מוזיאון ישראל מכר 6 יצירות תמורת 8.8 מיליון דולר

הכסף מיועד לקרן הרכישות של אוספי המוזיאון ■ מכירות אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית הניבו 200 מיליון דולר בסותבי'ס ו-140 מיליון דולר בכריסטי'ס

כמעט 200 מיליון דולר הושגו אמש (ד') במכירה הפומבית של אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית של בית המכירות סותבי'ס בניו-יורק. היצירה היקרה ביותר במכירה הייתה ציור נוף מרשים של גוסטב קלימט, שנמכר תמורת 40.4 מיליון דולר. הציור משנת 1915 נחשב ליצירת מופת. הוא הגיע מאוסף תעשיין יהודי שנבזז בשואה, והוחזר ליורשיו החוקיים לאחר שנים של מעקב לאיתורו. כעת קנה אותו סוחר שווייצרי עבור לקוח פרטי אנונימי.

יצירה סוריאליסטית

ערב קודם לכן התקיימה המכירה של בית המכירות המתחרה כריסטי'ס, שהסתכמה ב-140.7 מיליון דולר. היצירה היקרה ביותר במכירה זו, שאף היא הוקדשה לאמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית, הייתה של האמן מקס ארנסט, ציור שנמכר ב-16.3 מיליון דולר.

בין היצירות שנמכרו אמש בסותבי'ס היו שש יצירות מאוסף מוזיאון ישראל בירושלים. אלו הן הראשונות מתוך 38 יצירות אמנות שמציע המוזיאון למכירה באמצעות סותבי'ס, והמוערכות בסכום כולל של כ-17 מיליון דולר. מכירת היצירות נועדה לגייס כספים לקרן הרכישות של המוזיאון ולהשביח את אוספיו.

במכירה אמש נמכרה מאוסף מוזיאון ישראל עבודתו של רנה מגריט, יצירה סוריאליסטית משנת 1966 שכותרתה Le droit chemin (דרך הישר). היצירה הוערכה ב-2.5-3.5 מיליון דולר והשיגה במכירה 3.1 מיליון דולר (3.5 מיליון כולל עמלת בית המכירות).

יצירה של חיים סוטין נמכרה ב-1.7 מיליון דולר, בטווח הגבוה של ההערכה המוקדמת. יצירה של ג'ורג' בראק מהזרם הקוביסטי נמכרה ב-1.4 מיליון דולר ויצירה נוספת של האמן ב-600 אלף דולר. שתי יצירות, של מארק שגאל ושל קאמי פיסארו, הגיעו ל-1.3 מיליון דולר כל אחת.

בסך הכול גייס המוזיאון אמש כ-8.8 מיליון דולר. בהמשך החודש יימכרו יצירות נוספות מאוסף המוזיאון בניו יורק ובלונדון, ואילו בדצמבר תערוך סותבי'ס את המכירה השנתית של אמנות ישראלית עכשווית והיסטורית.