נובל אנרג'י: "גז מ'בלוק 12' יזרום לחופי קפריסין עד 2018"

ג'ון טומיץ, מנהל הפעילות של נובל אנרג'י בקפריסין: "אנו מקווים לשחזר את ההצלחה משדות הגז בישראל גם בקפריסין" ■ לא פוסל כי ישראל וקפריסין ישתפו פעולה בסוגיית ייצוא הגז

"אנחנו ברי מזל שמצאנו שדות גז גדולים בישראל, ואנו מקווים לשכפל את ההצלחה גם בקפריסין", אמר אתמול (ג') ג'ון טומיץ (John Tomich), מנהל הפעילות של חברת הקידוח האמריקנית נובל אנרג'י , בקפריסין. טומיץ אמר את הדברים במהלך הרצאה שהעניק באוניברסיטת קפריסין, העוסקת בפרוייקטים של חברת הקידוח במדינה.

"שלב הפיתוח ב'תמר' כבר יצא לדרך. קדחנו שם לעומק של יותר מ-5,000 מטר, מה שנידרש כנראה לעשות גם ב'בלוק 12' בקפריסין", הסביר טומיץ בהרצאה. עוד התייחס טומיץ למאגר "לוויתן", המרוחק כ-50 קילומטר מ"בלוק 12" בקפריסין, והוא "ככל הנראה גדול כפליים מהמאגר שמצאנו ב'תמר'".

טומיץ לא פסל את האפשרות כי ממשלות קפריסין וישראל ישתפו ביניהן פעולה בהפקת המאגרים. "הדרך היעילה והגמישה ביותר לשנע את גז מקפריסין הוא על ידי הסבתו לגז נוזלי", הסביר טומיץ. "למרות שזה יקר וייקח זמן, זה יענה לצרכים שלנו".

באשר להשפעות הפרוייקט על האוכלוסיה המקומית בקפריסין, ציין: "פרוייקטי הגז יעניקו לאזרחי קפריסין מקור של אנרגיה זמינה, ויספק לממשלה אשראי זמין לאורך תקופת זמן ארוכה - ייתכן אף עשורים".

טומיץ סיפר כי בנובל אנרג'י מעריכים שייקח 3-4 שנים מזמן גילוי גז ב"בלוק 12" ועד שזה יזרום לחופיה של קפריסין. "מבחינה טכנולוגית זה לגמרי בר-השגה. ייקח 3-4 שנים לקבל החלטה על המשך ההשקעה במאגר, ועוד תקופת זמן דומה להקמת מתקן להזרמת גז נוזלי - כך ששנת 2018 הוא יעד הגיוני מבחינתנו".