היכונו לפתיחת עונת הסקי: המדריך המלא עם כל מה שהתחדש

וגם: איך משפיע המשבר הכלכלי באירופה ואיך עוזרת העובדה שחנוכה וכריסמס נחגגים השנה במקביל?

ב-26 בנובמבר, עם הרבה רעש וצלצולים ובהשתתפות להקת הרוק השבדית רוקסט (שהופיעה לפני שבועות אחדים גם בארץ), תיפתח עונת הגלישה באתר הסקי Ischgl באוסטריה. אישגל הוא אמנם כפר קטן בטירול האוסטרי, אך הפופולריות של אתר הסקי שלו נוסקת בשנים האחרונות, וחגיגות הפתיחה בו מסמנות את פתיחתה הרשמית של עונת הסקי באתרים המובילים במערב אירופה.

העונה תיפתח בצלו של המשבר הכלכלי באירופה, אך באתרי הסקי משדרים אופטימיות וצופים יציבות במספרם של תיירי הסקי גם השנה. לישראלים יש השנה סיבה נוספת למסיבה, והיא שחנוכה וכריסמס יוצאים השנה באותם התאריכים, מה שעשוי להניע משפחות ישראליות לצאת לחופשת סקי משפחתית בחנוכה וליהנות בתוך כך גם מאווירת החג באירופה המושלגת.

על-פי נתונים בחברות מקומיות המתמחות בנושא, כ-35 אלף ישראלים יצאו השנה לחופשות סקי באירופה. "המחאה החברתית וצלו של המשבר הכלכלי ידרבנו גולשים מושבעים להסתפק במלון צנוע יותר ולוותר על קניית חליפת סקי חדשה, למשל, אך הם לא יוותרו על חופשת הסקי השנתית", אומר רונן כ"ץ, מנכ"ל חברת SkiDeal. "אם בשנה שעברה רכשו חבילות סקי ב-1,300-1,450 אירו לשבוע, השנה רוכשים חבילות במחירים הנעים בין 1,200 ל-1,300 אירו".

לדברי איציק פנסו, מנכ"ל חברת פלאנטו, הגולש הישראלי יוציא השנה בין כ-900 אירו על חופשת סקי במזרח אירופה לכ-3,000 אירו במלון בוטיק באחד מאתרי הסקי היוקרתיים במערבה.

אתרים חדשים

בין אתרי הסקי המוצעים השנה לראשונה לקהל הישראלי אפשר למנות את Sestriere ממערב לטורינו, שמסלולי הגלישה שבו זכו לכינוי La Via Lattea (שביל החלב). בזכות תנאי הגלישה הטובים באתר נערכות בו תחרויות בינלאומיות, אך כפר הנופש שהוקם בצמוד אליו אינו מזכיר את הכפרים הציוריים שחובבי השלג עשויים לדמיין.

אנדורה היא יעד שזכה לתאוצה משמעותית בשנתיים האחרונות. ממשלת הנסיכות הובילה סדרה של שינויים משמעותיים ושל שיפורים באתרי הסקי. גראנד ולירה (Grand Valira) הוא אחד מהם: חמישה אתרי סקי שחוברו לאתר אחד, ובו מאתיים קילומטרים של מסלולי גלישה.

גראנד ולירה מבקש להידמות למודל הצרפתי, אך מציע מחירים זולים יותר. בצד הביקורת נציין שאין הרבה דרמה בנופים מסביב לאתר, והוא אינו מצטיין באווירה מיוחדת.

חובבי אתגרים עשויים לגלות עניין ב-Valmorel, אתר צרפתי קטן יחסית המשווק השנה לראשונה בישראל על-ידי חברת שלי טורס. האתר מציע מגוון של מסלולים שחורים ומסלולי off piste, ובשנים האחרונות אף פועל בו מועדון מרשת קלאב מד.

בולגריה: משתדרגת

עוד להיט של השנים האחרונות הוא אתר בורובץ (Borovets) בבולגריה, בעיקר בגלל המחיר: חבילות "הכול כלול", לדוגמה, מוצעות השנה במחירים המתחילים ב-800 אירו לאדם בחדר זוגי, וכוללות טיסה, שבעה לילות במלון בדרגת ארבעה כוכבים (על בסיס חצי פנסיון), שישה ימי סקי פס ושיעורי סקי.

