קרדיט סוויס: "אין לדחות הפיתרון לאירופה; המצב בהול"

בבנק ההשקעות סבורים כי הדיונים של מנהיגי אירופה בדבר פיתרון למשבר, לא יובילו לתוצאות אפילו עד שבוע הבא ■ מנגד, מצהירים: "צפו לנתוני צמיחה מפתיעים ברבעון השלישי באירופה"

בבנק ההשקעות קרדיט סוויס סבורים כי הדיונים של מובילי המדיניות הפיננסית באירופה בדבר פיתרון למשבר, לא יובילו לתוצאות משמעותיות עד סוף השבוע הקרוב ואף לא עד השבוע הבא. מנגד, כלכלני הבנק מציינים כי הם צופים נתוני צמיחה "מפתיעים" ברבעון השלישי של 2011, בהשוואה לנתוני הצמיחה המאכזבים במחצית הראשונה של השנה - כך לפי הסקירה היומית (ב') של כלכלני הבנק.

"האינדיקטורים הכלכליים באירופה, בעיקר צמיחת הצמ"ג, צפויים להפתיע ברבעון השלישי", סבורים כלכלני קרדיט סוויס. בבנק ההשקעות מציינים כי הנתון הצפוי יהיה משופר עקב נתוני הצמיחה ה"חלשים" ברבעון השני, יותר מאשר על רקע האצה כללית בצמיחה העולמית. מנגד, סבורים בקרדיט סוויס כי "נתוני צמיחה חלשים במיוחד ברבעון הרביעי - אפשריים בהחלט".

בבנק ההשקעות תולים את תחזיות הצמיחה וחוסר אמון המשקיעים בשוק האירופאי במשבר החובות הריבוניים ביבשת, שהתפתח כעת ל"משבר בנקאי", לדבריהם. בקרדיט סוויס מציינים את חוסר הוודאות לגבי הפיתרון הבא המתגבש ליוון, כמו גם חוסר הבהירות לגבי אפקטיביות קרן החילוץ האירופאית והדרכים להרחיב ולמנף אותה.

הסקירה מתייחסים לפגישת ועידת שרי האוצר של גוש האירו בסוף השבוע האחרון, אשר צפויים לגבש תוכנית לפיתרון משבר החוב הכוללת מספר אלמנטים, ולאשרה עוד יום רביעי. בקרדיט סוויס לא סוברים כי מדובר בשאיפה ריאלית.

עוד מציינים בקרדיט סוויס את משבר האשראי בבנקים, ומבהירים כי הדיווחים בדבר הסכמת האיחוד האירופי על הזרמת 108 מיליארד אירו לבנקים הוא כל מה שידוע כרגע. "נראה שאנחנו מתקדמים לכיוון הפיתרון הזה, אבל בשלב הזה אין יותר מידי פרטים", כותבים כלכלני הבנק בסקירה. "נדרשות החלטות בדבר סוגיות רבות, דוגמת ה'תספורת' שיספגו הבנקים על תוכנית החילוץ ליוון - כדי להבין את המשמעויות של הזרמות הון לבנקים באירופה".

לסיום, מציינים כי "לא סביר שמובילי המדיניות הפיננסית יגיעו להחלטות כוללות סביב אירופה השבוע וגם לא בשבוע הבא", אולם מבהירים כי "יש להדק את כל הפרטים סביב פיתרון באירופה - שנדרש בבהילות: הכלכלה האירופאית לא תוכל להרשות לעצמה עיכוב נוסף בפיתרון", מסבירים.