הישראלים שקונים עכשיו דירות מדברים: "בתי חיכתה לירידה במחירים עוד ב-2008 - ואכלה אותה בטירוף"

גם כשכולם מדברים על שוק הנדל"ן הקפוא והתחזיות הן על ירידת מחירים, אלפי ישראלים עדיין ממשיכים לקנות פה דירות מדי חודש ■ פרויקט מיוחד של "גלובס נדל"ן": 6 ישראלים שרכשו לאחרונה דירות מסבירים מדוע הם הולכים נגד הזרם

הדבר האחרון שהישראלי הממוצע רוצה זה "לצאת פראייר". הוא לא רוצה להיות זה ששילם יותר על הכרטיס משכנו לטיסה, הוא חייב לנצל את הקופון למסעדה ולא לשלם מחיר מלא על הארוחה, והוא בטח ובטח לא רוצה לקנות דירה ביוקר היום, ולראות את ערכה יורד מחר. אז מרוב דיבורים על כך שמחירי הדירות או-טו-טו יורדים, ועל כך שהמחאה החברתית בשילוב עם המאמצים להגדיל את מלאי הדירות ייגרמו למחירים לצנוח, או לפחות לרדת בכמה אחוזים, ישראלים רבים יושבים על הגדר ולא קונים.

מזה כמה חודשים נרשמת ירידה במכירת דירות: ברבעון השלישי הגיע מספר עסקאות הנדל"ן למגורים לשפל של תשע שנים; בחודש אוגוסט נמכרו בישראל 5,854 דירות (חדשות וישנות), צניחה בשיעור 25% בהשוואה ליולי, ו-32% יחסית לאוגוסט אשתקד. מדובר ברמה החודשית הנמוכה ביותר שנרשמה מאז ינואר 2009. כך על פי נתוני משרד האוצר.

הקיפאון מורגש היטב במשרדי המכירות של הקבלנים: באוגוסט נמכרו בישראל 1,133 דירות חדשות, כמחצית מהכמות שנרשמה באוקטובר 2010, השיא האחרון שנרשם בימי ה"היסטריה" הנדל"נית. בהשוואה למכירות בחודש יולי השנה, מדובר בצניחה בשיעור 24%. כך על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

אבל צריך לזכור שקיים ביקוש יחסית קשיח לדירות - זוגות מתחתנים, זוגות מתגרשים - ויש מי שיוצא לקנות דירות. כן, גם ביולי, גם באוגוסט, ימי השיא של מחאת האוהלים. גם כשיש צניחה של 25% ברכישת דירות, עדיין נקנות בישראל למעלה מ-5,000 דירות בכל חודש. יצאנו לשוחח עם כמה מהאנשים שקנו דירות בחודשיים האחרונים, ומסתבר שיש להם סיבות שונות ומנומקות מדוע לקנות דירה דווקא עכשיו, בימים שבהם לא מעט מומחים ממליצים לחכות לירידת מחירים.

ורד ואיציק ברקת

מקצוע: היא בעלת חנות תכשיטים, הוא עוסק בשילוח בינלאומי ובלוגיסטיקה

הדירה: 2 חדרים, 50 מ"ר זקוקה לשיפוץ, בקומת קרקע

המיקום: רחוב קהילת קנדה ביפו

המחיר: 430 אלף שקל

דירה ביפו / צלם: תמר מצפי
 דירה ביפו / צלם: תמר מצפי

ורד (33) ואיציק (34) ברקת, שנאלצו לעזוב את תל אביב בשל מחירי הדיור הגבוהים ולשכור דירה ברמת גן, קנו לאחרונה דירה להשקעה ביפו. הם לא יכולים להרשות לעצמם לקנות דירה ברמת גן - ובטח שלא בתל אביב - ולכן החליטו להשקיע את כספם בדירה במחיר סביר ביפו, ולהשכירה.

מדובר בדירת 2 חדרים בשטח 50 מ"ר בקומת הקרקע ברחוב קהילת קנדה שבין שכונת יפו ג' ליפו ד'. הדירה, שנרכשה באמצעות אנגלו-סכסון דרום תל אביב, עלתה להם 430 אלף שקל, והם מתכוונים לשפצה ולהשכירה ב-2,500 שקל עד 2,600 שקל לחודש - שכר דירה המשקף תשואה שנתית בגובה כ-7%. "אם חופרים ומחפשים היטב, ניתן למצוא בתל אביב-יפו נכס שיניב תשואה נאה", אומר איציק ברקת.

