היסטוריה ומסורת? כסף והיי-טק!

ברצלונה סגרה רשמית את ה"לה-מסאיה" הישן, ובמקומו עברו ילדי האקדמיה לבניין היי-טק עטור זכוכיות וקונסטרוקציית ברזל מחוץ לעיר ■ ביקור בעיר הספורט הסגורה של FC Barcelona

הבניין המפורסם ליד הקאמפ נואו עדיין עומד. מבנה יפהפה עתיק, מצופה לבנים בצבע חום-אדום שניצב שם מאז שנת 1702. תיירים עוברים לידו ועוצרים לכמה שניות. מצטלמים, מנסים לראות אם אולי יצליחו לצוד במבט איזה ילד שעושה את מאתיים המטרים מהבניין המיושן ועד לקאמפ נואו. את מאתיים המטרים האלו מהבניין שזכה לכינוי "לה-מאסיה", האקדמיה של ברצלונה, עשו ב-30 השנים האחרונות ילדים עם שמות כמו ליונל, אנדרס, צ'אבי, ססק, קרלס, פדרו, בוז'אן, ג'רארד, ויקטור, פפ, מיגל, גיז'רמו.

רוב התיירים מעדיפים להיצמד לסיפורים שקראו על האקדמיה המפורסמת עם הבניין העתיק. אבל רובם לא יודעים שאין שום סיכוי שיראו מישהו מהילדים: רק לפני שבועות בודדים סגרה ברצלונה את ה"לה-מאסיה", הוציאה משם את מיטות הילדים, את חדרי הפלייסטיישן, המחשבים, את כיתות הלימוד שבהן בילו ילדי האקדמיה המפורסמת בעולם. הבניין הפך לעוד מבנה משרדים שיעזור להכיל את התאגיד הבירוקרטי-תיירותי FC Barcelona. האקדמיה עברה למתחם האימונים החדש והנוצץ מחוץ לעיר.

ה
 ה

"המאסיה" הישן. נסגר רשמית בחודש שעבר

***

נסיעה ל"לה-מאסיה" החדש של ברצלונה היא בדיוק מה שצריך כדי להבין את הדרך שעשתה ברצלונה ממועדון כדורגל לתופעה העולמית. האוטובוס שנוסע נפרד ממרכז העיר ואחרי קצת פחות מחצי שעה נכנס לעיירה קטנה סנט ז'ואן דספי (30 אלף תושבים). הוא נעצר ליד שלט עצום ממדים שעליו נכתב Ciutat Esportiva Joan Gamper, עיר הספורט החדשה של ברצלונה שנושאת את שמו של ז'ואן גמפר, המייסד של המועדון.

האזור דומה יותר לקריית היי-טק מאשר לאזור האימונים הקודם שהקיף את הקאמפ נואו. השטח הוא עצום, 136 דונם, שעליו יושבות כל מחלקות המועדון. ההליכה הבלתי נגמרת נותנת תחושה שאתה נמצא בעיר קטנה. הנה גורר את עצמו פנימה מתוך הרחוב בחור צעיר מקבוצת ההוקי, שסיים את יום הלימודים "בחוץ" והוא בדרך להעביר את מחצית היום הבא שלו במתחם העצום. אליו יצטרפו בהמשך היום מאות ילדים ממחלקות הכדורגל, כדורסל, כדורגל אולמות, כדוריד, נערים, נערות. חלק מהם נכנסים ויוצאים לאזור הרפואי שבו עוברים כל שחקני המועדון את כל הבדיקות, הטיפולים, לרבות שיקום מפציעות. הכל אין-האוס.

הבניין הבולט ביותר באזור הוא ה"לה-מאסיה" החדש, שהוא ההיפך הגמור ל"לה-מאסיה" המקורי: את בניין הלבנים מחליף בניין זכוכית עם קונסטרוקציית ברזל. בניין מרובע עצום ממדים שמכיל 6,000 מ"ר, הבית החדש של "ילדי ברצלונה", מכיל מקום ל-82 ילדים שמתגוררים באקדמיה. למרות הפאר הרב, ה"ליאו מסים" הבאים של ברצלונה חולקים חדרים בקבוצות של שלושה (הקטנים יותר) או שניים (הגדולים). המחשבה והתכנון כוללים ירידה לפרטים הקטנים ביותר: לפי המועדון, חלק מהחדרים מותאמים לגישה לכיסאות גלגלים עבור שחקנים שייאלצו לבלות באקדמיה בתקופה של התאוששות מפציעה. רק בקומה העליונה האקסקלוסיבית נבנו עוד 40 חדרים שהם חדרי מלון לכל דבר ועניין, לספורטאים בכירים של המועדון שכבר עברו את גיל האקדמיה ורוצים להישאר לנוח או להעביר את הלילה במועדון, והם יקבלו גישה עם מעלית פרטית שתאפשר להם שלא להתחכך בזאטוטים שבאקדמיה. או חדר ציוד ענק בקומה הראשונה שבו משאירים הילדים את בגדי האימון, התיקים והנעליים, על מנת לא לגרור אותם לחדרים ולאפשר להם את מרחב המחייה הדרוש.

