הנרי דוד ואפרת בן-צור, כוכבי "יונה ונער", מדברים

השחקנים אפרת בן-צור והנרי דוד, המככבים במחזה "יונה ונער" - עיבוד בימתי לספרו של מאיר שלו, מספרים בראיון ל"גלובס" על אהבה שפורחת על רקע המפעל הציוני

"לא אכחיש שהיו לי חששות. ידוע שכאשר יבגני אריה מעבד ספר לבמה הוא לא מהסס לבצע שינויים מפליגים, אבל אחרי שצפיתי בהצגה הייתי מרוצה מאוד", אומר הסופר מאיר שלו על "יונה ונער", העיבוד הטרי של הדרמטורג רועי חן והבמאי יבגני אריה לרב-המכר פרי עטו.

"הוא שימר את הפיוטיות של הטקסט המקורי, ואפילו יצר תמונות שלא נכללו בספר ובעיניי היו נהדרות. האם זה אומר שבעתיד הקרוב אאפשר עיבוד של ספרים נוספים שלי למחזות? אין לדעת, שיציעו לי".

המחזה המושקע מועלה בתיאטרון גשר עם צוות של 17 שחקנים, מגובה (כמקובל בהפקות בבימויו של אריה) בחלל נרחב מעוצב ומואר לעילא, כאשר סדינים לבנים המוסטים הלוך ושוב לרוחבה של הבמה מעניקים תחושה של חלום סוריאליסטי או לחילופין אגדת ילדים. כמו בספרו של שלו, גם בגרסת הבמה מחולק "יונה ונער" לשני סיפורים נפרדים לכאורה, ורק בסוף מתגלה הקשר ביניהם.

חלקו הראשון מוקדש לבני הזוג המכונים "התינוק" ו"הילדה". הנרי דוד ואפרת בן צור הם ילד חולמני בן קיבוץ וילדה רומנטיקנית מתל-אביב, הנפגשים בעקבות אהבתם המשותפת ליונים וגורלותיהם נקשרים לנצח. הימים הם ימי טרום קום המדינה, ארגון ההגנה משתמש ביוני דואר להעברת מסרים סודיים מתחת לאפו של השלטון הבריטי, ואחרי קום המדינה מתגייסים השניים כיונאים למאמץ המלחמתי המוביל אותם לשדות הקרב המדממים של מלחמת השחרור ולסיום הטרגי של אהבתם הגדולה.

בחלק השני מתאר מדריך טיולים שנישואיו עלו על שרטון (גלעד קלטר) את פרידתם של הוריו, מותה של אמו ומחלת השיטיון של אביו המתוודה בפניו כי האם אהבה כל חייה גבר אחר. אפרת בן צור, בהופעה וירטואוזית, מגלמת את הדמות הנשית הראשית מילדות ועד זקנה.

"זו הפעם הראשונה שבה אני מגלמת זקנה על הבמה", היא אומרת, "אלמנט הזמן החולף, והשינויים הפיזיים שהשחקנים נדרשו לאמץ בהתאם לשנים החולפות, היה אחד המרכזיים בתהליך החזרות ובתחילת העבודה גם חששתי ממנו מאוד. עדיין, מבחינתי, סיפור האהבה הוא הציר המרכזי. קראתי כמה פעמים את הספר של מאיר שלו, הכתוב בשפה פיוטית שלעיתים היא שירה לכל דבר, ומצאתי טוהר וכמיהה לרגש בסיסי ותמים העומד בניגוד מוחלט לאירועים ההיסטוריים המהווים רקע לאהבה הפורחת".

הגשמת חלום

"אני ואפי לא 'מתיילדים' על הבמה", מוסיף הנרי דוד. "יבגני אריה מיומן מאוד בהכוונת שחקנים למקומות הנכונים תוך שמירה על מקסימום ניקיון. הסצנות שהוא יצר סביבנו עשו את רוב העבודה, ולכן מעבר השנים והפיכת התינוק מילד לנער בוגר מרגיש לי טבעי לחלוטין. תיאטרון גשר הוא המקום שבו נחשפתי לראשונה לאהבת הבמה בפרט והמשחק בכלל (דוד הוא בנה של שחקנית גשר הוותיקה רות חילובסקי, ט.פ), ואני אסיר תודה ליבגני שהעניק לי הזדמנות כזו".

- הכרת את הספר של מאיר שלו?

"קראתי אותו במלואו לראשונה בתחילת החזרות, ואני מודה שאחת התגובות הראשונות שלי הייתה: 'וואו, למה הכנסתי את עצמי'. זה אתגר גדול, מה גם שזו הפעם הראשונה שבה אני ואפרת בן צור מגלמים זוג. אני מודה שזה היה סוג של הגשמת חלום ילדות כי לפני 16 שנים, כשהיא הגיעה לראשונה לגשר, הייתי מאוהב בה כנער. היא לא אכזבה, והתגלתה כפרטנרית מדהימה".

- סיפור האהבה בין "התינוק" ו"הילדה" מתרחש בתקופה שבה ציפו מהישוב היהודי בארץ ישראל להניח בצד כל שאיפה אישית, רגשית או כלכלית, ולהתגייס למען המטרה הנעלה של הקמת המפעל הציוני. אפשר לקיים אהבה בנסיבות כאלה?

"לא רק אפשר, אנשים אהבו אז בצורה הרבה יותר טוטאלית מאשר בימינו. דווקא התחושה התמידית שאין לדעת מה יילד יום, ולכאורה אין מקום וזמן לאהבה, הובילה אנשים לתת הכול עבור הזמן המועט שבו התאפשר להם להיות יחד.

"דווקא בהווה, בו אנו מקדשים את השאיפות הפרטיות והקריירות שלנו, אנשים מקדישים הרבה פחות אנרגיות לאהוב. אנחנו רצים קדימה, אחרי שאיפות תפלות ברובן, ולא מעריכים את המתנה שקיבלנו. אפשר לאהוב גם עכשיו, כל מה שאנחנו צריכים זמין עבורנו. בעיניי, זה אולי המסר החשוב ביותר של המחזה - תלמדו שוב לאהוב".

ההצגות הקרובות של "יונה ונער" יתקיימו בין ה-11 ל-16 בנובמבר באולם הבית של תיאטרון גשר ביפו