לדברי ירון אוחנה, מנכ"ל פינגווין שירותי תיירות, "בולגריה שינתה את מפת שוק הסקי בישראל", ולדעתו היא מובילה ללא מתחרים את שוק הסקי הישראלי לסטודנטים, לצעירים ולמשפחות". אוחנה מאמין שזה לא רק בגלל המחיר הזול, אלא גם ובעיקר בגלל התמורה לאגרה: "בולגריה היא אחת המדינות המתפתחות בתיירות החורף. היא הוכיחה השקעה אמיתית בפיתוח אתרי סקי ובהתאמת הרמה במלונות ובאתרים לזו שבאתרי הסקי המערביים. באתר הסקי בנסקו (Bansko), שנמצא בחלקו בבעלות אוסטרית, הושקעו יותר מ-100 מיליון אירו. בזכות ההשקעה אירח האתר הזה ארבע אליפויות עולם בחמש שנים האחרונות".

המחירים הנמוכים יחסית אפשרו להרבה ישראלים להצטרף למעגל הגולשים, גם כאלה שלא יכלו להרשות את זה לעצמם בעבר, ולא מפתיע לגלות שבנסקו הוא אחד הכוכבים ברשימת האתרים הזולים, לצד בורובץ.

באנסקו (Bansko): העיירה באנסקו שוכנת בגובה של 925 מטרים לרגלי הר Pirin, וגובהו של אתר הסקי שמעליה נע בין אלפיים ל-2,600 מטרים. בעקבות השדרוג שעבר הוא נחשב למשוכלל במדינה. העיירה עצמה מזמנת שילוב של ישן מול חדש, ומרכזה אף נכלל ברשימת אתרי מורשת של אונסק"ו.

בורובץ (Borovets): אתר הסקי הוותיק ביותר בבולגריה. שוכן בגובה של 1,350 מטרים על צלעותיו הצפוניים של רכס Musala, במזרחם של הרי Rila. הפסגות הגבוהות ברכס מתנשאות לגובה 2,600 מטרים, המסלולים הנחשבים ביותר ממוקמים סביב מרכז Qstrebec, ובית הספר לגלישה נחשב לאחד הטובים בבולגריה. האתר כולו מוקף ביערות יפים של עצי מחט, האוויר בו נעים ורענן, ובקרבת מקום שוכן מנזר רילה המפורסם, הנחשב למנזר היפה ביותר בבולגריה, ונמצא ברשימת אתרי מורשת עולמיים של ארגון אונסק"ו. ארבע קומות של מרפסות וכיפות, כשגולת הכותרת היא ציורי הקיר הצבעוניים והמרשימים שבו. שווה לקחת פסק זמן מהסקי ולבקר במקום.

אוסטריה: מתפננת

מאיירהופן (Mayrhofen): אתר שנמצא במרחק כשעת נסיעה מעיר הבירה של טירול, אינסברוק. הישראלים אוהבים את מאיירהופן, המהווה חלק ממרחב הגלישה הגדול Zillertaler, המורכב מחמישה מרכזי סקי שאפשר לנסוע ביניהם בתחבורה ציבורית נוחה ולרכוש סקי פס (Zillertaller Superskipass) למתחם כולו. הבעיה העיקרית היא בתורים הארוכים המשתרכים בבוקר לגונדולה (מעלית הסקי) העולה מן העיירה מיירהופן לאתר, ובכך שהאתרים אינם מקושרים זה לזה במעליות. על הקושי הזה מחפות אפשרויות הבילוי בעיירה והאווירה התוססת שהיא משרה.

צל אם זה(Zell am See) : עיירה יפהפייה במרחק של כשעה מזלצבורג, עירו של מוצרט ויעד נהדר ליום טיול ולהתרעננות מהסקי. צל אם זה שוכנת כנרמז משמה על גדת אגם אלפיני, המשמש גם כאתר ספורט אקסטרימי. בין היתר אפשר לנסוע על מימיו הקפואים בטרקטורוני באגי, או לגלוש עליו עם סנובורד כשאתם מחוברים למצנח (Snow Kitting).

בשנים האחרונות התרבו בה הברים, הדיסקוטקים והמועדונים, ויש שפע של להקות מקומיות ודי-ג'יי. בר באום ((Baum Bar, הנמצא בעיירה הסמוכה Kaprun, מציע את רחבת הריקודים הגדולה בסביבה. הוא מתמלא לקראת חצות, והאקשן נמשך כמקובל באוסטריה עד הבוקר.

