר לפני שנתיים, אז עמד שווי החברה על כ-10 מיליארד שקל. כיום עומד שווי החברה על 6.5 מיליארד שקל, בעיקר בעקבות השינויים הרגולטוריים בשוק התקשורת ופתיחת השוק לשחקנים חדשים.

הבעיה של בן-דב נובעת מהצורך שלו לגייס הון נוסף כדי לעמוד במימון תשלומי החוב למחזיקי האג"ח, חוב שאותו נטל למימון רכישת פרטנר. הפסקת הדיבידנדים מפרטנר הציבה לפניו בעיה. קיים קושי לגייס הון מהבנקים בשל דרישות בנק ישראל להגדיל את ההון העצמי שלהם, מה שמקשה על הבנקים להגדיל את האשראי שהם נותנים. נוסף לכך, שווי המניות "החופשיות" שבידי בן-דב מאפשר לו לקחת הלוואה של לא יותר מחצי מיליארד שקל תמורת שעבוד המניות, מאחר ששווין בשוק נמוך ממיליארד שקל. מאחר שבן-דב אינו יכול לגייס הון בשוק ההון, עקב התשואות הגבוהות של אג"ח סקיילקס והכעס עליו בעקבות פרשת טאו, הפתרון עבורו הוא להכניס משקיע כדי להקטין את חשיפתו.

לצד הסיכונים בשוק, ההזדמנות שמשדרת פרטנר היא בפתיחת השוק הקווי לתחרות ויצירת מודל תחרותי חדש שיאפשר לה להתמודד עם בזק ועם הוט. פרטנר שוקדת על כניסה לתחום הטלוויזיה כבר חודשים ארוכים, במתכונת חדשה של שילוב בין ה-DTT לבין שידורים שיועברו על גבי רשת האינטרנט, והפרויקט נמצא באחריות סמנכ"ל השיווק בפרטנר, יעקב קדמי.

לדעת פרטנר, נדוניה זו עשויה לתרום לחברה הכנסות גדולות מאוד בעתיד הקרוב, שכן השוק הקווי נמצא בקיפאון והוא עתיד לעבור זעזועים עם כניסת מיזם חברת החשמל לפעילות, ועם הקמת שוק סיטונאי חדש שיבוסס על התשתיות של בזק ושל הוט.

מעבר לשינויים בשוק הסלולרי שפגעו בפרטנר, כמו גם בסלקום ובפלאפון, הפעילות של בן-דב בשוק ההון נפגעה קשה ואמון המשקיעים בו ירד פלאים בעקבות הסתבכותו עם מחזיקי האג"ח של טאו.

מחברת סקיילקס נמסר בתגובה: "יש אלינו פניות כל הזמן, וכאשר יהיה לנו מה לומר נדווח בצורה מסודרת".

הסתבך

ביולי האחרון ביקש אילן בן-דב להציע למחזיקי האג"ח בחברת טאו תשואות שבשליטתו הצעת רכש חליפין. מה שנראה תחילה כעניין שולי, הפך ללא התראה מוקדמת לכדור שלג שפגע משמעותית במוניטין של איש העסקים שרכש את השליטה בפרטנר לפני שנתיים.

האירועים הקרינו על כל החברות הציבוריות שבשליטתו, שהושפעו בצורה חריפה יותר מהמערבולת בשוקי ההון באחרונה. פרטנר, סקיילקס וסאני רשמו ירידות שערים חדות בחודשים האחרונים, וזאת בעקבות ירידה של 39% במניית פרטנר מתחילת 2011, שמהווה את נכס הבסיס שעליו נשענת הפירמידה שבנה.

בן-דב רכש את פרטנר בעסקה ממונפת ששוויה נאמד ב-5 מיליארד שקל באמצעות סקיילקס, יבואנית סמסונג, שבה הוא שולט דרך סאני שבבעלותו. למימון העסקה נטל בן-דב הלוואות מהבנקים, מהגופים המוסדיים ו"הלוואת מוכר" מהאצ'יסון. ההלוואות לבנקים נפרעו במלואן, ולסקיילקס נותר חוב למחזיקי האג"ח ולהאצ'יסון בהיקף 2.5 מיליארד שקל.

