חברה לישראל תקים תחנת כוח ב-2 מיליארד שקל

החברה הבת ICP מנהלת מגעים מתקדמים לרכישת מיזם צומת אנרגיה ■ הצטרפותה של התחנה החדשה תגדיל את יכולת ייצור החשמל בתחנות הכוח שבשליטת החברה לישראל ל-1,244 מגוואט שהם כמעט 10% מיכולת ייצור החשמל במדינה

החברה לישראל מוסיפה תחנת כוח גדולה למערך תחנות הכוח שבבעלותה: ל"גלובס" נודע כי החברה הבת ICP מנהלת מגעים מתקדמים לרכישת מיזם צומת אנרגיה. במסגרת המיזם תוקם תחנת כוח גדולה בהשקעה כספית כוללת של 2 מיליארד שקל ליד צומת פלוגות בדרום.

הצטרפותה של התחנה החדשה תגדיל את יכולת ייצור החשמל בתחנות הכוח שבשליטת החברה לישראל ל-1,244 מגוואט (ראו טבלה) שהם כמעט 10% מיכולת ייצור החשמל במדינה. הרכישה מבצרת את מעמדו של עידן עופר, בעל השליטה בחברה לישראל, כיצרן החשמל הפרטי הגדול במדינה, הרחק לפני שאר היצרנים.

מחפשת בקדחתנות

מיזם צומת אנרגיה מוחזק בבעלות משותפת של רפק תשתיות ותקשורת ודלקיה, זרוע האנרגיה של קבוצת ויאוליה (50% כל אחת). דלקיה היא גם שותפתה הזוטרה (20%) של החברה לישראל ב-OPC, המקימה תחנת כוח פרטית גדולה (437 מגוואט) במישור רותם שליד דימונה. מדובר בתחנת הכוח הפרטית הגדולה הראשונה שצפויה לפעול בישראל.

ביוני אשתקד חתמה OPC על עסקה בהיקף 440 מיליון דולר עם מיצובישי היפנית לרכישת טורבינת גז במחזור משולב (מתוצרת דייהו הקוריאנית) ולקבלת שירותי תחזוקה למשך 12 שנה. במסגרת אותה עסקה קיבלה OPC ממיצובישי אופציה לרכישת טורבינת גז תאומה בתנאים דומים מאותן חברות.

מאז מחפשת OPC בקדחתנות אחר אתר מתאים להקמת תחנת הכוח הנוספת. תחילה ביקשה OPC להקים את התחנה-התאומה על מגרש צמוד לתחנה המקורית במישור רותם, אך הבקשה נדחתה בשל מגבלות רשת הולכת החשמל. גם הצעה להקים את התחנה באתר של חברת החשמל באלון תבור - שנחשפה ב"גלובס" - נדחתה על-ידי האוצר שאסר על התקשרות כזו ללא עריכת מכרז.

המיזם של צומת אנרגיה עונה על מרבית דרישותיה של OPC - הוא קיבל ב-30 בדצמבר 2010 רישיון מותנה לייצור חשמל לצורך הקמת תחנה בהספק של 360 מגוואט. הקרקע שעליה אמורה תחנת הכוח לקום היא אמנם קרקע חקלאית, אך תוכנית לשינוי הייעוד שלה נמצאת בדיונים בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל).

ICP, זרוע האנרגיה של החברה לישראל, עסוקה כעת בסיום שני פרויקטים גדולים: סיום הקמת תחנת הכוח הרביעית באתר קלפה בפרו, פרויקט שצפוי להסתיים בחצי הראשון של 2012, והקמת תחנת הכוח של OPC במישור רותם, שתחילת ההרצה שלו צפויה להתחיל בקיץ 2012. מדובר בפרויקטים בהיקף של כמיליארד דולר. כמו כן, החברה נמצאת בשלבים אחרונים של בחינת פרויקט ההידרו בפרו, פרויקט בהיקף 800 מיליון דולר.

מ-ICP נמסר בתגובה כי "החברה פנתה לחברת החשמל ולרשות החשמל לבחינת אפשרות הולכת חשמל (''סקר הולכה'') בהיקף נוסף במישור רותם, לצורך בחינת אפשרות הקמת תחנת כוח נוספת בצמוד לאתר OPC. במקביל, החברה בוחנת אתרים נוספים. האופציה שיש לחברה מאפשרת הקמת תחנת כוח נוספת, דבר שיכול לסייע למשק החשמל לגשר על המחסור הצפוי בשנים הקרובות. מדי פעם מגיעים לחברה פניות של יזמים מקומיים שקיבלו רישיון יצרן פרטי ומעוניינים למכור אותו ל-ICP, ואחרים שהיו להם תוכניות להקמת תחנת כוח ומעוניינים למכור את היזמות ל ICP. המגעים שמנהלת החברה עם מספר גורמים אלה הינם בשלבים ראשוניים בלבד".

תחנות הכוח העתידיות של החברה לישראל
 תחנות הכוח העתידיות של החברה לישראל