סנט אנטון אם ארלברג (St. Anton am Arlberg): העיירה אינה ציורית כעיירות אוסטריות אחרות, אך אתר הסקי שלה נחשב לאחד הטובים בעולם, ומהווה מוקד משיכה לצעירים ולמקצוענים שיכורי אדרנלין. בכמה מהמסלולים אפשר לגלוש בכיף בין עצים, אך בשל התדירות הגבוהה יחסית של מפולות שלגים באתר נדרשת מידה ראויה של זהירות. מי שלא די לו בגלישה, מוזמן לקחת חלק בפעילויות הספורטיביות המוצעות, מטיפוס קירות ועד סקווש.

זולדן Solden: אתר המשתבח בכמה מהמדרונות התלולים ביותר באוסטריה. גובהן של שלוש מפסגותיו - שזכו לשם Big 3 - עולה על 3,000 מטרים, וניתן להגיע אליהן במעליות הסקי של האתר. הקרחונים בשלוש הפסגות הללו מבטיחים אפשרויות גלישה גם במקרה שבו מצב השלג על המדרונות אינו מספק את הסחורה, ופסגת Gaislachkog קורצת במיוחד לשוחרי off piste. במתחם פזורות 25 בקתות הרים השוקקות לעת ערב ומציעות אוכל, שתייה והרבה הזדמנויות להיכרויות.

איטליה: מפנקת

אתרי הסקי באיטליה מעניקים לישראלים את האווירה האיטלקית שהם כל-כך אוהבים, השפה, האוכל, ואת האופי האיטלקי שדומה קצת לאופי הישראלי. אתרי הסקי מפותחים, אבל מגוון אפשרויות הבילוי מעטות יותר לעומת אתרי הסקי באוסטריה.

סלה-רונדה Sella Ronda: אתר הסקי הוא חלק מאזור סקי ענק שנקרא דולומיטי סופר סקי. מדובר במרחב המאגד בתוכו 12 עמקים ואתרי סקי שונים, כרטיס הסקי פס של מרחב דולומיטי מקנה גישה אל מעל מ-1,200 קילומטרים של מסלולי סקי. לגולשים מוצע מגוון מסלולים בשפע, לכל הרמות, בכל הסגנונות כולל גלישת*off-pist,*free-ride, קרוס קנטרי סנופארקדsnowpark , מסלולי הליכה בנעלי שלג, החלקה על קרח ועוד.

אזור הדולומיטים אהוד מאוד על תיירים ישראלים לא רק בקיץ, ורבים נשבעים שנופי החורף שלו הם מן היפים באירופה. מתחם הסקי הענקי סלה-רונדה שוכן ברכס הרים יפהפה ומשונן בלב הדולומיטים, והוא משופע באתרי גלישה הממוקמים סביב עיירות נעימות כמו Val di Fassa, Arabba ו-Selva Val Gardena. המתחם ידידותי במיוחד לילדים (ראו מסגרת), ועם כרטיס Dolomiti Superski אפשר לגלוש בו במסלולים שאורכם הכולל 1,220 קילומטרים.

צרפת: מפעל יעיל ומשומן

בניגוד לאוסטריה, לשווייץ ואיטליה, שבהן אתרי הסקי ממוקמים לרוב סביב עיירות ציוריות, אתרי הסקי בצרפת נבנו ברובם למטרות גלישה נטו. הם מתפקדים כמפעל יעיל ומשומן, מציעים תנאי גלישה משובחים, וברבים מהם אפשר להתחיל לגלוש כמעט ברגע שבו מוציאים את קצה המגלש מפתח המלון. כפיצוי על הנוף שמזכיר לעתים מדבר שלג, הארכיטקטורה חסרת ההשראה וחוסר מקומות בילוי, השקיעו הצרפתים בפיתוח חנויות מפונפנות ובאופנת בגדי סקי.

