עיני, נתניהו ושטייניץ במאמץ למנוע השביתה הכללית במשק

אם לא תהיה פריצת דרך במגעים עוד הערב, בארגון צפויים להודיע מחר על צעדים ארגוניים שיינקטו לקראת סוף השבוע ■ האוצר: "מוכנים לשפר תנאים לעובדי הקבלן"

גורמים בהסתדרות חוזרים ומאיימים להפעיל את סכסוך העבודה שהוכרז לפני למעלה משבועיים בעניין עובדי הקבלן במשק, בעקבות מה שהם מכנים "נסיגה" במגעים שמתנהלים מול משרד האוצר.

על-פי הגורמים, באוצר הסכימו בתחילת השבוע שעבר לדבר עקרונית על קליטה חלקית של עובדי קבלן לרבות בתחום הניקיון, ואולם בסוף השבוע דחו את הרעיון ודיברו בעיקר על "שיפור תנאים".

על-פי המסתמן, אם לא תתרחש במהלך הערב (א') פריצת דרך במגעים, ההסתדרות תודיע כבר מחר על כוונתה לפתוח בצעדים ארגוניים לקראת סוף השבוע. בארגון מעריכים כי פתיחה בשביתה כללית במשק תגרור פנייה דחופה לבית הדין הארצי לעבודה מצד איגוד לשכות המסחר, בראשות אוריאל לין, כאשר דיון משפטי בביה"ד צפוי ליצור דינמיקה שתאפשר מו"מ מתקדם יותר.

המשמעות היא, לפחות על פי מקרים דומים בעבר שבהם ביה"ד לעבודה התערב, שהשביתה לא תימשך יותר מיום או יומיים. לפי שעה בהסתדרות מתרכזים בעיקר באיומי שביתה, כדי להפעיל לחץ על משרד האוצר תוך כדי המגעים הטלפוניים שמתקיימים מאז שעות הבוקר.

בשבוע שעבר חשף "גלובס" כי בהסתדרות הסכימו להשהות את איומי השביתה בעקבות מגעים שהתנהלו מאחורי הקלעים בין יו"ר ההסתדרות עופר עיני לשר האוצר יובל שטייניץ וראשי משרדו. ביום רביעי האחרון אף התקיימה פגישה בעניין בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בה השתתפו גם שטייניץ, עיני, ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש. נתניהו הנחה את הגורמים המקצועיים במשרדו להאיץ את המגעים עם ההסתדרות והם אכן הואצו ביום חמישי, אולם בארגון סבורים כעת כי האוצר דבק בעמדתו העקרונית נגד קליטת עובדי קבלן והוא (האוצר) אף מרכז מאמצים לשכנע בכך את נתניהו.

גורמים באוצר מודים בשיחה עם "גלובס" כי עבודת המטה שמוביל בעניין ראש אגף התקציבים, גל הרשקוביץ, פוסלת את האפשרות של קליטת עובדי קבלן, בוודאי עובדי ניקיון ואבטחה, ומצדדת בשיפור תנאיהם כעובדי קבלן. המשמעות היא שהאוצר מוכן לכל היותר לשפר את תנאי ההעסקה של העובדים עם דגש על מנגנוני אכיפה, אולם אלה יישארו עובדי קבלן על כל המשתמע. כמו כן, ייתכן כי באוצר יסכימו לקליטה שולית של עובדים מתחום המחשוב רק במקרים שבהם מדובר בפרויקטים ותיקים במשרדי הממשלה עם התקשרות ארוכת טווח עימם.