ג'ובס ב-2010: "גוגל שדדה האייפון - נצא למלחמה גרעינית"

במהלך כל סוף השבוע הודלפו עוד ועוד קטעים מספרו הביוגרפי על חייו של סטיב ג'ובס ■ יעץ לנשיא קלינטון איך להתמודד עם פרשת מוניקה לווינסקי, אמר לאובמה שהוא נשיא של כהונה אחת, ושהוא הולך להרוס את האנדרואיד בגלל שזהו מוצר גנוב

כצפוי, מותו של מייסד ומנכ"ל אפל לשעבר, סטיב ג'ובס, רק הגביר את העניין סביב האיש המיוחד כל כך בתעשיית ההיי-טק. יותר מכך - גברה הסקרנות סביב הביוגרפיה החדשה של ג'ובס שכתב וולטר איזקסון, "סטיב ג'ובס", וצפויה לצאת לאור בימים הקרובים.

כבר במהלך סוף השבוע האחרון נחשפו פרטים עסיסיים ומרעישים מעברו של ג'ובס עוד לפני פרסומו הרשמי של הספר, כולל ציטוטים של האיש עצמו במגוון נושאים וסיטואציות שונות, כפי שתיעד איזקסון וכפי שסיפר לו ג'ובס בעצמו.

אנו בעיקר זוכרים ומכירים את ג'ובס כ"כגאון" ששינה תחומים רבים בתחום המחשבים, המוזיקה, הסלולר, הקולנוע ועוד, אך מסתבר שהוא היה מקורב לא פחות למוסד הנשיאות של ארה"ב. על פי ההדלפות האחרונות, הוא התבקש לייעץ לנשיא ארה"ב ביל קלינטון בפרשת המין של הנשיא עם מוניקה לווינסקי.

על פי הפרסום באתר האינטרנט של הטלגרף, ג'ובס קיבל שיחת טלפון בשעת לילה מאוחרת כשבצד השני של הקו נמצא קלינטון, שביקש מג'ובס לעזור לו להתמודד עם הפרשה המביכה. תוכן השיחה המלא טרם פורסם, אך במהלכה אמר ג'ובס לנשיא ארה"ב כי: "אני לא יודע אם עשית זאת, אך אם כן - עליך לומר זאת לאומה".

מוסד הנשיאות מקבל איזכור נוסף בביוגרפיה של ג'ובס, הפעם בהקשר של נשיא ארה"ב הנוכחי, ברק אובמה. על פי הפרסום בניו-יורק טיימס, ג'ובס נפגש עם אובמה בשנת 2010 ואמר לו בצורה בוטה כי הוא: "הולך להיות נשיא של כהונה אחת", וכי עליו להיות יותר "חברותי" כלפי עסקים.

ג'ובס נתן כדוגמה את הקלות בה חברות אמריקניות מקימות מפעלים בסין לעומת הרגולציה והעלויות הנלוות להקמת מפעלים בארה"ב. לאחר הפגישה עם אובמה אמר ג'ובס לאיזקסון (מחבר הביוגרפיה) כי הוא מאוד מאוכזב מאובמה כיוון שהוא משתדל מאוד לא לפגוע באף אחד, תכונה שלפי השקפתו של ג'ובס לא טובה לנשיא כמו אובמה.

"מלחמה גרעינית" נגד האנדרואיד

על התביעות ההדדיות של אפל מול גוגל והיצרניות שמשתפות עימה פעולה בייצור מכשירים המבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד אמר ג'ובס ב-2010 כי הוא: "מוכן לצאת למלחמה גרעינית בעניין הזה. התביעה שלנו נגד גוגל אומרת ש'גוגל שדדה את האייפון'". ג'ובס הוסיף ואמר: "אני אלחם עד הנשימה האחרונה שלי ואני אבזבז כל סנט מ-40 מילארד הדולר שיש לאפל בבנק בשביל לתקן את העיוות הזה. אני הולך להרוס את אנדרואיד, בגלל שזהו מוצר גנוב".

בפגישה עם יו"ר גוגל, אריק שמידט, בפתח בית קפה בפאלו אלטו (לא ברור מתי) אמר לו ג'ובס:" אני לא צריך את הכסף שלכם. אם אתה מציע לי 5 מיליארד דולר, אני לא רוצה את זה. יש לי המון כסף", אמר ג'ובס והוסיף: "אני רוצה שתפסיקו להשתמש ברעיונות שלנו באנדרואיד, זה כל מה שאני רוצה".

על פי הפרסום בהאפינגטון פוסט, הביוגרפיה של ג'ובס נוגעת גם באחד מירביו הוותיקים והמרים ביותר בתעשיית המחשבים, מייסד ומנכ"ל מיקרוסופט לשעבר ביל גייטס. גייטס מתאר את ג'ובס כ"מוזר בצורה קיצונית" ו"בעל מום כבן אדם". גייטס אמר גם כי ג'ובס: "היה תמיד במצב של להגיד לך שאתה חרא, או במצב לנסות לפתות אותך".

האיבה והציניות בין שני האישים הייתה, כמובן, הדדית. ג'ובס טען שגייטס היה יכול להיות "אדם גדול יותר אם היה נוטל פעם אסיד או הולך לאיזה אשראם כשהיה צעיר". בהזדמנות אחרת אמר ג'ובס כי: "בעיקרון, ביל הוא חסר דמיון והוא מעולם לא המציא משהו, ובגלל זה אני חושב שיותר נוח לו לעסוק היום בפילנתרופיה מאשר בטכנולוגיה. הוא בלי שום בושה גנב רעיונות של אנשים אחרים".

הביוגרפיה של ג'ובס חושפת גם את מחשבותיו של מייסד אפל על מוצרים עתידיים שחלם לייצר ולהמציא מחדש, בין היתר, מסכי טלוויזיה חדשים שעד כה שמענו עליהם רק בשמועות במהלך השנה האחרונה. איזקסון מתאר בספרו כי ג'ובס: "רצה לעשות לטלוויזיה את מה שעשה למחשבים, נגני מוזיקה ומכשירים סלולריים ולהפוך אותם לפשוטים ואלגנטיים".

איזקסון מספר שג'ובס אמר לו כי הוא רוצה: "ליצור מכשיר טלוויזיה קל לשימוש שיסתנכרן בקלות עם כל המכשירים שיש לך ועם iCloud. משתמשים לא ייאלצו להתמודד יותר עם שלטים מסובכים למכשירי DVD או ממירי כבלים", הוא כותב. "יהיו להן (לטלוויזיות של ג'ובס) את ממשק המשתמש הפשוט ביותר שאפשר להעלות על הדעת. סוף סוף עליתי על זה" אמר ג'ובס לאיזקסון.