לה פלאן ((La Plagne: מעלית הסקי הענקית Vanoise Express מחברת את אתר לה פלאן לאתר Les Arcs ויוצרת את מרחב הסקי הענקי המכונה Paradiski. זוהי מעלית הסקי הקומתיים היחידה בעולם, והיא בעלת קיבולת של כמאתיים גולשים, עובדה משמחת שמוסיפה עוד נקודות לאתר היעיל והמצוין הזה, הנחשב גם לידידותי למתחילים ולילדים. רוב מסלולי הגלישה נמצאים בגובה של מעל אלפיים מטרים עם סיכויים טובים לשלג במשך רוב העונה. מראש קרחון Bellecote הנוף מרשים מאוד, אך חסרה אווירה אלפינית אמיתית של כפרים ושל עצים.

סנט פואי טארנטה :Sainte-Foy Tarentaise על האתר הזה אומרים שהוא הסוד השמור של האלפים הצרפתיים. למרות קרבתו היחסית למגה אתרים כמו Tigne, Les Arcs ואחרים, הוא רחוק מאוד מהבאזז המאפיין אותם, הנופים בו בתוליים יותר והאווירה כפרית וביתית. מספרים שמדריכי הסקי מהאתרים הגדולים מתגנבים אליו כדי לגלוש בשקט. הוא ממוקם מעל הכפר סיינט פואי ומציע מסלולי off piste מן הטובים שיש, פרירייד (freeride, גלישה על שלג שאינו מהודק, מחוץ למסלולים), ויש בו אטרקציות כמו טיולי סנואושואינג והלי-סקי (סקי עם הליקופטר שמנחית אותך על הפסגות הגבוהות).

לה טרואה ואלה :Les Trois Valleesעם 600 קילומטרים של מדרונות ורשת מסלולים המחוברים ביניהם במעליות, לה טרואה ואלה (שלושת העמקים) הוא אחד ממתחמי הסקי הגדולים בעולם. בקלאב מד חיברו את העניין הגובר של התייר הישראלי בסקי לחיבתו הידועה לחופשה מסוג "הכול כלול", והם מציעים חבילת סקי ב-Meribel, אחת מארבע העיירות שקמו במתחם. חופשת הסקי במועדון מריבל מתאימה לזוגות ומזמנת אפרה-סקי טוב. גם הקלאב מד באתר Chervinia באיטליה זוכה בשנים האחרונות לפופולריות אצל ישראלים.

פתיחת העונה

הפתיחה הרשמית של עונת הסקי ברבים מהאתרים היא בשבוע הראשון של דצמבר, אבל בחלק לא קטן מהאתרים (ואל טורן, שאמוני, אישגל, צל אם זה ועוד) האקשן מתחיל כבר בשבועיים האחרונים של נובמבר, אם מצב השלג מאפשר זאת. כמו שזה נראה עכשיו, הוא יאפשר, שכן מחלק מהאתרים כבר נמסר שהם זכו במנת שלג משמעותית יחסית לעונה.

לעדכונים למצב השלג באתרים שונים בעולם: www.myslopes.com

אתר (מ)שווה

ההיצע בתחום נופש הסקי בישראל כבר גדול מספיק כדי להצדיק אתר אינטרנט כמו SkiBid, שמתמחה בסקי בעברית, ושיש בו מאגר נתונים גדול ועדכני לגבי אתרי סקי בעולם. הגימיק הוא מערכת השוואת נתונים, שבה כל אחד יכול לבנות לעצמו את החופשה המועדפת (לפי רמת גלישה, ארץ מועדפת, מחיר ועוד). בנוסף יש כתבות, עדכוני מזג אוויר, בתי מלון מומלצים, אתרי נופש כשרים לאוכלוסייה הדתית ועוד. לדברי המפעילים, המידע אובייקטיבי לחלוטין. אינטרנט: http://www.skibid.co.il/

גולשים, הדור הבא

כבר לא משאירים את הילדים אצל סבא וסבתא

בשנים האחרונות יותר ויותר משפחות - כרבע מכלל אוכלוסיית הגולשים - יוצאים לגלוש יחד. ירון אוחנה, מדריך סקי ומנכ"ל פינגווין שירותי תיירות, אומר שאם עד לפני חמש שנים הרוב הגדול של גולשי הסקי היו מבוגרים, בשנים האחרונות יותר ויותר הורים מצרפים את הילדים לחופשות הלבנות. בין הסיבות לכך הוא מונה את השיפור במצב הכלכלי במדינה, לפחות בקרב שכבות מסוימות בציבור, את העלייה בפופולריות של הסקי, את כניסתם של סיטונאים רבים לענף, ובעיקר את ריבוי יעדי ספורט החורף בבולגריה ובאנדורה, המציעים חופשות סקי איכותיות בתקציב נוח יחסית.

