תרגיל באסטרטגיות מסחר

רק הניתוח הטכני איפשר לו די זמן להתכונן לתנועת המחיר ולנבא את השינוי במגמה

עברו כמעט ארבע שנים, מאז הסקירה הראשונה שלי בפורום זה, ואני חייב להודות שבכול התקופה הזו, אני מופתע שוב ושוב בקריאת תגובות מסוימות לטורים. יש המקבלים את סקירותי כניתוח טכני שלי את השווקים, בשילוב אינפורמציה ודעה על נושאים בכלכלה, ובמסחר בנכסים פיננסיים. כפי שאני מצפה, הם רואים את החומר כמעין הצבעה על רעיונות למחשבה, וכתמריץ לבדיקה ומעקב פרטניים, בעצמם, לאחר קריאת הדברים הנכתבים ומתפרסמים.

את ההוקרה על עבודתי, אני מקבל בצורה ברורה ופשוטה אחת: הופעתן התכופה של הסקירות בדעות הנקראות של השבוע. עובדה זו מסבה לי סיפוק רב, לצד שאיפה מתמדת להשתפר. מה שמפריע, וכנראה לעולם ימשיך ויפריע, הוא את אלו המסרבים להפיק תועלת מן הכתוב. יש בהם הבאים להקניט, אשר כמעט ולא מתייחסים לכתוב, ויש אלו שעדין שבויים בדעה שהניתוח הטכני אינו שימושי לתזמון השקעות.

אל הבאים להקניט אין לי מזמן, זמן. אינני מתעניין במניעיהם, ומסרב לשחק אתם את משחק הפינג פונג המילולי. כל זאת למרות שאני מלא התפעלות מחדש מן האנרגיה השלילית הטמונה במעשיהם.

את הפוסלים את הניתוח הטכני כאמצעי, אני מחלק, שוב - לשתי קבוצות: המאמינים במתודולוגיה אחרת, ובעיקר בפונדמנטלית, ןהתופסים את הניתוח הטכני, בתקופה הנוכחית כבעייתי. בסקירה היום, אני מבקש לחלוק עם האחרונים, כמה נקודות למחשבה שתוכל אולי לסלול דרך סדורה להפקת תועלת מהנכתב בפורום זה.

אקדים בדבר חשוב: אני מאמין בעדכון מלא במיקרו ובמקרו, וזאת כרקע חיוני להבנת התהליכים הגדולים הנכונים לכל נכס, שבו מתכוונים לסחור. אבל, וזה אבל גדול, החיוני להבנת ההמשך, דעתי היא שאין יכולת לתזמןהשקעות על פי מקורות המידע של אינפורמציה זו.

מהות האינפורמציה נמצאת ב"מה שהיה", לעומת הצורך לדעת את מה שקורה עכשיו עבור הנכס המבוקש. יתר על כן, הניתוח הטכני, על כל גווניו וחלקיו, מאפשר להתכונן, ולחכות, לשינוי במגמה. דבר שהוא כמובן בלתי אפשרי, כאשר נסמכים על דוחות, או חדשות מקרו לצורך קביעת עמדה.

דוגמא מובהקת לכך ניתנה לאחרונה. ב-06-09-2010 כתבתי במסגרת זו, על האפשרות שלפנינו תחילת הגל האחרון של הירידות. באותה סקירה הראיתי אזורי מחיר סבירים לסיום אותו גל, ובשבוע שעבר הראיתי מדוע אני חושב שגל זה אכן הסתיים.

מה היה על הקורא לעשות מהסקירה הראשונה ועד השנייה?
על מנת לענות על כך אביא בפניכם גרף יומי של S&P 500 :

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

לאחר קריאת הסקירה הראשונה, היה צריך להיכנס למצב "תשומת לב טכנית" לגבי הסימנים לירידה הבאה, וזאת כאשר מלווים אותה סטיות חיוביות ותנועות שווא. כמו שניתן לראות בגרף, דוגמא להיחלשות השלילה ניתן למצוא בעובדה שמאז התחתית של סוף אוגוסט (אזור 1120) מתנד ה-MACD עלה בהדרגה, ונתן אזהרה לגבי מומנטום הירידה הלאה.

שבירת אותה תחתית, בתחילת אוקטובר, אכן הוכחה כשבירת שווא, וכנקודה בה יכולנו לקבוע שמתקיימת סטייה חיובית בין המחיר לאותו MACD. דרך אגב, שבירות שווא הן עכשיו לחם חוקם של סוחרי המגמה לקביעת התחלה אלימה של כיוון נגדי.

כאשר המחיר חצה את קו המגמה הכחול הראשון (המושם על הגופים ולא על הפתילים של הנרות), קיבלנו איתות חיובי נוסף, וכאשר המחיר חצה בחוזקה את קו המגמה הכחול השני, קיבלנו איתות סופי של השינוי במדד.

בכול שלב ושלב, המשקיע, או הסוחר, יכול היה לקחת חלקי רווחים מן הכסף שהוא עשה בתנועה מטה, כאשר בחצייה האחרונה ההחלטה ההגיונית שנותרה הייתה להחליט על סגירה מוחלטת של פוזיציית השורט.

אותו סוחר לא יכול היה לדעת בתחילת ספטמבר, או אפילו בתחילת אוקטובר, על התוכנית הגרנדיוזית, והחסויה עדיין, מבית מדרשם של מרקל וסרקוזי להצלת המשבר באירופה. כמו כן, הוא לא יכול היה לשער שיופיעו נתונים טובים יותר במקרו האמריקאי. רק הניתוח הטכני מסוגל לתת לו מספיק זמן להתכונן, ולהגדיר היטב את האלמנטים בתנועת המחיר, אשר יביאו אותו להחליט על שינוי עתידי במגמה.

בשבועיים הקרובים לא יופיעו סקירות, ובהזדמנות זו אני רוצה לאחל שוב, חג סוכות שמח, ושנת הצלחה במסחר, ובהשקעות, לכול הקוראים. אחזור לפרסם מאמרים ביום שלישי 8 בנובמבר.

  1. משה שלום הוא אנליסט בכיר ב FXCM (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות), ומרצה במכללת מגמות.
  2. ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  3. מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.