במקרה של בני הזוג ברקת, מדובר בדירה הראשונה שרכשו, ולכן הם אינם כפופים להוראת השעה שמעלה את מס הרכישה על דירות להשקעה (מדירה שנייה ומעלה). ברקת מאמין באזור בזכות הקרבה לתחנת רכבת ישראל במחלף וולפסון ולתחנת הרכבת הקלה שעתידה לפעול בגוש דן. דובר גם לא אחת על פרויקט פינוי-בינוי ברחוב קהילת קנדה, אך זה טרם בוצע.

עם או בלי התחדשות עירונית, השכונות הדרומיות מושכות אליהן תושבים ממרכז העיר. "כרגע זו אולי לא השכונה הכי טובה, אבל אנשים נדחקים החוצה מתל אביב, אין איפה לגור בתל אביב. גם אנחנו עזבנו לרמת גן".

למרות שרוחות של מיתון מנשבות באוויר, ברקת מאמין שלמחירי הדירות בשכונה בה רכש אין לאן לרדת. "אני לא מאמין שיירדו כאן המחירים. יש פה פארקים ולא מעט פוטנציאל לשכונת מגורים טובה. אולי היא עוד תהיה פלורנטין הבאה".

חן ושי חורי

הדירה: 5 חדרים חדשה בקומה שנייה

המיקום: יבנה הירוקה

המחיר: סביב 1.5 מיליון ש'

עוד משהו: חשבו לבטל את העסקה אך מחסן שהעניק הקבלן הוביל לסגירתה

פרויקט בנייה ביבנה / צלם: תמר מצפי
 פרויקט בנייה ביבנה / צלם: תמר מצפי

כשכמה אלפים מעמיתי "חבר" התחרו לפני שנה על 510 דירות בהנחה בשכונת יבנה הירוקה, מש' חורי נשארה בחוץ. למרות שהיו מאוכזבים מתוצאות ההגרלה, הם לא היו מאוכזבים מיבנה.

המשפחה, בת ארבע נפשות, מתגוררת כיום בדירת 3 חדרים בנס ציונה. כשהחלו לחפש דירת 5 חדרים בסביבה, גילו חן ושי חורי שהם לא יכולים כלכלית להשתדרג בסביבה, ולכן החליטו לרכוש ביבנה. "1.5 מיליון שקל זה יותר יקר מהדירה שלנו בנס ציונה, אבל זה עדיין זול מדירת 5 חדרים בנס ציונה", אומרת חן חורי.

כשחיפשו דירה ביבנה הירוקה, הגיעו לפרויקט "מגדלים על הפארק" של חברת מבנים ונתיבים, המשווק על ידי אמבסדור. לדברי חורי, הם התרשמו לטובה מהתכנית ומהחללים הגדולים וחתמו על חוזה רכישה באוגוסט, בשיא המחאה.

- כשהתחזיות כבר דיברו על ירידת מחירים.

"אמרו שאוטוטו יירדו המחירים וזה אכן הרתיע אותנו. חשבנו לבטל את העסקה. אבל אז הציעו לנו צ'ופר משמעותי - מחסן נוסף - וחתמנו".

רחל גטניו

תעסוקה: גמלאית

הדירה: 4 חדרים הזקוקה לשיפוץ בקומה שנייה

המיקום: רח' י.ל. ברוך בהרצליה

המחיר: סביב 1.7 מיליון שקל

עוד משהו: קנתה את הדירה בתוך שבועיים, אחרי שמכרה דירה אחרת שקנתה לפני פחות משנה

רחל גטניו / צלם: תמר מצפי
 רחל גטניו / צלם: תמר מצפי

רחל גטניו מכרה דירה ברעננה רק שנה אחרי שרכשה אותה, במהלך שלמתבונן מהצד נראה כמו "אקזיט" מהיר.

אלא שמה שרואים מכאן, לא רואים משם: גטניו הצטערה על שעזבה את עירה הרצליה, והחליטה לחזור אליה. לשם כך, מכרה את דירתה ברעננה ורכשה לאחרונה דירה בעיר האהובה עליה.