הצטרפותם של הילדים למעגל הנופשים והגולשים נותנת מיד אותותיה במודלים תיירותיים חדשים. אוחנה מספר שהחברה שלו מוציאה כבר שנים אחדות קבוצות סקי למשפחות בחגים שבהם יש חופשות מבתי הספר (חנוכה, פורים ופסח). את הקבוצות מלווים מדריכי סקי ישראלים, וצוות הבידור הישראלי נותן פייט לחג המולד ולשאר חגי הערלים בשילוב נושאים ומוטיבים של חגי ישראל: הדלקת נרות, שירי חנוכה, תחרות תחפושות בפורים ועוד. ניתן לראות את המגמה גם אצל חברות תיירות אחדות, המשווקות אתרים מסוימים כידידותיים יותר לילדים, כמו סלבה ואל גרדנה, שבהם מוצע שפע של פעילויות לילדים מכל הגילים (גם כאלה שאינם גולשים), משירותי שמרטפות דרך גני משחקים ועד משטחי החלקה על קרח, טיולי הליכה בשלג בנעלי שלג מיוחדות (סנואושואינג snowshoeing), קירות טיפוס באולם מקורה ומבחר גדול של בתי ספר לסקי.

בבתי הארחה (Chalet) כמו Waldeck, Marta ו-Wiesenheim שבאתר עומדים לרשות הטף פעוטונים ו"מועדוני חברים" לילדים בלבד. למשפחות המעוניינות לשנות לגמרי אווירה, ולהתנתק דווקא מהקבוצתיות הישראלית, אתר Morillon שבחבל Grand Massif בצרפת פופולרי במיוחד בקרב משפחות צרפתיות, ואף הוכתר בתואר Famille Plus על-ידי ממשלת צרפת. האתר ידידותי אפילו לתינוקות, ועד ילדים בני 10, יש בו "כפר ילדים", מזחלות רתומות לכלבים, משטח החלקה על קרח, המדרונות מוארים בלילה בפנסים ויש ממנו גישה נוחה לאתר הסמוך Flaine.

איגוד מדריכי הסקי והסנובורד בישראל מארגן מדי שנה קבוצות גלישה לאתרים שונים באירופה, ומציע הדרכה גם למשפחות עם ילדים. "היתרון הגדול שלנו לילדים הוא ההדרכה בעברית", אומר יו"ר האיגוד, תומר שולמן. "בנוסף לאתרים כמו מאיירהופן באוסטריה וסלה רונדה באיטליה, הפופולריים בקרב משפחות ישראליות, השנה נצא גם לאתר בנסקו בבולגריה ולגרנד ואלירה באנדורה, וכך נוכל גם להוזיל מחירים". למרות המחיר ההתחלתי הגבוה, חופשת סקי עם ילדים בסגנון הכול כלול (בכלל זה כיתות סקי, מיני קלאב והפעלות לטף מהבוקר עד הערב) באחד ממועדוני רשת קלאב מד או ואלטור (Valtur) עשויה להשתלם בסופו של חשבון. האתרים שבהם פועלים מועדוני קלאב מד המומלצים לילדים הם Avoriaz, La Plagne או Les deux Alpes בצרפת.

בהליך מקוצר

סקי לעסוקים: חבילה לסוף שבוע

מגמה חדשה שמתפתחת השנה היא חופשות סקי מקוצרות של ארבעה ימים בסוף השבוע, בטיסות שיוצאות לרוב בימי חמישי אחר הצהרים וחוזרות בראשון בלילה. "החבילות האלה מתאימות לאנשים עובדים ולאנשי עסקים, שבמחיר חופשה של יום וחצי יכולים ליהנות משלושה ימי גלישה", אומר רונן כ"ץ, מנכ"ל חברת סקי דיל. "החופשות הקצרות משמשות גם כחימום לגולשים היוצאים לסקי פעמיים בשנה, ורוצים לחלץ עצמות כמה שבועות או כמה חודשים לפני חופשת הסקי השנתית הרצינית והאתגרית יותר. מחירה של חופשת סוף שבוע נע סביב 3,500 שקלים, בעוד מחיר חופשת סקי אופיינית לשבוע נע בין 4,500 ל-8,000 שקלים. הסידור הזה מתאים בעיקר לגולשים מיומנים. לגולשים בינוניים לוקח בערך יומיים להיכנס לקצב, ורק ביום השלישי או הרביעי הם מתחילים ליהנות ממש מהגלישה. למתחילים גמורים האופציה לא מומלצת, כי אי-אפשר ללמוד את הבסיס בשלושה ימים, והתסכול יהיה גדול מההנאה.

