נתניהו למתמחים: "מעריכים אתכם - אבל אין פתרונות קסם"

נתניהו נאם בטקס פתיחת הפקולטה לרפואה בצפת ופנה אל הרופאים המוחים: "חשוב שכולנו נגלה אחריות" ■ המתמחים: "הבשורה על פתיחת ביה"ס החדש מתגמדת נוכח המשבר"

הפקולטה לרפואה בצפת, הפועלת כשלוחה של אוניברסיטת בר אילן, נחנכה היום (א') באופן רשמי עם פתיחת שנת הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה. אל טקס הפתיחה החגיגי הגיעו בין היתר נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך גדעון סער.

מי שביקשו להפריע מעט לחגיגה הם ראשי הרופאים המתמחים מאזור המרכז, שקיימו במקום משמרת מחאה. בעוד הם מדברים בחודשים האחרונים על קריסת מערכת הבריאות, התמונות מצפת מחדדות את העובדה שלראשונה מזה שנים מערכת הבריאות בפריפריה מקבלת חיזוק משמעותי. לא רק שבית החולים בצפת יזכה לחיזוק משמעותי בעקבות פתיחת הפקולטה החדשה, אלא שהסכם השכר שנחתם לאחרונה עם ההסתדרות הרפואית מבטיח תוספות שכר גבוהות יותר לרופאים בפריפריה ומענקים של 300-500 אלף שקל לכל רופא שיסכים לעבור לאחד מבתי החולים בפריפריה לתקופה של 4-6 שנים.

"לראשונה מזה 37 שנים נפתח בית ספר לרפואה בישראל", אמר היום נתניהו בטקס הסרת הלוט. "הממשלה בראשותי הקציבה עשרות מיליוני שקלים להקמת בית הספר. אני שמח לעמוד כאן ולהכריז שהמלאכה הושלמה".

נתניהו ניצל את ההזדמנות כדי לפנות אל הרופאים המוחים ממרכז הארץ: "חשוב שכולכם תדעו שהחברה בישראל, ממשלת ישראל ואני, מעריכים ומוקירים את תרומתכם לחברה. טובתכם היא טובתנו. חשוב שכולנו, הממשלה, הרופאים והמתמחים כאחד, נגלה אחריות. אין פתרונות קסם למציאות סבוכה שנוצרה לאורך שנות דור. ממשלת ישראל מחויבת למערכת הבריאות הציבורית".

יועצי התקשורת של ראשי המתמחים מהמרכז, לא התרשמו כנראה מהתרומה של הפקולטה החדשה בצפת לביסוס המערכת הציבורית וזו בפריפריה בפרט. בהודעה שפרסמו בשעות הבוקר נכתב: "בית ספר נוסף לרפואה יכשיר ויכניס רופאים חדשים אל מערכת הבריאות החולה של ישראל בתנאים של עבדות, וידחק מתמחים נוספים לעבודה בחו"ל. הבשורה על פתיחת ביה"ס החדש מתגמדת נוכח המשבר החריף במערכת הבריאות הציבורית תוך התעלמות בוטה וחוסר נכונות לפתור אותו".

נזכיר כי משרדי האוצר והבריאות הסכימו להעניק לרופאים תוספות שכר של עד 4,500 שקל בחודש מעבר לתוספות שנכללו בהסכם האחרון, וזאת בתמורה לעבודה בבתי החולים הציבוריים לאחר השעה 16:00. רופאי המרכז, לעומת זאת, דורשים תוספות שכר ללא שעות נוספות מצידם, ובית המשפט העליון הורה בסוף השבוע לצדדים לקיים הידברות בעניין לפרק זמן של שבועיים.