"לפני כשנה חיפשתי דירה חדישה, עם מעלית, ולכן קניתי דירה ברעננה", מספרת גטניו, פנסיונרית המתגוררת כיום בדירת 4 חדרים בשכונה שקטה ברעננה. "אחרי שנה, הרגשתי שאני לא מרוצה, לא מסתדרת, לא ממש אהבתי את הדירה. אני מעדיפה את הרצליה, אז החלטתי לחזור ורכשתי דירה בשכונת הרצליה הירוקה".

- קנית דירה בשכונה מבוקשת, כנראה בשיא השוק. ומה אם מחר יירדו המחירים, כמו שצופים לא מעט מומחים?

גטניו: "המיקום היה חשוב לי יותר מהמחיר. אולי קניתי יקר, אבל גם מכרתי יקר. כן, שמעתי את הדיבורים על כך שהמחירים הולכים לרדת. אז יכולתי למכור ולחכות שהמחירים יירדו על מנת לקנות. אולי עוד מעט יירד המחיר מ-1.7 מיליון שקל ל-1.6 מיליון שקל? אני לא יודעת. אבל לא הייתי מוכנה לחכות".

הניסיון של גטניו מוכיח שלא תמיד משתלם להמתין. "בתי מכרה דירה וחיכתה לירידה במחירים על מנת לקנות, כי ראתה שבכל העולם מחירי הדירות יורדים - סביב המשבר העולמי, והיא אכלה אותה בטירוף, כי מחירי הדירות בישראל עלו מאד", אומרת גטניו.

את הדירה בהרצליה, אותה רכשה באמצעות רשף נכסים, בחרה בקפידה.

"חיפשתי רק בהרצליה הירוקה, רציתי דירה במרחק הליכה ממרכז העיר, ומספיק גדולה כדי לארח את הנכדים שבאים לישון". משום שחיפשה באזור מאד ספציפי, החליטה לפעול מהר. "מכרתי את דירתי ברעננה בקצת יותר כסף ממה שקניתי בהרצליה, אבל צריך לזכור שיש הוצאות - מתווך, עו"ד. אולי אם הייתי משקיעה בשוק ההון ולא בנדל"ן הייתי מרוויחה יותר. לא 'עשיתי קופה'".

דנה ברכה

גיל: 34

מצב משפחתי: נשואה + 2

מקצוע: אדריכלית

הדירה: מיני-פנטהאוז בן 5 חדרים בקומה ה-18

המיקום: מערב רחובות המחיר: סביב 2 מיליון שקל

עוד משהו: ההורים רצו שינוי, וקנו דירה עם אגף להם ואגף לילדים

מיני פנטהאוז מערב רחובות / צלם: תמר מצפי
 מיני פנטהאוז מערב רחובות / צלם: תמר מצפי

יש אנשים שמחליפים מכונית, יש כאלה שמשנים תסרוקת, אבל כשדנה ברכה רצתה לעשות שינוי - היא החליטה לעבור דירה. זה בער בעצמותיה, והיא לא נתנה לתחזית על ירידת מחירים לעמוד בדרכה.

מזה זמן מה, חשו בני הזוג ברכה כי הם רוצים יותר פרטיות, וחיפשו דירה שתאפשר מרחב פרטי להם, כהורים ומרחב נפרד לשתי בנותיהן. "להשקפתי, בית משפיע על אורח חיים", אומרת ברכה, אדריכלית במקצועה. "בית משפיע על הזוגיות". לדבריה, "אנחנו הרגשנו שצריך לתת יותר דגש על ההורים, על פינה פרטית משלנו. רכישת הדירה החדשה באה מתוך צורך אישי".

המשפחה, לפיכך, החלה לחפש דירה באותה שכונה בה היא מתגוררת כיום, במערב רחובות. " לא רצינו לעזוב את האזור. כל המשפחה שלי - הוריי, אחי, חמי וחמותי - קנו לאחרונה דירות באזור שלנו. הגענו למקום טוב ולא רצינו לעזוב".

בפרויקט "אביסרור במערב רחובות", המשווק על ידי אמבסדור, מצאה ברכה תכנית אידיאלית עבור משפחתה - מיני-פנטהאוז עם חמישה חדרים. "ראינו המון פרויקטים עד שמצאנו בית עם חלוקת חדרים נכונה", מספרת ברכה. "אחרי שראינו, להפתעתנו, דירות בהן לב הבית הוא השירותים, בדירה הזו מתוכנן חלל מרכזי כחלל ציבורי, משפחתי, בצד ימין יש אגף ילדים ומשמאל אגף הורים. המרפסות מקיפות את הבית. זה שינוי חשיבה".