ולמי שרוצה להתפנק באמת

במלון Cheval Blanc בקורשוול, צרפת, גם יחממו לך את המגפיים

מי שרוצה לקחת את חוויית הסקי שלו הכי רחוק שאפשר מבחינת הפינוק והכי גבוה שאפשר מבחינת המחיר, שישים פעמיו אל מלון Cheval Blanc באתר הסקי היוקרתי לכשעצמו קורשוול (Courchevel) שבצרפת. האתר נמצא במחוז סבואה (Savoie), על רכס האלפים הצרפתיים, ובתחומו נמצא הריכוז הגדול ביותר של אתרי סקי. גם השכנים של קורשוול ידועים ומוכרים: ואלדיזר, טין, לז-ארק, לה-פלאן, מריבל, לה מנוייר, ואל תורן ועוד רבים וטובים.

השבאל בלאנק (מילולית: הסוס הלבן) פעיל אך ורק בעונת הסקי, ויש בו 34 חדרים, שמעוצבים בפאר אלגנטי, כזה שסולד מהפגנת עושר וולגרית של כסף חדש. לכל אחת מהסוויטות יש לא רק נוף לאלפים, אלא גם ספא, בריכה וחמאם פרטיים, כך שאין צורך לחשוש שמישהו יראה אותך בחלוק ובכפכפים. יש שני חדרי אמבטיה - שלו ושלה, וחדרי ארונות והלבשה בסטנדרט שיכול לספק גם את אמלדה מרקוס ואת פמלייתה, וכך גם פריטי העיצוב, הריהוט והאוכל.

המלון מתהדר בכך שהוא מספק חוויה ייחודית לאנשים שכבר ראו הכול, חוו הכול ורגילים לשירות הטוב ביותר שיש. מטבע הדברים אלה מצפים לתמורה מלאה בעד האגרה, שגם היא רחוקה מלהיות עממית - יותר מ-1,000 אירו ללילה (רק בעבור המלון, לא כולל שימוש באתר הסקי). ז'אן-פיליפ לז'יה, מנהל השיווק של המלון שהתארח בארץ בשבוע שעבר, מספר ששהות ממוצעת במלון היא בסביבות שישה-שבעה לילות - כלומר, בסדר גודל של כ-7,000 אירו ויותר. לדבריו רבים משאירים שם סכומים גדולים בהרבה. כן, בהחלט יש גם אורחים מישראל, הוא מעיד. לא אחד ולא שניים.

כדי לספק להם שירות ראוי, מעסיק המלון יותר מ-120 עובדים, ומקפיד על יחס של כארבעה אנשי צוות לכל חדר. מובן שאין באמת צורך (או מספיק עבודה) ל-120 עובדים במקום כה קטן. תפקידם העיקרי הוא לדאוג לכך שאנשים שרגילים שרצונם ייעשה ללא דיחוי, לא יחכו אפילו רגע אחר מיותר, גם אם מתחשק להם חביתה עם כמהין באמצע הלילה. ומה משמעותם של כל אלה במונחי סקי? זה אומר, למשל, שזוג מגפיים מחוממים ממתין לך בכניסה כשאתה יורד לגלוש. או שמסלול הגלישה מתחיל כבר בפתח המלון, ואין צורך להיסחב עם הציוד כאחד העם.

כל אורח מתבקש למלא שאלון מפורט שבו כחמישה עמודים על העדפותיו ועל משאלותיו, והצוות לומד אותו בשקדנות. הרעיון הוא להזין את כל אלה למאגר נתונים, וכשתתארח בפעם הבאה בסניף של שבאל בלאנק, באבו דאבי או במלדיביים, למשל, הצוות שם כבר ידע באיזו דרגת רכות אתה מעדיף את הכרית ואת העובדה שאתה אוהב חביתת כמהין באמצע הלילה. ואם ויקיליקס עולה על מאגר הנתונים הזה, היכונו לשערוריה הפוליטית הבאה.

אינטרנט: http://chevalblanc.com