ממשלת אחדות ביוון - מה חושבים על זה המומחים בשוק?

לאחר שהבוקר דווח על הקמת ממשלת אחדות ביוון, מתפנים כלכלנים לנתח את המהלך ■ האם הוא "יציל" את יוון? ואיך (אם בכלל) הוא מסייע לתקיפת המכשול הבא במשבר החוב: איטליה

הבוקר (ב') דווח על תפנית נוספת בפרשיית משבר החוב באירופה ויוון הקטנה והשקועה בחובות. לאחר שעברה הממשלה היוונית בדוחק ביום ו' האחרון הצבעת אי-אמון בפרלמנט, דווח הבוקר ב"ניו-יורק טיימס" כי זו תוחלף בממשלת אחדות יוונית. על פי הדיווח, ראש הממשלה היווני גיאורג פפנדריאו הגיע להסכם עם יריביו הפוליטיים על הקמת הממשלה, אשר בראשה יעמוד ראש ממשלה אחר - קרי, יפרוש מתפקידו.

ממשלת האחדות נחוצה לטובת איתנות פוליטית בעיתות אלה, בהן מעבירה הממשלה מעת לעת צעדי צנע חדשים לאישור - הכוללים הפרטות, קיצוצים בהוצאות ופיטורים של עשרות אלפי עובדים במגזר הציבורי ביוון. צעדים אלה, אשר נתקלים בהתנגדות ציבורית רחבת היקף כמו גם בהתנגדות אופוזיציונית קשה (עד כה), חיוניים עבור יוון כדי לקבל סיוע פיננסי מקרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי - ולהימנע מהכרזה על חדלות פירעון.

ואיך רואים האנליסטים בשוק את המהלך? "אם נסתכל על זה באופן כזה - שיוון מבטיחה למעשה את המשך התמיכה מגוש האירו, אז המהלך חיובי", מסביר סאשה טיחאני (Sacha Tihanyi), אסטרטג ב-Scotia Capital בהונג קונג. "אולם, נדרשת באירופה יציבות פוליטית גם מחוץ ליוון - משהו שעדיין לא קיים".

כאמור, הפרלמנט היווני צריך להעביר בקרוב צעדי צנע חדשים, שיכללו פיטורי עובדים במגזר הציבורי, מה שיקומם את הרחוב היווני ויהיה מבחן קשה עבור הממשלה החדשה. פפנדריאו, שעמד בראש המפלגה הסוציאליסטית השולטת, לא היה יכול להעביר לבדו את הצעדים החדשים על רקע הביקורת נגדו - כולל מתוך מפלגתו.

לפיכך, סבורים מרבית המומחים כי מדובר בתפנית חיובית למדי: "מדובר בהתפתחות חיובית, הנחוצה להישרדות המדינה - ולפיכך התקבלה במהירות", מסבירה דורה באקויאניס (Dora Bakoyannis), לשעבר חברת פרלמנט מטעם המפלגה הדמוקרטית במדינה.

"ממשלת אחדות ביוון תעניק ביטחון לשווקים", מסביר ספירוס אקונומידס (Spyros Economides), פרופ' לכלכלה בלונדון סקול אוף אקונומיקס.

ולא רק הוא סבור שעכשיו, כאשר העניינים ביוון נפתרו, יוכלו המומחים הפיננסים להתמקד בבעיה האמיתית באירופה: איטליה. "עכשיו הפוקוס אולי יעבור לאיטליה, שם ברלוסקוני עומד בלחץ עצום ללכת בעקבותיו של פפנדריאו", מפרש תומאס קוסטרג (Thomas Costerg), כלכלן ב-Chartered Bank.