- לא העדפתם לחכות ולראות אם יירדו המחירים?

"זה מפחיד לחשוב שקונים עכשיו ומחר יירדו המחירים. מעבר לכך, קנינו דירה לפני שמכרנו את שלנו. אבל אם היינו מוכרים קודם ומחכים עם הרכישה, מה הייתה האופציה? לגור בשכירות? מחירי השכירויות עולים, ואתה שואל את עצמך, מה עדיף: שכירות או משכנתא? צריך לזכור שיש אנשים שפחדו לקנות כשהדירות עלו 900 אלף שקל ובסוף המחיר הגיע ל-1.4 מיליון שקל. זה סיכון לכאן או לכאן. אבל צריך לחשוב האם הפחד הוא זה שמניע אותך. אז מה, אני אשאר בדירה הישנה שלי כי אני מפחדת? לא אעשה את השינוי?".

- הדירה שלך כעת למכירה, את מרגישה שמתמקחים איתך יותר?

"יש היענות, אנשים באים לראות את הדירה, אבל כן, מנסים להתמקח איתי. זה לא רע, זה חלק מהעניין. הקבלנים מרגישים שאנשים יושבים על הגדר, ויש הבנה. גם אני באיזו נקודה הורדתי את המחיר של הבית שלי, אבל יש גבול מעבר אליו לא ארד, כך שירידות המחירים צפויות להיעצר".

- וכעת, מצאת את בית חלומותייך?

"אני בהחלט רואה את עצמי שם עד גיל בית אבות. מצאתי את המקום שלי. זה כאן. ידעתי שזה כאן, שזה פשוט זה".

אבי פלג

הדירה: דירת 4 חדרים ישנה (עלות שיפוץ מוערכת: 100 אלף שקל)

המיקום: רמת השרון המחיר: 1.74 מיליון שקל

עוד משהו: אחרי "גלות" בעיר פתח תקוה, פלג מגשים חלום וחוזר לעיר ילדותו

דירה רמת השרון / צלם: תמר מצפי
 דירה רמת השרון / צלם: תמר מצפי

אחרי שש שנים בפתח תקוה, מגשים אבי פלג חלום וחוזר לעיר בה גדל, רמת השרון. בתם של בני הזוג פלג עולה לכיתה א' והם החליטו שעכשיו זה הזמן לקנות דירה ולעקור אל העיר האהובה עליהם בשרון.

מדובר במשפחה של "משפרי דיור" - הם עוברים מדירת 3 חדרים לדירת 4 חדרים - אם כי משפחת פלג עוברת מדירה חדשה, שקטה ועורפית בשכונת "אם המושבות", לדירה ישנה וחזיתית ברחוב ביאליק במרכז רמת השרון.

"המיקום של הדירה ברמת השרון אידיאלי בעיני - יש בית ספר במרחק הליכה, גני ילדים, חנויות, אפילו קולנוע. יש למטה הכל, והכל נגיש ברגל. היום, אני צריך לנסוע לסופרמרקט באוטו", קובל פלג.

לדעתו, גם מבחינת חינוך וגם מבחינת תשתיות, "רמת השרון עולה על פתח תקוה בכמה וכמה רמות". לדבריו, יש נהירה של אנשים לפתח תקוה, אבל נראה כי "העיר לא ערוכה מבחינה תשתיתית לקלוט כל כך הרבה אנשים".

פלג מעריך שישקיע כ-100 אלף שקל בשיפוץ הדירה, שעלתה 1.74 מיליון שקל. הבניין עצמו משופץ עם לובי חדש, חניה ומחסן.

- ייתכן שאם היית ממתין, היית יכול לקנות במחיר נמוך יותר. למה עכשיו?

פלג: "אני לא מאמין שמחירי הדירות יירדו, ובפרט ברמת השרון, שבה אין כמעט עתודות קרקע. בונים פה מעט, ודירת 3 חדרים חדשה עולה כמו דירת 4 חדשים ישנה. זה אזור מפותח ויש בו רמת חיים ורמת חינוך גבוהים. קשה למצוא כאן נכסים. אז החלטתי שאני קונה לפני שהילדה נכנסת לבית ספר".

