הקונגרס מנסה לטרפד עסקת מכירת נשק מארה"ב לטורקיה

הצעת חוק שהונחה על שולחן הקונגרס תאסור על ממשל אובמה מלבצע את העסקה ■ אי ביצוע העסקה יכול להוביל לביטול הצבת מכ"מים של נאט"ו בטורקיה שנועדו להתריע על טילים איראנים

מחוקקים משתי המפלגות הניחו שלשום (ה') על שולחן הקונגרס הצעת חוק שתאסור על ממשל אובמה למכור נשק לטורקיה בגלל יחסה התוקפני כלפי ישראל, קפריסין וארמניה.

"אנו מודאגים עמוקות מצחצוח החרבות המתעצם של טורקיה, מאיומיה כלפי ישראל, מעמדתה כלפי האיחוד האירופי, מהכיבוש הטורקי של (צפון) קפריסין ומהמצור האכזרי שמטילה טורקיה על ארמניה", אומרים שניים מהיזמים המקורים של הצעת החוק, ציר בית-הנבחרים אליוט אנגל, דמוקרט מניו-יורק, והצירה שלבי ברקלי, דמוקרטית מנוואדה. "נראה שבעלת הברית הוותיקה שלנו, אנקרה, לא רק נעה לקראת עימות עם ידידותיה ובעלות בריתה אלא שהיא גם מתיידדת עם כמה מאויבנו הנחושים ביותר. ארה"ב צריכה להעלות חששות חמורים אלה באזני טורקיה במקום למכור לה נשק".

ממשל אובמה מציע לטורקים חבילת ציוד בשווי 111 מיליון דולר, לרבות מסוקי קוברה, מנועים, חלפים, ציוד להכשרת טייסים, דוקומנטציה טכנית ושירותי תמיכה. לפי החוק, חייב הממשל להניח כל יזמה למכירות נשק בשווי שעולה על 50 מיליון דולר על שולחן הקונגרס. אם לא מתקבלת התנגדות של מחוקקים בתוך 15 יום, יכול הממשל להוציא את העסקה אל הפועל.

להצעה יש גם השלכות שליליות

אם אכן יסכל הקונגרס את מכירת הנשק לצבא הטורקי, עלולה להיפגע אחת מהיזמות החשובות ביותר של ממשל אובמה במזה"ת: הצבת מכ"ם אמריקני מתקדם בטורקיה לניטור שיגורי טילים איראניים נגד מטרות באירופה ובישראל.

מדובר במתקן מכ"ם מסוג X Band, שיוצב בבסיס טורקי כחלק ממערך התרעה מוקדמת של נאט"ו מפני טילים ארוכי טווח של איראן. מכ"ם X Band, זהה לזה שיוצב בטורקיה, פועל בישראל כבר שלוש שנים. הוא נועד לחזק את מערך ההגנה הישראלי מפני טילים וביכולתו לעקוב אחר כל טיל איראני שישוגר לעבר ישראל, לפי ידיעה ב"וול סטריט ג'רנל" מאוקטובר.

אנקרה הסכימה עקרונית להציב את המערכת בשטחה לאחר מו"מ קשה עם וושינגטון. טורקיה הביעה חשש שהמידע שתפיק המערכת יימסר לישראל בזמן אמיתי. פקידים אמריקניים הודיעו לעמיתיהם הטורקיים, שלארה"ב יש מערכת יחסים "נפרדת ואיתנה" עם ישראל בתחום ההגנה מפני טילים. הם הבהירו, שנתונים שיופקו ממתקני מכ"ם אמריקניים בכל מקום בעולם עשויים להיות משולבים עם נתונים אחרים כדי לאפשר ניצול אופטימלי של המערכות האמריקניות להגנה מפני טילים.

מדוע הסכימה, אפוא, טורקיה להציב את המערכת בשטחה? פקיד אמריקני בכיר אמר בזמנו ל"ג'ורנל", כי ההחלטה נובעת ממאמציה המוגברים של אנקרה לחזק את קשריה עם נאט"ו, שהתרופפו בשנים האחרונות, ולשפר את היחסים עם ארה"ב.

כמה סנטורים רפובליקנים בוושינגטון הביעו בעבר הסתייגויות מהצבת המכ"ם בטורקיה בגלל סירובה של אנקרה לחלוק עם ישראל את המידע שיופק ממנו. למרות שהמכ"ם בטורקיה והמכ"ם בישראל יופעלו בנפרד, הבהיר הפקיד האמריקני הבכיר שארה"ב עשויה לחלוק עם ישראל את המידע שיופק בטורקיה. "כל מידע שיופק ממתקני מכ"ם אמריקניים ברחבי תבל עשוי להיות משולב עם נתונים אחרים כדי להגיע למירב היעילות של מערכות ההגנה מפני טילים שאנו מפעילים", אמר המקור.

סוכנויות מודיעין אמריקניות מזהירות זה מכבר מפני איום הטילים האיראניים, שהולך ומתעצם. פקידים אמריקנים אומרים, שעד 2018 תצליח נאט"ו להציב מטריית הגנה שתסוכך על אירופה כולה מפני טילים בליסטיים.

כאמור, סיכול מכירת המסוקים לטורקיה עלול להניע את ממשלת ארדואן לחזור בה מהסכמתה להציב את המכ"ם האמריקני בשטחה. מצעד כזה תצא נשכרת, בראש ובראשונה, איראן.