"להבדיל מריאל מדריד שמקבלת כסף מהמדינה כל הזמן, וגם קיבלה את הכסף ואת השטח לבנות את העיר הספורטיבית שלה", פותח פרנססקו גסו שמלווה אותנו בסיור במתחם, "מועדון הכדורגל של ברצלונה שילם במו ידיו על בניית העיר הספורטיבית". הבעיות הכלכליות של ברצלונה באמת מנעו ממנה את שיפוץ הקאמפ נואו עליו דיברו במועדון בשנים האחרונות, אבל את המעבר לעיר הספורטיבית הצליחו לעשות בזכות מכירת נדל"ן שהמועדון החזיק בו: המועדון מכר ב-2002 ו-2003 שני שטחים שהיו בבעלותו עבור כ-46 מיליון אירו, והוסיף מקופתו, על-פי הערכות, עוד כ-22 מיליון אירו כדי להשלים את הבנייה.

מלבד מבני אימונים המתואמים לכל סוגי הקבוצות המתאמנות (אולמות כדורסל, כדוריד, הוקי), המתחם זרוע בכ-20 מגרשי כדורגל סינתטיים, שני מגרשי דשא "רגילים" כולל אחד המשמש כאצטדיון קטן עם עמדת שידור שעליו משחקת קבוצת הנוער (המשחקים יצולמו וישודרו מאוחר יותר ב-Barca TV - ערוץ הטלוויזיה של המועדון). במהלך הסיור ניתן להבחין בתותחים המוצבים בגובה שני מטרים מהקרקע ומפוזרים לצדי המגרשים הסינתטיים. אלו מופעלים באופן ממוחשב להשקיית המגרשים: ברגע שהלחות במגרש יורדת מתחת לרמה שנקבעה מראש, התותחים מופעלים באופן אוטומטי ומשקים את המגרשים על מנת למנוע פציעות של שחקנים שעלולות להיגרם מנפילה על משטח סינתטי יבש.

בסוף השבוע הופך המתחם השקט למקום שאליו נוהרים אלפי אנשים החל משעות הבוקר. לא לביקורים, אלא למקום שמארח את המשחקים של המועדון מכלל המחלקות. על הלוח בכניסה לעיר הספורטיבית ממוקמים שני לוחות גדולים: אחד כחול המכיל את לו"ז המשחקים ה"חשוב יותר", כלומר של כל קבוצות הכדורגל - 12 משחקים כאלו היו באותו סופשבוע, החל מ-10:00 בשבת בבוקר במשחק של קבוצת הנערות FC Barcelona נגד קבוצת הנערות של קבוצת סנט גבריאל ששובץ למגרש "קאמפ נואו מס' 9" (שמות המגרשים כולם הם קאמפ נואו); ועד למשחקים של FC Barcelona D מול קבוצת אספניוליסטה מליגת ה-F7. על הלוח השני מוגדר הלו"ז של "כל היתר" - משחקים של קבוצת הנוער בכדורסל ביום שישי בבוקר, וגם משחק של קבוצת הכדוריד FC Barcelona A. בסך הכל נערכו באותו סופשבוע לא פחות מ-19 משחקים ב"עיר הספורטיבית" שבהם היו מעורבות 19 קבוצות שונות של מועדון FC Barcelona.

מבט חיצוני על מתקן האימונים החדש של ברצלונה / צלם: רויטרס
 מבט חיצוני על מתקן האימונים החדש של ברצלונה / צלם: רויטרס

"המאסיה" החדש. היי-טק

***

וישנו גם אזור אחד סגור ומסוגר. ממש בכניסה לעיר הספורטיבית מצד שמאל. אזור הנמצא מחוץ לתחום. המתחם של הקבוצה הבוגרת FC Barcelona. מתחם סגור ובו מגרש כדורגל, חדרי מנוחה, חדרי טיפולים, פסיליטיז. המקום בו, לפי דיווחים, מעביר פפ גווארדיולה כ-15 שעות ביממה בצפייה בקלטות וביצירת סודות הטיקי-טאקה. חמש מאות מטר בסך הכל מפרידים בין המתחם הסגור והמסוגר לבין ה"לה-מאסיה". חמש מאות מטר שהרוב המכריע מאותם 82 ילדים שמתגוררים באקדמיה לא יצליחו לעשות לעולם.