המיקום "סופר-חשוב", אומר פלג, ובכלל, "זה עושה אותי יותר מאושר לגור ברמת השרון".

יעל מדניצקי

גיל: 30

מקצוע: עו"ד, עובדת בחברת הייטק

הדירה: 2 חדרים בקומה שלישית המיקום: רח' י.ל. פרץ בדרום תל אביב

המחיר: 930 אלף שקל

עוד משהו: קנתה את הדירה מחבר בקבוצת הרכישה שהקימה את הבניין

יעל מדניצקי / צלם: תמר מצפי
 יעל מדניצקי / צלם: תמר מצפי

יעל מדניצקי היא עורכת דין צעירה, רווקה, עובדת בחברת הייטק, ובניגוד להרבה מבני גילה שמעדיפים - או בהרבה מקרים נאלצים - "לשבת על הגדר" ולא לרכוש דירה, מדניצקי עשתה את טבילת האש שלה דווקא בחודש שעבר.

מדניצקי רכשה דירה להשקעה ברחוב י.ל. פרץ בדרום תל אביב, בפרויקט שהוקם על ידי קבוצת רכישה שארגנה "בנייני העיר הלבנה". את הדירה, שני חדרים, רכשה מאחד מחברי הקבוצה ב-930 אלף שקל. עכשיו, יש לה דירה בשטח 50 מ"ר ומרפסת בשטח 8 מ"ר בקומה שלישית בבניין חדש לגמרי.

לא מעט תחזיות, ישנות וחדשות, מדברות על כך שאזור התחנה המרכזית ונווה שאנן יתפתחו בשנים הקרובות. אך נכון להיום, השכונות הללו לא ממש מתרוממות. את מדניצקי זה לא מרתיע.

- כולם מסביב מדברים על כך שאו-טו-טו יירדו מחירי הדירות. למה לקנות דווקא עכשיו?

מדניצקי: "החלטתי להשקיע כי היה לי כסף בצד. אני מאד מאמינה בנדל"ן בתל אביב. אני מתה על תל אביב ואני מאמינה שהאזור הזה יתפתח. אני לא חושבת שתרחיש של נפילת מחירים דרמטית אפשרי בתל אביב. גם אם מחיר הדירה יירד, הוא יירד ל-800 אלף, אבל אחר כך יעלה שוב ויתייצב. אני מתכוונת להחזיק בדירה כמה שנים לפחות".

- שקלת לעשות משהו אחר עם הכסף?

מדניצקי: "שקלתי לפתוח תיק השקעות בבית השקעות, אבל בזה אני פחות מבינה. בעיני, בהשקעות כאלה יש הרבה יותר סיכונים, הרבה דברים לא צפויים - יותר מבנדל"ן".

מדניצקי מתגוררת עם שותפה לא הרחק משם, בשכונת גן החשמל; אין לה כוונה לעבור לדירה החדשה והיא חיה בשלום עם העובדה שהיא "שוכרת ומשכירה". לדבריה, "יותר זול לי לגור עם שותפה מאשר לגור לבד ולשלם חשבונות לבד". היא מתכוונת להשכיר את הדירה שרכשה בכ-3,800 שקל לחודש, מחיר המשקף תשואה שנתית של כ-5%.

לפני שרכשה את הדירה, הראה לה סוכן הנדל"ן מתיווך גלבוע מספר נכסים, מרביתם בבניינים ישנים. "לדירה שקניתי בסופו של דבר יש עלות מול תועלת הכי טובה. היא בבניין חדש, ואין הרבה בניינים חדשים בתל אביב. בטח לא במחירים הללו".

מכיוון שזו הדירה הראשונה שמדניצקי רוכשת, היא אינה כפופה להוראת השעה שמעלה את מס הרכישה על דירות להשקעה (מדירה שנייה ומעלה). ומשכנתא, בשיעור 64% בקירוב, שנטלה, יש כמעט לכולם. בכלל, מדניצקי מרגישה שהיא עשתה עסקה טובה, שכן היא רכשה דירת יד שנייה חדשה לגמרי: "למעשה, את כל כאב הראש של קבוצת הרכישה מישהו כבר עשה בשבילי - ואני קניתי מן המוכן".

שינויים בהיקף מכירת דירות
 שינויים בהיקף מכירת דירות