החזר החוב התבסס על יכולת פרטנר לשלם דיבידנד של מעל מיליארד שקל מדי שנה. עם זאת, הירידה ברווחיות פרטנר בשל הצעדים הרגולטורים וחוסר הוודאות בענף בעקבות התגברות התחרות הצפויה בשנה הבאה, הביאה לכך שחברת הסלולר לא חילקה דיבידנד ברבעון האחרון. דיבידנד זה אמור להוות את מקור המזומנים העיקרי לשירות החוב של מחזיקי האג"ח בסקיילקס, שלזכותם עומד שעבוד על מניות פרטנר, שעד לפני זמן קצר ירד ערכן בצורה חדה.

לסאני יש חוב בהיקף 300 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, והמקור העיקרי להחזרו הוא דיבידנד מסקיילקס. למחזיקי האג"ח של סאני משועבדות מניות סקיילקס, וירידת ערכן באחרונה הכריחה את החברה לשעבד לטובת מחזיקי האג"ח של סאני מניות נוספות של סקיילקס. סאני העריכה באחרונה כי ביוני 2012 היא תיוותר עם 1.2 מיליון שקל בלבד בקופתה.

המהלך שהפנה את הזרקור לעבר הפירמידה של בן-דב היה הצעת רכש החליפין שניסה לקדם בחברת ההשקעות שהקים ב-2005, טאו. החברה, שגייסה מהציבור מאות מיליוני שקלים בהון ובחוב, נועדה להיות זרוע ההשקעות הפיננסיות שלו.

אפסייד למחזיקי האג"ח

ב-2006-2007 ביצעה טאו השקעות בתחומי הנדל"ן, שהניבו הפסדים בעקבות המשבר. ב-2008-2010 הפסידה טאו 727 מיליון שקל, תוך שהיא נאלצת לממש חלק גדול מאחזקותיה בהפסד, מה שיצר לה גירעון בהון של למעלה מ-400 מיליון שקל. לחברה עצמה יש חוב של 423 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, ובן-דב עצמו מחזיק ב-105 מיליון שקל ממנו.

הצעת רכש החליפין של בן-דב נעצרה ברשות ניירות ערך, שחייבה את בן-דב לפרסם דוח מקורות ושימושים, המראה כי החברה תהיה חדלת פירעון ב-2013, ולא תוכל לעמוד בהחזרי האג"ח. תחת הצעה זו, הציע בן-דב למחזיקי האג"ח הצעה חדשה: המרת מלוא חוב האג"ח לרבע ממניות "טאו החדשה", חברה שלתוכה יעביר בן-דב את מניות השליטה בסאני.

ההצעה, שכללה תספורת של עשרות רבות של אחוזים למחזיקי האג"ח, הובילה לביקורת רבה בשוק ההון על בן-דב, וגם ניסיונות השכנוע שלו שמדובר בהצעה שטומנת בחובה אפסייד למחזיקי האג"ח ומנגנון פיצוי מקורי שהציע למחזיקים, לא עזרו. לנוכח הירידה בשווי מניית סאני בחודשים האחרונים הפכה ההצעה ללא רלוונטית, ובן-דב נמצא כעת בהתכתשות מול מחזיקי האג"ח, שדורשים ערובות לחוב החברה כלפיהם, לאחר שקופתה של טאו נותרה ריקה.

מצב החברות שבשליטתו הישירה אילצו את בן-דב עצמו לבצע מהלכים כואבים. כך, לדוגמא, הוא הודיע בשבוע שעבר על צעדי תמיכה בשתי החברות הנמצאות בשליטתו. בסאני אלקטרוניקה הוא יפסיק למשוך דמי ניהול ומענק לו הוא זכאי בתקופה הקרובה, זאת כשב-2010 עלות העסקתו הסתכמה ב-15.2 מיליון שקל.

לטאו העמיד בן-דב הלוואה בהיקף 180 אלף שקל, שנועדה לכסות תשלום ריבית לבנק הבינלאומי, לו חייבת טאו 17 מיליון שקל. קודם לכן הוא העמיד ערבות אישית לחוב החברה כלפי אקסלנס, לאחר שהאחרונה דרש פירעון מיידי של חוב החברה כלפיו, בהיקף 16.5 מיליון שקל.

מבנה ההחזקות של אילן בן דב
 מבנה ההחזקות של אילן בן דב

מבנה הבעלות בחברת פרטנר
 מבנה הבעלות בחברת פרטנר