גם איטליה לא תיפול

נא להכיר: הנחת עבודה שלא אכזבה בשלוש השנים שחלפו ותקפה גם לשלוש השנים הבאות

כזה הוא דור המשקיעים שחווה על בשרו את ספטמבר 2008, כולנו נגועים בתסמיני פוסט-טראומה קלאסיים המתעוררים בכל פעם שנדמה שגוף גדול ניצב על סף תהום. ובכל זאת, משקיע שפעל תחת הנחת עבודה לפיה לא תהיה עוד התמוטטות של גופים "גדולים מכדי ליפול", רק הוא הצליח להניב רווחיות משמעותית בסיכומן של שלוש השנים שחלפו מאז.

קיפאון הכלכלה הגלובאלית בימים שאחרי ליהמן ברדרס הוכיח לכל מקבלי ההחלטות שיותר זול לחלץ. אם לא ימנעו חדלות פירעונו של תאגיד גדול או מדינה, בכל מחיר, יאלצו להתמודד עם נזקים שהשיקום שלהם יגזול משאבים כבדים הרבה יותר מעלות החילוץ. מאירועי 2008 למדו הקברניטים כי הרפלקס הטבעי של המשקיעים, המעסיקים והצרכנים במקרה של אירוע קריסה, מביא לתגובה לא רציונאלית המעצימה את הרס הכלכלה.

מאורעות החודשים האחרונים הצליחו לערער שוב את ההנחה החשובה הזו, כשהנשיא האמריקאי משותק ע"י הרפובליקנים וכשהחולה היווני מפרפר בין חיים למוות ומאיים להדביק חברות אחרות באיחוד. זיכרונות הטראומה הכו בנו שוב הקיץ והשווקים צללו בתגובה.

בנקודת הזמן הזו וברקע לדרמה המתחוללת באירופה, יש לבחון האם מוטב להוסיף ולשים מבטחנו בנחישותם של המנהיגים או שמא הגיעה השעה להיערך לתרחיש האימים.

הפרה רוצה להניק

סאגת משאל העם בעניין תוכנית החילוץ שכבר אושרה ליוון הציגה מציאות מעוותת לפיה הפרה כל כך רוצה להניק, יותר משרוצה העגל לינוק. ההקרבה הנדרשת מצדם של היוונים לנוכח תוכנית החילוץ הביאה את ראש הממשלה להטיל ספק בכדאיות המהלך, בדומה לחולה סופני המבקש להשתחרר ממכשירי ההחייאה כדי להקל את סבלו.

הלחץ שהפעילו מנהיגי האיחוד לביטול רעיון משאל העם תוך הטלת איום של הדחה מגוש היורו, מעיד על נחישותם של מקבלי ההחלטות למנוע בכל דרך אפשרית מאורע מכונן שעלול להצית אפקט דומינו.

הכרזת התוכנית להגדלת קרן החילוץ והסיוע לבנקים כנגד התספורת היוונית, גם אם פרטי התוכנית וזהות המשקיעים בקרן עדיין לא ברורה, מעידה יותר מכל על אחדות שורות בהנהגת הגוש. אחדות זו תעמוד לזכותם של המנהיגים גם אם תידרש בעתיד הגדלה נוספת של קרן החילוץ לנוכח הקושי במחזור החוב של איטליה וספרד.

גל העליות בשווקים באוקטובר הוצת בעקבות חזרת האמון ביכולתה של ההנהגה האירופית להעביר החלטות כבדות משקל. הגברת האמון נדרשת גם מצידו השני של האוקיינוס, וסנונית ראשונה המבשרת על איחוד שורות בהנהגה האמריקאית עשתה דרכה אל חלוננו.

עפ"י הפרסומים, הושג השבוע הסכם חשוב בין שתי המפלגות לצמצום הגרעון האמריקאי בהיקף של 4 טריליון דולר בעשור הקרוב. צניחת המדדים בימים הראשונים של חודש אוגוסט השנה הגיעה ברקע להתכתשות הצדדים בסוגיית תקרת החוב. הפשרת השיתוק השלטוני עשויה לאותת למשקיעים שיש על מי לסמוך בוושינגטון.

גדולים מכדי ליפול

ועידת G20 ננעלה בסוף השבוע בנימה שלילית, כשלא ניתן היה לקדם את חילוץ יוון לנוכח סוגיית משאל העם. אולם החלטה חשובה מאין כמוה התקבלה, כש-29 בנקים הוגדרו בוועידה כ"גדולים מכדי ליפול". ההחלטה אומנם תפגע ברווחיות הבנקים הללו עד שיעמדו בדרישות הרגולטור החדשות בשנת 2016, אך עצם הכרתם ברשימה מעניקה להם למעשה חסינות ממקרה של חדלות פירעון.

התנהגות הקברניטים מאז ספטמבר 2008 מוכיחה לנו מעבר לכל ספק שתרחיש ליהמן ברדרס לא יחזור על עצמו גם בשנים הקרובות. רק מי שינקה ממסגרת השיקולים את האפשרות הקטסטרופאלית של קריסת מדינה או תאגיד פיננסי גדול, יוכל ליהנות בפרותיה של ההתאוששות הכלכלית לכשתבוא. זה הזמן להוציא את "תרחיש ליהמן" מהלקסיקון.

האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד